Suomi
Gamereactor
arviot
Trauma Center: New Blood

Trauma Center: New Blood

Tervetuloa leikkaussaliin! Tuossa olisi potilas ja työkalut, joten pistäkääpä töpinäksi, minä otan kellolla aikaa. Flunssapöpöjä tai korvatulehduksia ei näissä huoneissa nähdä, sillä operoitavana on kolareissa ja tulipaloissa loukkaantuneita, kasvaimista kärsiviä, sydämentahdistimen omistavia sekä muita vähän tarkempaa työskentelyä vaativia tapauksia. Muistakaa kuitenkin pitää varanne, sillä uusi supervirus Stigma on liikkeellä, eikä sillä ole hyvät mielessään.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Trauma Center: New Blood on peliversio teho-osastomaisesta sairaaladraamasta pienillä scifi-mausteilla. Sankarikaksikko Marcus ja Valerie hoitaa pientä poliklinikkaa Alaskassa, jonne heidät siirrettiin erään epäonnistuneen operaation jälkeen. Kylmästä pohjoisesta kirurgipari kutsutaan kuitenkin nopeasti takaisin vauraampiin leikkaussaleihin mystisen mutanttiviruksen päästessä vapaaksi ja ainoan samaisesta viruksesta faktatietoa omistavan henkilön kadotessa jäljettömiin.

Muuten kiintoisaa tarinaa olisi mukava seurata, elleivät dialogipätkät kestäisi ikuisuutta ja vieläpä sisältäisi maallikolta täysin yli hilseen menevää lääkärijargonia. Ennen ja jälkeen jokaisen tehtävän staattiset animehahmot rupattelevat juonta eteenpäin venytetyin sanankääntein, vaikka juonen kannalta oleelliset kohdat voisi tiivistää muutamaan lauseeseen. Dialogia nähdään toisinaan myös operaatioiden aikana, eikä sitä voi ohittaa, joten jaaritteluun kypsyy varsin nopeasti.

Jokainen potilas on eräänlainen aikarajalla varustettu pulma, jossa vaivan hoitamiseen tarvitaan nopean ja vakaan käden lisäksi myös hoksottimia. Opittavaa ja muistettavaa on aluksi paljon, ja pelin aikana opittuja taitoja sovelletaan kunkin potilaan kohdalla erikseen. Vaikka peli kiltisti opastaakin jokaisen potilaan kohdalla tarvittavat toimenpiteet, on pelaajan itse määritettävä missä järjestyksessä kukin vaiva hoidetaan ja miten, jottei aikaraja tulisi vastaan. Niinpä pelaajalla onkin usein tarkasti tiedossaan se, mitä potilaalle tulisi tehdä, mutta potilaan elämänkellon tikittäessä virhearvioihin ei ole varaa.

Yksin pelatessa Trauma Center on jopa helpoimmalla vaikeustasolla todella turhauttava kokemus. Aikarajat ovat liki poikkeuksetta liian tiukkoja, ja pelaamisesta tulee nopeasti silkkaa hosumista. Monessa tehtävässä pelaajan tulee suorittaa useita yhtäaikaisia toimintoja. Esimerkiksi sappirakkoa leikatessa pitää skalpelloinnin lisäksi samalla sädettää sappikiviä murskaksi, kunhan kivet vain ensin röntgenillä löytää. Jatkuvasta paniikista johtuen virheitä, ja sitä myöten myös ruumiita, tulee solkenaan.

Tämä on mainos:

Pienenä helpotuksena lääkärin arsenaalista löytyy elämää palauttava pistos, jota tulee ruiskutella potilaaseen aina kun EKG-käyrä pompsahtaa liian alas. Pelaajalle tarjotaan myös kummallinen Healing Touch -taika, jonka avulla valitusta kirugista riippuen joko kello hidastuu tai potilaan tilan heikkeneminen lopahtaa väliaikaisesti. Taika vaatii kahden napin painallusta ja wiimotella pentagrammin piirtoa ruudulle, mikä on huomattavasti vaikeampaa kuin miltä kuulostaa. Vaikka kuinka yrittäisi, Healing Touch osuu kohdilleen parhaillaankin yhden kerran kymmenestä, ja kun kello tikittää, on usein parempi unohtaa koko juttu. Jos eteen sattuu liian hankala tapaus, voi voi. Vaihtoehtoisia etenemisreittejä kun ei ole, ja jokainen tehtävä on hoidettava yksitellen.

Olin jo valmis nakkaamaan pelin saunan uuniin, kunnes päätimme perheen kauniimman osapuolen kanssa kokeilla New Bloodin myötä uutuutena sarjaan tulevaa yhteistyötilaa. Yhteistyön myötä peli heräsi henkiin aivan uudella tavalla. Kaksinpelissä vaaditaan jatkuvaa kommunikointia ja tehtävien jakoa pelikaverin kesken. Molemmilla pelaajilla on oma työkalupakkinsa, eli kaverin voi laittaa vaikka leikkaamaan siirrettäviä ihonpaloja irti samalla, kun itse huolehtii verilammikoiden putsaamisesta ja haavojen hoitamisesta. Peli saa kaverin kanssa aivan eri tavalla syvyyttä kuin yksin, eikä pelkästään siksi että peli helpottuu yhteistyöllä huomattavasti. Tuntuukin siltä, kuin peli olisi suunniteltu yksinomaan moninpeliä varten.

Muut osa-alueet ovat traumakeskuksessa kunnossa. Piirretty animegrafiikka on nättiä, vaikkakin jäykkää. Musiikki luo erinomaisen hyvin teho-osastomaista tunnelmaa, ja jopa ääninäyttely on kornia kertojaa lukuun ottamatta hyvää. Pelin ärsyttävimmät piirteet ovat tuttuja jo sarjan edellisistä osista, joten vanhoille virtuaalikirurgeille ei yllätyksiä ole luvassa. Yksinpeleinä sarjan aiemmat osat ovat nettihuhujen mukaan selvästi rennommin vaikeutettuja, mutta jos pelikaveri löytyy eikä hieman omaperäisemmän pelin kokeileminen tunnu liian pelottavalta, on New Blood hyvä valinta.

Trauma Center: New Blood
Tämä on mainos:
Trauma Center: New Blood
Trauma Center: New Blood
Trauma Center: New Blood
Trauma Center: New Blood
Trauma Center: New Blood
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Erinomainen kaksinpeli, pätevä käyttöliittymä, musiikki
-
Turhauttavan vaikea yksinpeli, aikarajat, dialogia ei voi ohittaa, rajoitettu eteneminen
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Trauma Center: New BloodScore

Trauma Center: New Blood

ARVIO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Tervetuloa leikkaussaliin! Tuossa olisi potilas ja työkalut, joten pistäkääpä töpinäksi, minä otan kellolla aikaa. Flunssapöpöjä tai korvatulehduksia ei näissä huoneissa nähdä, sillä operoitavana on kolareissa ja tulipaloissa loukkaantuneita, kasvaimista kärsiviä, sydämentahdistimen omistavia sekä muita vähän tarkempaa työskentelyä vaativia tapauksia. Muistakaa kuitenkin pitää varanne, sillä uusi...



Ladataan seuraavaa sisältöä