Tinkertownin idea on hiekkalaatikko-selviytymispeleille todella tyypillinen. Pelaaja heitetään vailla sen kummempia työkaluja keskellä laajaa ja tuntematonta maailmaa, ja tarkoituksena on sitten lähteä pikkuhiljaa rakentamaan parempia varusteita löydetyistä materiaaleista ja keräillä aina parempia materiaaleja ja varusteita samalla maailmaa tutkien ja erilaisia vihulaisia hutkien. Tinkertown tarjoaa oman vivahteensa lajityyppiin siinä, että samalla pelaaja myös rakentaa kokonaista kylää ja rekrytoi sinne matkallaan sakkia, jotka ottavat kylässä erilaisia rooleja ja tarjoavat alati kasvavia palveluja kuin kehitysmaassa konsanaan. Yksin ei siis tarvitse seikkailla, vaan mukaan putkahtaa pelin edetessä liuta NPC:itä, ja jo alkumetreiltä pelaajan kanssa paikoilla pyörii Tietäjä, jolta pelaaja saa tietoa, sekä myös ensimmäiset seikkailun käyntiin potkaisevat tehtävät.
Pelinä Tinkertown olisi hyvä, jollei se kaatuisi katastrofaalisiin kompastuskiviin. Ulkonäkö on wanhan koulukunnan pikselimössöä, mutta nättiä sellaista. Äänimaailma ei tarjoa mitään vallan ihmeellistä, mutta sopii pelin meininkiin erinomaisesti. Liikkuminen on suht sulavaa ja tekemistä piisaa. Maailmasta löytyy lukematon määrä erilaisia rakennusmateriaaleja, joista pelaaja pystyy valmistamaan satoja aseita, varusteita, työkaluja ja rakennusmateriaaleja. Pelkästään talojen rakenteluun ja sisustukseen voisi tuhlata päiviä. Uusia reseptejä ja mahdollisuuksia aukeaa tasaiseen tahtiin pelin edetessä ja uusia materiaaleja löytäessä. Systeemi on onnistunut ja kutkuttelee dopamiinijärjestelmää juuri oikein, jotta pelaamista ei malttaisi millään lopettaa. Vihollisia on laaja kattaus, ja vaikka taistelu ei ole mitenkään erityistä, on se toimivaa ja hauskaa puuhaa. Pelaaja voi mätkiä erilaisia mörköjä ja hirviöitä läheltä ja kaukaa niin monella eri tavalla, ettei taistelu yksinkertaisuudestaan huolimatta käy kovin äkkiä pitkästyttäväksi. Pelattavuuden miinuksista isoin on rakennusvalikoiden kankea navigointi ja rakennusmateriaalien asettamisen raastavan turhauttava epätarkkuus, mutta valtaosin pelattavuuden kannalta Tinkertown on hyvää tavaraa.
Maailmaa pääsee tutkimaan ja kylää kyhäilemään myös kavereiden kera. Tinkertown tukee maksimissaan neljän pelaajan verkkomoninpeliä, ja jokainen voi hypätä yhteiseen maailmaan omalla hahmollaan. Samaa hahmoa voi käyttää myös muissa maailmoissa, ja hahmojen varusteet pysyvät mukana maailmojen välillä pomppiessa.
Varsinkin moninpelinä Tinkertownissa olisi potentiaalia todella hauskaan ja koukuttavaan teokseen, mutta valitettavasti kaikki potentiaali valuu hukkaan, sillä vielä Xboxin julkaisun aikaan peli on niin rikki ja buginen, että pelaaminen on mahdotonta. Jo toinen aloitustehtävistä on kriittisesti rikki, eikä sitä pysty läpäisemään. Tämä estää pelissä etenemisen, vaikka toki tehtävän ulkopuolella paikkoja pystyykin tutkimaan melko vapaasti. Pelissä on lukuisia muitakin kolossin kokoisia bugeja, ja esimerkiksi Save & Quit -toiminto johtaa 100% kerroista pelin jäätymiseen, jolloin peli pitää manuaalisesti sulkea Xboxin valikosta ja käynnistää uudelleen. Valtaosa bugeista korjaantuu, kun pelin käynnistää uudestaan, mutta Tietäjältä saadun tehtävän läpäiseminen pysyy edelleen mahdottomana ja peli näin ollen pelikelvottomana. Luulisi, että peliin on jossain vaiheessa tulossa päivitys, joka korjaa asioita ja toivoa sopii, että joskus tulevaisuudessa pelaajat pääsisivät myös Boxilla nauttimaan Tinkertownin koukuttavasta kyhäilystä. Xbox-version julkaisun aikaan peliä ei kuitenkaan voi vielä suositella kenellekään, eikä Headup todellakaan saa pisteitä tahi hatunnostoja näin keskeneräisen teoksen julkaisemisesta. Varsinkaan kun pelin hintalapussa lukee kuitenkin 20 euroa.