Kaikkien tyypillisten virtuaaliräiskintöjen ja -kauhuilujen seassa on kiva huomata, että VR-toiminnasta saa vielä keksittyä uusiakin ideoita. Little Chicken Game Companyn Traffic Jams on tästä oiva esimerkki, sillä siinä pelaaja pääsee ohjaamaan liikennettä.
Traffic Jamsin yksinkertainen idea on myös pelattavuudeltaan miellyttävän selkeä ja suoraviivainen. Move-ohjainkäsillä viittoen pelaajan pitää ainoastaan osoittaa haluamaansa kohdetta ja antaa tälle etenemis- tai pysähtymiskäsky. Kohteena toimivat erilaiset ihmiset ja autot, joiden reitit luonnollisesti risteävät toisiaan muodostaen konfliktitilanteita. Ja juuri tässä on pelin juju, eli ottamalla huomioon jokaisen liikkujan reitit pelaajan täytyy pitää liikenne sujuvana.
Jotta virtuaalinen ura liikenteenvalvojana ei urkenisi liian helposti, heittää peli erilaisia ongelmatilanteita pelaajan selvitettäväksi. Luonnollisesti pysähdyskäskyn saaneiden pinna ei ole loputon, ja nämä pitää päästää etenemään ennen vihaista ja väkinäistä etenemistä. Ympärillä pörrääviä ampiaisia pitää huitoa tai näköä haittaavaa liikenteen savua poistaa käsin, jolloin osa liikenteestä saattaa tulkita sattumanvaraisen heiluttelun käskyinä. Mutta kun pitää taistella zombeja vastaan tai ohjata planeettaa uhkaavia meteoriitteja uudelle radalle kesken pahimman ruuhka-ajan, meno äityy jo aika hupaisaksi tasapainoiluksi. Peli jakelee lisäpisteitä, jos pelaaja onnistuu suorittamaan kentän alussa mainittuja erityistavoitteita, kuten frisbeen heittämistä kohteisiin tai tietyn hahmon bongaamista liikenteen keskeltä.
Yksinkertaiset viittomiskäskyt välittyvät hyvin kohteisiin ja Traffic Jamsin pelaaminen on pöhköstä touhusta huolimatta tarkkaa ja sujuvaa. Harmillisesti pelattavaa ei ole kuin viiden erillisen risteysalueen verran, jotka sijoittuvat tunnettuihin kaupunkeihin ympäri maailmaa. Kentistä voi valita erikseen päivä-, yö- tai ruuhka-ajan, jotka hieman muokkaavat alueen menoa. Lisää haastetta ja hauskuutta peliin tulee erillisestä moninpelimuodosta. Virtuaaliliikenteenohjaajan päänvaivaksi voi asettua useampikin kaveri kännyköiden välityksellä työntämään esteitä ja luomaan sumia kenttään. Kännykällä otetaan yhteys Traffic Jamsin sivulle ja syötetään annetun pelin koodi ruutuun. Tämän jälkeen kännykkäpelaaja ilmaantuu peliin ja voi alkaa syöttämään ihmis- ja autovirtoja virtuaalipelaajan ohjattavaksi. Moninpeli toimii todella vaivattomasti, ja muokkaa Traffic Jamsia enemmän hauskaksi bilepeliksi.
Traffic Jamsin rento fiilis on puettu osuvasti värikkääseen ja mukavan pyöreään ilmeeseen. Sarjakuvamainen tyyli luo onnistuneesti hauskaa tunnelmaa eikä tee kolaroinnista mitenkään väkivaltaista. Paikallaan pysyttävissä kentissä on hyvä syvyysvaikutus, joka on virtuaalisesti miellyttävää silmille. Harmillisesti pelin hahmosuunnittelu on pahasti pielessä. Vaikka pyöreät hahmot muuten istuvat hyvin pelin ilmeeseen, on niiden naamat rakennettu ärsyttävän väärin. Nyt hahmojen silmistä välittyy lakoninen ilme aivan kuin nämä olisivat pössytelleet useamman "jointin" ennen liikkeellelähtöä. Mukahauskat hahmot alkavatkin tympiä valitettavan nopeasti. Peli rullaa Playstation 5:llä moitteetta, mutta latausajat venähtävät ihmeellisen pitkiksi kenttien välillä. Latauksen odottelua ei myöskään helpota väärin tehty latausruudun infoteksti, joka kolmiulotteisen esittelyn sijaan on liimattu kiinni kypärän liikkeisiin aiheuttaen lievää sekavuuden tunnetta päätä heilutellessa.
Pelin äänet ovat tyypillisiä meuhkaamisääniä, jotka istuvat hyvin kokonaisuuteen. Ääninäyttely on toisaalta rasittavaa lässytystä jonkinlaisella italialaisaksentilla, minkä ansiosta pelin yksi lakonisista hahmoista käy rassaamaan erityisen pahasti. Kenttäkohtaiset musiikit ovat sopivan letkeitä kuvailemaan hassua menoa ja yleistä tunnelmaa.
Traffic Jamsin idea on kaikessa omaperäisyydessään piristävä. Pelkkien käsien heiluttelusta on saatu yllättävän sujuva pikkupeli. Hahmosuunnittelua lukuun ottamatta toteutus onnistuu vangitsemaan pöhkön menon sujuvasti ja pitämään yllä hyvää fiilistä. Vaikka moninpeli puhaltaakin hieman lisäeloa liikenteen ohjaukseen, ovat pelin vaivaiset viisi kenttää liian vähän pitämään mielenkiintoa yllä pidemmäksi aikaa. Tämmöisenään projekti tuntuu hieman kesken jääneeltä testaukselta, mikä on harmi.