Suomi
Gamereactor
arviot
Trinity Fusion

Trinity Fusion on hyvä lajityyppinsä edustaja

Trinity Fusion erottuu kovan kilpailun keskeltä valtaosin erinomaisella toteutuksella, joskin jokunen iso bugi on mahtunut makuelämystä tahrimaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Angry Mob Gamesin uusin tuotos Trinity Fusion on kaksiulotteinen toiminnallinen roguelite, jossa pelaajan tehtävänä on pelastaa kaaokseen ajautunut multiversumi yhdistämällä eri universumit yhdeksi kokonaisuudeksi. Päähahmona tähdittävät saman henkilön eri universumien versiot, jotka ovat näennäisestä samanlaisuudestaan huolimatta kuitenkin merkittävästi erilaisia niin persoonaltaan kuin ominaisuuksiltaankin. Trinity Fusion pääsee vielä lipsahtamaan läpi laadukkaana tekeleenä multiversumi-idean loppuun käyttämisestä huolimatta. Juonessa tai hahmoissa ei myöskään ole havaittavissa poliittisten päämäärien pakkosyöttöä, mikä ilahduttaa. Toisin kuin valtaosassa roguelite-lajityyppiä, Trinity Fusionissa juoni on vallan hyvä ja sitä viedään eteenpäin melko laadukkailla dialogipätkillä. Hahmot ovat kohtalaisen persoonallisia ja ääninäyttely on tarpeeksi uskottavaa, että juoni pitää mielenkiinnon yllä alusta loppuun. Tämä odottamaton yllätys antaa heti Trinity Fusionille lisäpisteitä lajityypin kivenkovassa painoluokassa.

Peli näyttää hyvältä ja vaikkei kenttiä ole järin montaa, ovat ne kaikki hyvin suunniteltuja, keskenään erilaisia ja mielekkäitä pelata. Maailmat vaikuttavat onnistuneilta dystooppisia taustoja myöden. Ympäri alueita on ripoteltu myös piilotettuja huoneita ja erilaisia yllätyksiä, jotka lisäävät karttojen koluamisen mielekkyyttä. Suurin osa kartoista vaihtuu hieman pelikertojen välillä, mutta maailmojen välisen tilan kartat pysyvät samana. Vaihtelu muissakin maailmoissa on melko pientä, mutta tarpeeksi, jotta pelikerrat tuntuvat erilaisilta.

Vaikka muutkin osa-alueet ovat melko onnistuneita, on Trinity Fusionin paras osa kuitenkin itse toiminta. Taistelu on sulavaa, monipuolista ja tuhottoman koukuttavaa. Pelaajalla on käytössään kaksi asetta, ja niiden lisäksi väistö ja hyppy, ja lisäksi muutamia pelin edetessä avautuvia kykyjä. Hyvin suunniteltuja vihollisia on iso kasa ja niiden käyttäytyminen ja hyökkäyskuviot ovat kullakin omanlaisensa. Väistöjen ajoittaminen ja aseiden ja kykyjen yhdistely on alusta asti viihdyttävää touhua. Kun pelin edetessä voi lopulta sitten yhdistää päähahmoja yhteen, tulee taistoista vieläkin monimuotoisempaa, ja hauskuus harppaa yhdeksi parhaista kaksiulotteisista mäiskinnöistä aikoihin. Taistelun harvoja kömmähdyksiä on lentäviin vihollisiin osumisen ontuminen. Ilmassa hyökkäysten tähtäys ei ole aivan sujuvaa ja kaikenmaailman kärpäset pääsevät alituiseen ampumaan ylimääräisiä osumia ohihuitomisten takia. Lisäksi mukaan on vielä julkaisun aikaan mahtunut muutamia isojakin bugeja, kuten hahmoyhdistelmien vaihtuminen ja varustuksen nollaantuminen viimeisessä kentässä ja kesken peliä jatkettaessa. Näiden seurauksena on kyseinen pelikerta täysi turmio, mutta homma korjaantuu onneksi seuraavalla pelikierroksella.

Tämä on mainos:

Aseita on monia erilaisia aina miekoista raketinheittimiin, ja jokaisen hahmon kakkosase on saatavilla vain kyseisellä hahmolla. Uusia aseita saa arkuista ja silloin tällöin maailmoista löytyvistä kaupoista. Vihuja lahtaamalla varusteiden taso nousee ja tason nousu pätee pelikerralla tulevaisuudessakin löytyviin varusteisiin. Tämän lisäksi pelin edetessä pelaaja löytää "vahvistimia", jotka antavat uusia ominaisuuksia ja parantavat hahmon kykyjä. Kuolon koittaessa kerätyt varusteet ja vahvistimet nollaantuvat, ja pelaaja siirretään takaisin Citadeliin, josta multiversumin pelastusoperaatiota isännöidään. Täällä pelaaja voi ostella pysyviä parannuksia hahmoilleen pelikertojen aikana löydetyillä tarvikkeilla, ja höpötellä muille hahmoille juonen syventämiseksi.

Hahmonkehitys ja ominaisuuksien ostelu on viimeisen päälle hyvin toteutettu. Trinity Fusion välttää myös rogueliteille valitettavan yleisen sudenkuopan, jossa hahmon kehittäminen vaatii järjettömiä määriä resursseja ja siksi järjettömiä määriä pelitunteja. Tämä vie usein nopeasti hauskuuden hahmonkehityksestä sen muuttuessa pakkopullaksi ja tuskalliseksi puurtamiseksi. Tällä kertaa melkeinpä jokaisella pelikerralla saadaan konkreettista kehitystä aikaan, ja se auttaakin isosti pitämään pelin mielekkäänä hamaan loppuun asti. Mikä sekin on poikkeuksellista rogueliteille.

Äänimaailma on onnistunut, ja vaikka musiikit hieman toistavatkin itseään, lisäävät ne erinomaisesti maailmanlopun tunnelmaa. Palkintoja tällä saralla tuskin Trinity Fusionille jaellaan, mutta musiikit, tehosteet ja ääninäyttely täyttävät kuitenkin tarkoituksensa ilman suurempia moitteita (joitain toistuvia dialogipätkiä lukuun ottamatta).

Trinity Fusion on onnistunut lisä rogueliten lajityyppiin, ja kamppaileekin lajissaan jopa vuoden parhaiden pelien paikoista. Taistelu on hauskaa ja hahmonkehitys hyvin toteutettu. Peli ja juoni etenevät nopeasti, ehkä jopa hieman liian nopeasti. Seurauksena peli on koluttu melko nopeasti läpi. 20 euron hintalappuun nähden laadukasta tekemistä piisaa kuitenkin mielin määrin. Saatavilla on myös deluxe-versio, jolla hintaa on 30 euroa, mutta 10 euron harppaus on lisäsisältöön nähden hieman tyyris. Mukana ei nimittäin tule mitään merkittävää pelillistä lisäystä, mitä ei kokisi jo itse teoksessa. Jos ylimääräiset kosmeettiset lisät ja Boss Rush sekä päättymätön pelimuoto kiinnostavat eikä 10 euroa horjuta taloutta, on deluxe-versiokin toki hyvä valinta.

Tämä on mainos:
Trinity FusionTrinity FusionTrinity FusionTrinity Fusion
Trinity FusionTrinity FusionTrinity FusionTrinity Fusion
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Suurimmilta osin erinomainen taistelujärjestelmä, hyvin toteutetut hahmonkehitys- ja roguelite-elementit, hyvä tarina
-
Ajoittainen ilmataistelun ontuminen, muutamia isoja bugeja, lyhyt
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä