Suomi
Gamereactor
ennakot
Total War: Arena

Total War: Arena

TW: Arena pyrkii tarjoamaan kansan syville riveille 10 vs. 10 -otteluita verkossa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Historiallinen MMO-reaaliaikastrategia Total War: Arena on viihtynyt jo useita vuosia kehityksessä, ja valittu joukko pelaajia pääsi testaamaan suljettua betaa 10 vs. 10 -matseissa. Ajallisesti peli sijoittuu antiikin aikaan 1500 eKr. Kreikan valtakaudesta aina 500 jKr. Rooman imperiumin aikaan. Parhaillaan Creative Assembly hioo peliään kohti avointa betatestausta, jonka on määrä tapahtua vuoden 2018 aikana. Gamereactor sai kutsun Britannian Horshamin päämajaan katsomaan, miltä meno näyttää.

Total War: Arenaa kehittää oma tiiminsä Creative Assemblylla, ja muut työstävät Total War Sagas: Thrones of Britanniaa ja toisaalta Total War: Warhammer II:n seuraajaa, joka niin ikään sijoittuu historialliseen aikaan. Kaikkia Arenan kehittäjiä tuntuu yhdistävän kiinnostus historiaan, ja tiimi oli innoissaan voidessaan lisätä esimerkiksi Vercingetorixin ja Sullan mukaan peliin.

Toisin sanoen peli on suunnattu niin historiasta kiinnostuneille kuin helposti lähestyttävää strategiapeliä etsivillekin. Creative Assemblyn oma määritelmä pelilleen ei ole reaaliaikastrategia (real time strategy) vaan reaaliaikataktiikka (real time tactics). Nimi paljastaa painopisteeksi joukkojen liikuttelun ja niiden niin sanotun mikromanageroinnin. Kohdeyleisö ovat ne pelaajat, jotka aiemmin pelasivat Total War -sarjan pelejä, mutta joiden aika ei enää riitä pitkien tarinatilojen pelaamiseen ajatuksella. Arena mahdollistaa Total War -nautinnon lyhyissä erissä, sillä yksi ottelu kestää viidestä viiteentoista minuuttia. Lisäksi pelin tempo on hitaampi verrattuna muihin lajityypin vastaaviin (kuten esimerkiksi Starcraft II), jonka senkin on määrä vedota nimenomaan vanhempiin pelaajiin. Ottelut ratkaistaan suurimmaksi osaksi juuri joukkojen liikuttelulla ja oikealla asemoinnilla ainakin sen perusteella, mitä paikan päällä ehti kokeilemaan. Toisin sanoen laskelmointi ja ennakointi ovat nopeutta tärkeämpää.

Testihetken aikana pääsi peliä kokeilemaan verkossa olevilla palvelimilla suljetun betan versiolla. Ohjaus on varsin intuitiivinen, ja kameraa voi liikutella joko hiirellä tai näppäimistöllä. Joukon siirtäminen oikeaan asemaan vaatii oman määränsä mikromanagerointia, koska hiiren oikealla napilla valittu joukko sulloutuu yhdeksi läjäksi samaan paikkaan haluttua muodostelmaa säilyttämättä. Omien joukkojen vahtiminen minimapin avulla on keskeinen tekijä matkalla menestykseen. Omia joukkoja voi esimerkiksi asettaa pikkukartalla toisten avuksi tai kiinnittämään vihollisen huomiota. Innovatiivista on mahdollisuus piirrellä vapaasti karttaan niin sanotussa pre-battle-ruudussa ilman, että on tarvetta kirjoittaa näppäimistöllä. Kikka on käytössä tarvittaessa myös taistelun aikana. Kehittäjien mukaan peleissä pitäisi olla ihmisiä kaikkialta maailmasta, joten käskyt on pystyttävä välittämään kielirajoituksista riippumatta.

Tämä on mainos:

Ensimmäisten taistojen aikana keskityin enimmäkseen joukkojen liikutteluun, ja hyökkäsin suurimmaksi osaksi ilman minkäänlaista suunnitelmaa. Tästä oli seurauksena nopea ja kunniaton kuolema joukoilleni, joten tämä pakottaa tekemään yhteistyötä tiimikavereiden kanssa. Taistelun tempo on varsin nopea, kun se lopulta alkaa. Oikea-aikainen komentajakäskyjen käyttö määritti usein lopputuloksen. Kuten jo tuli mainituksi, on joukkojen liikutteleminen keskeinen osatekijä. Käytännössä tämä näkyy siten, että kokeneet pelaajat liikkuvat kentällä paljon hyökäten vain silloin, kun lopputulos näyttää varmimmalta heille itselleen. Hyvin nopeasti aloin tehdä itse samaa. Ohjaus on helppo oppia, mutta jokainen ottelu on haastava sen vuoksi, että vastassa on oikea ajatteleva ja ehkä arvaamattomasti toimiva ihminen.

Total War: ArenaTotal War: ArenaTotal War: ArenaTotal War: Arena

Jokaisella pelaajalla on kolme yksikköä ja 50-100 miestä ohjattavana. Valittavana ovat ratsuväki, kaksi erilaista keihäsmiestyyppiä, miekkamiehet, jousiampujat ja tykistö. yhteistyö muuttuu entistäkin tärkeämmäksi, kun mukana on erilaisia yksikkötyyppejä. Jos esimerkiksi luottaa vain jousimiehiin, muodostuu vihollisen ratsuväki suurimmaksi uhaksi. Näin ollen tiimikaverin keihäsmiesten lähellä pysytteleminen lisää onnistumisen todennäköisyyttä huomattavasti.

Eri yksiköiden välillä tuntuu vallitsevan tasapaino, ja vaikka asetelma olisi itselle epäedullinen, pystyvät joukot silti taistelemaan (kuten esimerkiksi jousimiehet miekkamiehiä vastaan). Joukkojen moraali on tärkeä huomioitava seikka, ja heikommallakin yksiköllä sivustaan hyökkääminen voi saada ihmeitä aikaan. Yksiköt ovat vakuuttavan näköisiä, ja erilaiset liikeanimaatiot ja päivitykset muuttavat joukkojen ulkonäköä. Graafinen kokonaislaatu ei kuitenkaan pärjää vertailussa muille Total War -peleille. Tarkoituksena on mahdollistaa pelin pyöriminen sujuvasti myös hieman tehottomammilla PC-koneilla.

Tämä on mainos:

Kehittäjä Joshua Williamsin mukaan oikean historian oppimisen ohella jokaisella tunnetulla sankariyksiköllä on oma erottuva tyylinsä. Mukana on myös replay-ominaisuus, jolla koettuihin taistoihin voi palata myöhemmin ja oppia tekemisistään.

Creative Assembly tekee yhteistyötä Wargaming Alliancen kanssa, ja Total War: Arenan on määrä olla vähemmän ostoihin kannustava: toisin sanoen erilainen kuin esimerkiksi World of Tanks. Niin sanottuja premium-yksikköjä voi ostaa oikealla rahalla, mutta ne toimivat kehnommin kuin tappiin saakka kehitetyt tavalliset yksiköt. Testihetken aikana kyseiset premium-yksiköt eivät tuntuneet liian tehokkailta. Muita maksullisia lisäyksiä ovat uusilla väreillä omat yksiköt maalaavat paint packit, ja lyhytaikaista "boostia" yksiköille antavat kulutustavarat. Tulossa on myös kosmeettisia tavaroita kuten erilaisia kypäriä ja kilpiä.

Kehittäjien mukaan he pyrkivät tekemään pelinsä sellaiseksi, että se mahdollistaa mahdollisimman paljon erilaisia pelityylejä. Esimerkiksi roomalaiset ja barbaarit toimivat eri tavoin, jolloin niiden käyttäminen vaatii erilaista lähestymistapaa. Lisäksi kaikilla joukoilla ei ole käytössään samanlaisia yksikkötyyppejä: esimerkiksi miekkamiehet sotakoirien kera ovat käytössä ainoastaan barbaareilla.

Historialliseen tarkkuuteen pyrkimisestä huolimatta otteluissa nähdään eri aikakausien joukkoja vastakkain. Olennaista on siis ennen kaikkea osapuolien teknologinen tasavertaisuus. Esimerkiksi atsteekit ja roomalaiset voivat taistella keskenään. Tällä hetkellä pelattavissa ovat ainoastaan roomalaiset, kreikkalaiset ja barbaarit. Lisäksi japanilaiset ovat ainakin tulossa tulevaisuudessa.

Total War: Arena näyttäisi olevan kehittymässä oikeaan suuntaan. Pelaajia tuntui olevan linjoilla paljon jo suljetussa betassa, ja kehittäjät haluavat pelin toimivan "millä tahansa laitteella", paitsi tietenkin konsoleilla. Tulevaisuus tulee näyttämään, millaiseksi Total War: Arena lopulta muodostuu.

Total War: ArenaTotal War: ArenaTotal War: ArenaTotal War: Arena
Total War: ArenaTotal War: ArenaTotal War: ArenaTotal War: Arena
Total War: ArenaTotal War: ArenaTotal War: ArenaTotal War: Arena
Total War: ArenaTotal War: ArenaTotal War: ArenaTotal War: Arena
HQ
HQ
HQ
Total War: Arena

Aiheeseen liittyviä tekstejä

GR Livessä tänään Total War: Arena

GR Livessä tänään Total War: Arena

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tänään GR Livessä pelataan kahden tunnin ajan Total War: Arenaa, jonka uusimman ennakon voi lukea täältä. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo 17:00 täällä. Voit...

Ennakossa Total War: Arena

Ennakossa Total War: Arena

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Ennakossa on tällä kertaa Total War: Arena, jonka avoin beta käynnistyy 22. helmikuuta. Lue ennakko täällä.



Ladataan seuraavaa sisältöä