Suomi
Gamereactor
arviot
Total War: Warhammer III

Total War: Warhammer III

Suositus strategiapelien faneille

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Total War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer III

Total War: Warhammer III on jatko-osa, joka toki perustuu vuoropohjaiseen lautapeliin Warhammer Fantasy Battle. Se rakentaa edeltäjiensä luomalle pohjalle, jossa vuoropohjaisesti rakennetaan imperiumia reaaliaikaisilla taktisilla taisteluilla. Molempien edeltäjiensä tapaan tarjolla on mittava - mutta asiassa pysyttelevä - kampanja tietyllä rajatulla maantieteellisellä alueella. Tarina on aiempaa enemmän etualalla, ja se myös näkyy.

Tarina alkaa, kun aseen laukaus laittaa kaikki kansakunnat, imperiumit ja demonit liikkeelle. Tarina kerrotaan useammasta eri näkökulmasta kauniiden pysäytyskuvien avulla. Verrattuna toisen pelin kuumaan tropiikkiin, ja ensimmäisen pelin aavikoihin, nyt ovat vuorossa kylmemmät ilmanalat. Ensimmäisen peli neuvonantaja tekee paluun henkilöhahmona. Hänen roolinsa on ohjata pelaajan valitsemaa ryhmittymää kuolevan jumalan luokse, ja palkkiona odottaa pisara jumalan verta. En voi kylliksi korostaa, miten hyvin ääninäyttely on toteutettu, ja kuinka hyvin tämä henkilöhahmo istuu muuhun kokonaisuuteen. Hänellä on omat tarkoitusperänsä, eikä hän ole pelaajan mukana silkkaa hyvyyttään.

Total War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer III
Tämä on mainos:

Pelattavia ryhmittymiä on paljon. Ensin ovat neljä pahaa jumalaa Khorne, Tzeentch, Slaanesh ja Nurgle, joista jokaisella on oma legendaarinen johtajansa ja ainutlaatuiset pelimekaniikkansa. Valitsee sitten hyperaggressiivisen Khornen nimeltä Skarbrand tai vitsausta luovan Ku'gath Plaguefatherin Nurglen palveluksessa, he ovat kaikki erilaisia. Creative Assembly on laittanut Tzeentchin edustaja Kairos Faiteweaverin kahdelle eri päälle eri ääninäyttelijät.

Yksityiskohtiin keskittyminen tekee demoneista kiinnostavampia. Neljän mainitun ohella mukana on myös demoni, joka johtaa Chaos Undividedia. Tämä palvelee kaikkia neljää jumalaa, ja voi siis käyttää kaikkien niiden yksiköitä. Muilla oleva erikoistuminen menetetään, ellei käytä tätä vaihtoehtoa. Kampanja on hieman erilainen, sillä hahmonsa saa nimetä. kampanjan aikana avataan ruumiinosia, jotka muuttavat henkilöhahmoa ulkoisesti, ja näin jokainen läpipeluukerta on erilainen. Jumalien erikoiset ulottuvuudet, joissa pääsee kampanjan aikana vierailemaan, ovat kaikki kauniisti toteutettu lähdemateriaali huomioiden. Oma suosikkini on Tzeentch, mutta kaikki muutkin näyttävät juuri oikeilta.

Tätä uhkaa vastassa on Kislev. Tämä kansakunta seisoo kilpenä muulle maailmalle pohjoisen uhkaa vastaan. Innoituksena ovat toimineet Venäjä, Puola, Liettua ja Ukraina ainakin ulkonäön osalta. Kovaa mutta jakautunutta kansaa johtaa kolme legendaarista hahmoa. Yksi on hiljattain kruunattu Tsarine Catherine Bokha, joka käyttää jään taikaa. Kampanjan tavoitteena on pelastaa kuoleva jumala. Toinen johtaja on syvästi uskonnollinen Kostaltyn, jonka innoittajana toimii historiallinen hahmo Rasputin. Päämäärä on sama kuin Katarinalla, mutta molemmat ovat kiinni sisällissodassa. Kolmas aukeaa, kun pelaa kahdella aiemmin mainitulla, mutta enempää en paljasta. Kokemukseni mukaan tämä on se kaikkein helpoin aloitusryhmittymä. Sotilaat ovat usein hybridejä, ja aivan kuten High Elvesit toisessa pelissä, mukana on usein kaksi asekokonaisuutta, joiden kesken voi vaihtaa aina halutessaan. Näin Kislev toimii hyvin ratsuväkikarhujensa kanssa, ja siitä pidän.

Total War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer III
Tämä on mainos:

Pelisarjan toinen uusi tulokas on Grand Cathay, joka on Kiinan innoittama valtakunta, jota hallitsevat lohikäärmeet. Mikäli haluaa pelata ihmisillä, on tämä oikea valinta. Grand Cathay on myös helpompi valinta sellaiselle, joka pelaa ensimmäistä kertaa. Cathaylla on giganttisen kokoinen seinä, jolla he puolustavat maailmankolkkaansa Chaosta vastaan. Legendaariset johtajat voivat käyttää ihmisen hahmoaan, ja muuntautua sitten taistelussa lohikäärmeiksi. Näin ne muuttuvat lentäviksi tuhoa kylväviksi lohikäärmeiksi. Yksi johtaja Miao Ming käyttää ukkosta, salamia ja myrskyjä työkaluinaan. Hän aloittaa pohjoisessa, ja on Great Wallin suojelija.

Zhao Ming on se toinen johtaja, ja on kiinnostunut alkemiasta ja metallista. Lohikäärmemuoto on verhottu rautaan, joten painopiste on lyömäasetaistelussa. Molemmilla on pääsy huvittavaan karavaanijärjestelmään, jossa voi lähettää rahaa eri reittejä pitkin kaupankäyntiä varten. Mukana on myös lukuisia tekstipohjaisia tarinoita, joissa tehdään valintoja ja puolustetaan karavaania hyökkääjiltä. Menemättä liiaksi yksityiskohtiin mukana on oma harmoniansa. Nimenä on Ying ja Yang, ja sitä ansaitaan niin kampanjakartalla kuin taisteluissakin. Tärkeää on säilyttää tasapaino kahden välillä. Erilaiset sotilasyksiköt, teknologiset edistykset ja rakennukset horjuttavat tasapainoa. Kaikista ihmisryhmittymistä tämä on suosikkini. Se tuo mieleen ensimmäisen pelin Empiren. Viimeisenä ovat ennakkoon varattavissa olevat Ogre Kingdomit, jotka ovat melkein ihmismäisiä yhteisöjä. Yksilöt ovat sotaintoisia, kullanhimoisia ja ruoalle persoja. Pidin molemmista joukon johtajayksiköistä. Edeltäjässä kyse oli palkkionmetsästäjistä, ja ne toimivat hyvin. Sekoitus voimakasta jalkaväkeä, suuria hirviöitä ja shamanismia tekevät mielenkiintoiseksi pelata tällä ryhmittymällä. Menneisyys nivoutuu yhteen Cathayn ja Kislevin kanssa.

Minkä ryhmittymän tai johtajan sitten valitseekaan, pelin pohja on aina sama. Jokaiselle hahmolle karttuu kokemusta, uusia kykyjä avautuu ja alle saa uusia ratsuja. Järjestelmä muistuttaa hieman Heroes of Might and Magicia. Kaupunkeja rakennetaan, ja varoja kerätään joukkojen hankkimiseksi. Taistelut ovat sitten reaaliaikaisia, jotka toimivat paremmin kuin edeltävissä peleissä. Uuden maailmankolkan ohella mukana on muitakin uudistuksia, enkä voi kylliksi ylistää piiritysten mukaan ottamista. Näissä taistellaan pienemmistä kaupungeista ilman muureja. Puolustajana voi rakentaa torneja, puisia muureja ja muuta väliaikaista. On mahdollista hyökätä monesta eri suunnasta, joka tekeekin taistoista taktisempia.

Total War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer III

Creative Assembly on luonut kaupunkeihin korkeuseroja, joten luvassa on enemmän paikkoja väijytyksille, tykistölle ja muille sen sellaisille. Pienet sillat kaupungeissa luovat jo oman kiintoisan lisänsä taisteluihin. Sama koskee myös isompia piirityksiä. Vastaavasti matsit ovat enemmänkin maastonkohtien valloittamista pisteiden toivossa. Uudessa Hordessa on otettava pisteitä viholliselta, jolta eivät koskaan lopu joukot kesken. Kampanjoissa tämä on palkki Chaoksen päihittämiseksi. Klassinen taistelutila on kokenut muutoksen. Mikäli pelaa moninpeliä, saa valita paitsi taistoon suuntaavan joukkonsa myös niiden vahvistukset, joita ostetaan pisteillä. Taistoissa on tärkeää ottaa haltuun paikkoja vahvistusten saamiseksi. Tällä hetkellä pelimuoto kaipaa vielä lisää työtä, sillä vihollisen pystyy jyräämään vahvistuksilla ottamatta paikkoja haltuun. Mukana on myös yhdessä pelattava pelimuoto jopa kahdeksalle pelaajalle kolmessa eri kampanjassa. Ensimmäinen on se iso, ja kaksi muuta ovat pienempiä alueita, ja toki myös nopeammin pelattavissa. Yhdessä pelatessa on mukavaa, että omia siirtojaan voi tehdä samanaikaisesti muiden kanssa. Ei uusi asia lajityypissä, mutta uusi asia tässä pelisarjassa.

Mukana on joukko pieniä uudistuksia. Käyttöliittymä on mukavan käyttäjäystävällinen. Diplomatiaa on kampanjassa päivitetty isolla kädellä. Nyt näkee selvästi, mitä kaikkea sopimuksen syntyminen edellyttää, ja kaupunkeja voi vaihtaa. Diplomatialla voi nyt aiempaa paremmin ohjailla liittolaisiaan. Esimerkiksi naapurilta voi pyytää armeijaa omaan käyttöönsä. Toinen tärkeä ominaisuus on mahdollisuus nähdä kartalla, mihin liittolaiset ovat matkalla. Suosikkini on mahdollisuus varoittaa omalle alueelle tunkeutuneita vastustajia. Jos ne eivät poistu, voi julistaa sodan ilman diplomaattisia seuraamuksia. Toinen kiintoisa uutuus on mahdollisuus rakentaa vartiopaikkoja liittolaisten kanssa. Sitten heidän joukkonsa voi rekrytoida, joka taas mahdollistaa kokonaan erilaisen strategian omine vahvuuksineen. Tämä onkin tärkeää kaikkiin uhkiin varauduttaessa.

Total War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer III

Musiikki on selvästi parantunut verrattuna aiempaan. Soundtrack pysyttelee taustalla luoden uhkaavaa tunnelmaa. Ääninäyttelyn laatu sen sijaan vaihtelee. Mukana on myös pieniä bugeja. Pahin kohtaamani oli sellainen, jossa lentoyksiköt eivät voineet laskeutua ja iskeä vastustajien kimppuun. Peli myös kaatui muutaman kerran. Toisaalta yleinen sujuvuus on parempi kuin sarjan aiemmissa osissa. Taistelut myös tottelevat pelaajaa aiempaa paremmin.

Aikani Total War: Warhammer III:n parissa on ollut loistavaa, ja aloituspisteenä sarjaan tutustumiselle se on ihan mahdollinen. Civilizationin lailla on vaikea jättää pelaamatta vielä yksi vuoro. Valitettavasti tukea modeille ei ole, verta ei näy eikä ainakaan julkaisussa kaikki kolme peliä yhteen kokoavaa kampanjaa. Total War: Warhammer III on arvollinen päätös trilogialle. Näin viihdyttävien strategiapelien rakentaminen on vaativaa. Siksi vahva suositus.

HQ
Total War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer IIITotal War: Warhammer III
Total War: Warhammer IIITotal War: Warhammer III
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Suuret taistelut, käyttäjäystävällinen käyttöliittymä, fantastiset tarinat, paljon vaihtelua, kaunis
-
Bugit, moninpelin tasapainossa parannettavaa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä