UFC Undisputed 2010:n ennakkoversio teki selväksi, että peliyhteisön palautetta on kuunneltu. Edellisen pelin kepeäsisältöinen uratila on saanut lihaa luiden ympärille jo hahmonluonnista lähtien. Oman ottelijan suhteen tarjotaan huomattavasti vapaammat kädet niin ulkomuodon kuin ottelutyylien suhteen. Ottelijat voivat otella joko vasen tai oikea jalka edellä ja puolta voi vaihtaa myös kesken ottelun. Myös vahvemman käden voi valita, jos haluaa perinteisestä tavasta poiketen vahvemman etukäden. Ottelutyyleissä ei enää tarvitse tyytyä vain yhteen isku- ja painityyliin, vaan useiden erilaisten valmispohjien lisäksi tarjolla on täysin muokattava liikevalikoima. Erilaisia kamppailutekniikoita on mukana julmetusti, joten kokonaisuudesta saa muokattua juuri sellaisen kuin haluaa. Tekniikoista on myös ostettavissa useita tehokkuusasteita, jotka tuovat syvyyttä hahmon ottelutyyliin.
Ottelu-uralla eteneminen tapahtuu myös realistisemmin, sillä paikka UFC:ssä ansaitaan nousemalla ensin amatööriotteluista pienempään, tosielämässä jo toimintansa lopettaneeseen WFA-organisaatioon, jossa menestymällä itse UFC:n pääpiru Dana White saadaan kiinnostumaan pelaajan otteista. Paikka UFC:ssä ei myöskään ole itsestäänselvyys, sillä huono ottelumenestys johtaa sopimuksen purkamiseen ja vauhdin hakemiseen divarista. Otteluiden välillä tietysti treenataan, mutta pelaaja pääsee myös tekemään valintoja, kuten kunnioittaako vastustajaa punnitustilaisuudessa vai ei? Omat ratkaisut vaikuttavat myös uramuodon tuleviin tapahtumiin. Kamppailu-ura ei jatku ikuisuuksiin, vaan tällä kertaa ottelija vanhentuu, joka tietysti näkyy fyysisten ominaisuuksien rapistumisena.
Myös se tärkein, eli varsinainen ottelumoottori on päivittynyt vuoden aikana mallikkaasti. Erilaiset ottelutyylit näkyvät huomattavasti paremmin ottelijoiden liikkumisessa ja kamppailutilanteet etenevät dynaamisemmin. Urheilijoita ympäröivä häkki ei enää ole vain esteenä, vaan tilanteet jatkuvat luonnollisen tuntuisesti myös verkkoa vasten. Häkkiä voi käyttää myös apuna maahanvienneissä, joten liikkumisella ja sijoittumisella on suurempi rooli ottelutaktiikassa. Pystypainitilanteissa otteiden vaihtaminen toimii sujuvasti samoilla ohjausperiaatteilla kuin matossakin, ja nyt esimerkiksi häkkiä vasten nujuttaessa on kahden jalan alasvientiyritys mahdollista vaihtaa yhden jalan otteeseen. Pystypaini on kokonaisuutena huomattavasti joustavamman tuntuista ja myös animaatiot näyttävät varsin sujuvilta.
Suurin murheeni viime vuoden mainiossa UFC 2009 Undisputedissa oli kankean ja luonnottoman tuntuinen mattopaini. Mattopeli on parantunut hieman liikemäärän lisäännyttyä, vaikka edelleen positioiden vaihto käy liian helpon näköisesti, eikä varsinaista kamppailun tuntua rullailuun saavuteta vieläkään. Lopetusliikkeissä on kuitenkin enemmän dynamiikkaa, ja nyt myös lopetuksesta toiseen vaihtaminen on mahdollista tosielämän malliin.
UFC Undisputed 2010 vaikuttaa todella lupaavalta, ja se on varmuudella yksi kaikkien aikojen parhaista kamppailu-urheilupeleistä. Kunhan vielä ennakkoversiota riivanneet tasapaino-ongelmat (brittikollega suorastaan nöyryytti kaikkia voittamalla jokaisen ottelunsa Roy "Big Country" Nelsonilla joka kerran samoja liikkeitä käyttäen) loistavat poissaolollaan julkaisuversiossa, on kyseessä jokaisen vaparifanin pakkohankinta.