Suomi
Gamereactor
ennakot
The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

Vietimme tunnin Nintendo 3DS:n uuden Zeldan parissa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds sijoittuu samaan universumiin kuin rakastetuimpiin Super Nintendo -klassikoihin kuuluva The Legend of Zelda: A Link to the Past. Link Between Worlds ei silti ole uudelleenjulkaisu eikä ehostettu HD-versio. Kyse on kahdesta eri pelistä, jotka vain jakavat samoja ominaisuuksia. Tarinassa A Link to the Pastin tapahtumista on ehtinyt vierähtää useita sukupolvia, joten hahmot ovat jälleen "uusia". Link aloittaa tällä kertaa seikkailunsa nuorena seppänä.

Yhdistäviin tekijöihin kuuluu klassinen kuvakulma, josta maailmaa katsotaan alaspäin. Vastaavasti uutta on kuvituksen kolmiulotteisuus. Visuaalisesti peli näyttää Nintendo 3DS:llä miellyttävältä. Animaatiot hurmaavat, ja graafinen tyyli sopii peliin täydellisesti. Käsikonsolin 3D-näyttö lisää peliin erinomaisen syvyysvaikutelman rasittamatta silmiä, mistä kiitos kuuluu pelkistetylle tyylille, muuttumattomalle kuvakulmalle ja verrattain vähäiselle liikkeelle.

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
Rupioita saa metsästää puskista entistä kiivaammin, sillä tavarat kaupoissa ovat aikaisempaa hintavempia.

Hyvän 3D-tuen huomioon ottaen on mielenkiintoista huomata, että merkittävimpiin uudistuksiin liittyy kaksiulotteisuus. Syistä, joita ei ole sopivaa paljastaa ennakossa, Link saa kyvyn muuntautua kaksiulotteiseksi maalaukseksi. Tämä puolestaan mahdollistaa luikahtamisen kapeista raoista, joista ei muutoin olisi mahdollista päästä läpi.

Tämä on mainos:

Linkin "litistäminen" tuntuu luonnolliselta mekaniikalta pulmanratkonnassa ja aarteiden etsinnässä. Pelissä kohdataan myös muita vastaavia maalauksia, eikä vain esineiden muodossa, vaan myös olentojen ja sotilaiden. Esimerkiksi palatsissa (joka on sama kuin A Link to the Pastissa) huomasin useiden vartijoiden kuuraavan seiniä, joita korostivat sotilaiden maalaukset. Testisession aikana sotilaiden kanssa ei päästy vuorovaikutukseen, mutta näillä on arvatenkin jonkinlainen rooli myöhemmin pelissä.

3DS:n kosketusnäyttöä käytetään kartan lukemiseen ja inventaarion järjestelyyn. Kartalle on mahdollista asettaa seuraava määränpää ja merkitä mielenkiinnonkohteita, mikä vaikutti varsin hyödylliseltä ominaisuudelta. Esimerkiksi kun seikkaillessa törmää aarteeseen, johon ei juuri sillä hetkellä pääse käsiksi, sen voi merkitä kartalle ja palata apajille myöhemmin sopivan kyvyn avauduttua käyttöön.

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
Vanha tuttu matopomo Link to the Pastistä kohdataan myös tällä kertaa. Heikko kohta on edelleen möhköläisen takapuoli.

Kokonaisuus muistuttaa klassisista 16-bittisistä roolipeleistä, vaikka se ei olekaan suoranainen RPG. Peli antaa koluta vapaasti maailmaa, sen eri kyliä ja jutella monituisille hahmoille. Pelinsisäinen raha näyttelee jälleen omaa osaansa, koska ostettavat esineet A Link Between Worldsissa ovat kalliita. Siis todella kalliita. Tätä tasoitellaan hieman uudella vuokraussysteemillä, jonka ansiosta kaikkea ei tarvitse aina ostaa.

Tämä on mainos:

Vuokraesineitä voi tietenkin käyttää vain rajallisen ajan. Itse aikaraja ei vaikuta järin jyrkältä, koska vuokraamani jousi pysyi matkassa kokonaisen luolaston ajan, mutta kuollessa vuokraesineet menetetään ja ne on vuokrattava uudelleen. Ostetuilla esineillä on myös se etu puolellaan, että niitä voi ajan saatossa parannella ja niistä avautuu parempia versioita, mutta se on tyyris prosessi.

Kaikki esineet eivät toimi samalla tavalla kuin on totuttu odottamaan. Esimerkiksi jouseen liittyy palkki, joka tyhjenee asteittain jokaisen ammutun nuolen myötä. Jos jousikättään hetken lepuuttaa, palkki täyttyy automaattisesti. Toivottavasti tämä tukee pelitasapainoa, eikä muodostu tuskastuttavaksi rajoitteeksi.

The Legend of Zelda: A Link Between WorldsThe Legend of Zelda: A Link Between Worlds
Pelaaja kohtaa pelissä useita uusia hahmoja, kuten Hildan (vasemmalla), joka on Zeldan vastakappale Lorulen rinnakkaismaailmasta. Oikealla puolestaan näet Linkin perheen.

Noin tunnin mittainen testisessio ei ole millään muotoa riittävä lopullisen tuomion julistamiseksi, mutta kahden koetun luolaston perusteella Nintendon korkeatasoinen design on vahvasti läsnä. Erityisesti toinen luolasto tasapainoili täydellisesti salakäytävien, pulmien ja vihollisten välillä tuntuen haastavalta ja mielenkiintoiselta. Nintendo käyttää selvästi hyväkseen konsolinsa erityisominaisuuksia, sillä useat käytävät ja tasot korostuivat kivasti 3D:nä.

Testi jätti janoamaan lisää, ja The Legend of Zelda : A Link Between Worldsissa on potentiaalia olla jotain erityistä. Peli on aidosti ihastuttava, ja pelitempo tuntuu olevan kohdallaan alusta alkaen. Kunhan loppupeli pysyy linjassa, 3DS ja Zelda voi olla aika varteenotettava lahjapaketti jouluksi - mieluiten tietysti erityisenä The Legend of Zelda -bundlena.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä