Suomi
Gamereactor
ennakot
Uncharted 4: A Thief's End

Uncharted 4: A Thief's End - ensimmäiset tunnelmat moninpelistä

Uncharted 4:n moninpelissä nähdään mielenkiintoisia uudistuksia tuttuihin kaavoihin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Monta miljoonaa maksaneiden ja samalla rahalla markkinoitujen tripla-A -pelien julkaisijat löytävät itsensä usein oudosta yksin- ja moninpelin välimaastosta. Tämä tarkoittaa usein erinomaista yksinpeliosuutta, jonka kylkeen on Tomb Raiderin tapaan pultattu välttävä moninpelikomponentti. Battlefield-sarjassa osat on käännetty taas päinvastoin.

Uncharted on onnistunut välttämään allikon ja on toisesta osastaan lähtien kyennyt tarjoamaan Nathan Draken vaikuttavan seikkailun lisäksi myös pätevän toimintapainotteisen moninpelin. Uncharted 4 pyrkii toistamaan tempun lisäämässä kaavaan samalla pari omaakin ideaansa. Pääsin kokeilemaan Thief's Endin tätä osuutta Paris Games Week -tapahtumassa.

Aloitetaan numeroista. Uncharted 4:n moninpeli pyörii 900p:n resoluutiolla 60 kuvaa sekunnissa yksinpelin jauhaessa täyttä 1080p:n resoluutiota vain 30 kuvan sekuntivauhtia. Pelin kehittänyt Naughty Dog aikoo pistää pelin pihalle kahdeksan kartan kerta maaliskuun 18. päivä. Vaikka varsinaisia mikromaksuja ei olekaan, kosmeettisia kilkkeitä voi ostaa erityisillä Naughty Dogin pisteillä. Uskoisin tämän pitävän keskustelut kuumina ainakin hetken verran.

Pelisessio alkoi studion päämoninpelisuunnittelija Robert Cogburnin esittelyllä, josta Cogburn siirtyi uuden apurimekaniikan esittelyyn. Siinä pelaaja voi kutsua tekoälyn ohjastamia avustajia auttamaan tiukoissa tilanteissa taistelukentällä. Esimerkiksi tarkka-ampuja voi tarjota tulitukea hyvästä kyttäyspaikasta. Metsästäjä pyrkii väijymään vastustajia ja tarjoamaan pelaajalle helpon tapon tämän kuristaessa uhriaan. Downer taas nostaa pelaajan takaisin pystyyn tämän kuollessa. Jokaista apuria voi päivittää ja muokata kerryttämällä kokemusta. Tätä kautta heidät voi sovittaa yhteen oman pelityylin kanssa. Naughty Dog on lisäksi vahvistanut, että nämä kolme ovat käytettävissä tulevassa betassa, mutta lopullisessa pelissä nähdään enemmän apulaisia.

Tämä on mainos:
Uncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's End

Avustajien käyttäminen on mielenkiintoinen mekaniikka, joka korostaa entistä enemmän tiimipeliä. Cogburnin mukaan vanhat Unchartedin moninpelikentät oli suunniteltu areenoiksi, joissa pelaaja on jatkuvasti vaarassa kaikista suunnista. Nelososan kentät ovat kapeampia ja neliskanttisempia, jotta ne vastaisivat paremmin joukkueissa käytävien taistelujen vaatimuksiin. Pelaajien omia hahmojakaan ei ole unohdettu. Yksi Mysticals nimeä kantava uudistus viittaa voimakkaisiin artefakteihin, joihin Drake on kenties törmännyt matkoillaan. Ne tarjoavat voimakkaita ja väliaikaisia apuja. Esimerkiksi Wrath of Eldorado -toteemi vahingoittaa sen ympärillä palloilevia pelaajia. Chintamani-kivi voi joko parantaa tai herättää kuolleet kumppanit henkiin. Spirit of the Djinnillä pelaaja voi teleporttailla pitkin karttaa. Kaikkia artefakteja voi myös päivittää ja muokata.

Naughty tahtoo tuoda osan yksinpelin persoonallisuudesta moninpelin puolelle eri hahmojen kautta. Aikaisemmin Destinyn Cruciblen juontajan tapainen ääni piti kirjaa matsin tapahtumista. Nyt oma pelihahmosi hoitaa saman tontin. Tämän pitäisi studion mukaan tiivistää pelaajan ja hänen hahmonsa välejä, olipa kyseessä sitten Uncharted 2:n Lazarovitch tai kolmosen Marlow.

Kaikki edellä mainitut asiat apulaisista mysticaleihin löytyvät joulukuussa alkavasta moninpelibetasta. Lyhyen pelisession perusteella nämä langat sitovat moninpelin kasaan varsin omalaatuisella tavalla, joka on eittämättä kiinteä osa Uncharted-universumia. Laadultaan moninpeli näyttäisi olevan yksinpelin tasolla.

Tämä on mainos:
Uncharted 4: A Thief's End
HQ
Uncharted 4: A Thief's End
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä