Suomi
Gamereactor
arviot
Warhammer 40,000: Dawn of War III

Warhammer 40,000: Dawn of War III

Sodan aamunkoitto on suloinen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Relicin Dawn of War -sarja on hyvä esimerkki lajityypin kehittymisestä ja sen sisällä myllertävästä vaihtelusta. Studio on tuottanut nyt kolme samaan synkkään tulevaisuuteen sijoittuvaa Warhammer 40K -peliä, eikä yksikään niistä ole aivan toisensa kaltainen.

Jalkamiehenä olo 40K:n maailmassa ei ole helppoa. Elinajanodotus mitataan yleensä miinuuteissa tai sekunneissa siitä hetkestä alkaen, kun astut parakeista pihalle. Vaarat ovat lukuisia ja vaihtelevat mystisen vasaran aiheuttamasta kallonmurtumasta tykkituleen ja kävelevän tankin repiviin sahanteriin. Tällä kertaa sotaan käydään Cyprus Ultima -nimisellä planeetalla, jossa kolme osapuolta taistelee toisiaan vastaan ensin pienemmillä, sitten valtavasti suuremmilla panoksilla kadonneen planeetta Acheronin ilmestyessä Warpista. Tämän 5000 vuoden välein ilmestyvän mystisen paikan rikkaudet ovat nyt kaikkien kolmen ulottuvilla.

Pätevä, noin 15-tuntinen yksinpelikampanja vaihtelee koko ajan pelin kolmen osapuolen välillä. Tämä tarjoaa toisaalta jatkuvasti päivittyvän näkemyksen jokaisen rodun vinkkelistä yhteen ja samaan pääjuoneen. Samalla se kuitenkin tarkoittaa, että yhden tehtävän jälkeen joutuu totuttelemaan toiseen, erilaiseen armeijaan ja yksiköihin aina yhden kentän ajaksi kerrallaan. Space Marinet ovat jälleen paikalla Blood Ravens -ryhmän väreissä legendaarisen yrmyn Gabriel Angeloksen johtamana. Avaruusjääkärit ovat kenties suoraviivaisimpia pelattavia, sillä he sekä kestävät että jakavat vahinkoa tasaisesti ja luottavat selkeisiin erikoiskykyihin kuten kranaatteihin, ohjusiskuihin ja vastaavaan. Aloittelijaystävällisinä he tullevat dominoimaan moninpelipuolta ainakin pelin alkuvaiheessa.

Örkkejä johtava iso ja ilkeä warboss Gorgutz on kaltaisekseen yllättävän viekas ja tappavan tehokas käsikähmässä. Örkit muistuttavat hieman jääkäreitä, joiden aseet olisi valmistettu seinähullun tiedemiehen laboratoriossa. He iskevät lujaa siitäkin huolimatta, että kanuunat tuntuvat iskevät kipinää ja räjähtelevät omia aikojaan. Örkkien erikoisominaisuus on kyky hyödyntää Waagh-tornien luomaa tai kentältä löytyvää rojua (scrap) joko yksiköiden kykyjen parantamiseksi tai kokonaan uusien luomiseksi. Rojuläjän kerännyt yksikkö saa esimerkiksi panssarointia tai kokonaan uuden käytettävän erikoiskyvyn. Roippeesta voi myös synnyttää kokonaan uuden örkkiyksikön - mitä isompi läjä, sitä ilkeämpi yksikkö. Örkillä pelaajan täytyykin päivittää yksiköitään huolellisesti, jos haluaa saada niistä kaiken irti. Mikromanagerointia on siis enemmän, mutta toisaalta se mahdollistaa örkeille muita rotuja nopeamman yksiköiden tuotannon.

Tämä on mainos:

Kolmas ja viimeinen armeija käsittää avaruushaltiat eli Eldarit ja heidän Warseer Macha -johtajansa. Eldarit kestävät osumaa selkeästi muita vähemmän, mutta heidän palautuva suojakilpensä ja nopeutensa mahdollistavat nopeat iskut ja pakenemiset. Kilpien palautuminen kestää varsin pitkään, joten hyökkäyksien välillä on haukattava hetki happea. Tuhoisat yllätyshyökkäykset ovat erityisen tehokkaita korkeuseroja ja kanjoneita sisältävissä kentissä, sillä monet Eldareiden yksiköistä leijuvat tai lentävät maalla tallustamisen sijaan. He vaativat kenties eniten mikromanagerointia taisteluiden aikana, sillä perusyksikkö ei kestä osumaa Space Marinejen tai örkkien tapaan etulinjassa ollessaan.

Dawn of War 3 yhdistää sarjan kahden edellisen osan ominaisuuksia uuteen muottiin. Paluun tekevä Dawn of War 1:n tyylinen virtaviivaistettu tukikohdan rakentaminen noin puolen tusinan erilaisen mökin kera ei vaadi pelaajalta suurta paneutumista. Esimerkiksi useiden parakkien rakentaminen on usein turhaa, sillä vallattavista tuotantopisteistä saatava requisition ja energia loppuvat nopeammin kuin mitä yksiköitä ehtii tuottamaan. Dawn of War 2 on toiminut taas uusien eliittiyksiköiden mallina. Ne eivät ole edellisosan tapaan yhtä persoonallisia tai muokattavia, mutta etenkin johtohahmoilla on ovat juonensa ja luonteenpiirteensä selkeästi esillä. Osa on "vain" selkeästi voimakkaampi ja erilaisilla kyvyillä varustettu versio jostain olemassa olevasta yksiköstä kuten Dreadnoughtista.

Jahka elittiipisteitä on kerääntynyt riittävästi, erihintaisia eliittejä voi kutsua kentälle. halvat alkupelin yksiköt kuten Ork Kommando ovat erinomaisia resurssipisteiden kaappaajia. Pelin keskivaiheen voimakkaammilla eliiteillä voi sitten aloittaa todellisen sodankäynnin ja vastustajan rakennusten tuhoamisen sekä taistelulinjan puskemisen. Loppupelin megayksiköt kuten Gorkanaut, Eldar Wraithlord ja Imperial Knight tarjoavat sen viimeisen ponnistuksen vihollisen lopulliseen suolistamiseen. Nämä kaikkein kalleimmat yksiköt ovat reippaasti muita yksiköitä suurempia ja vastaavat yksinäänkin pientä armeijaa. Ne eivät ole kuitenkaan voittamattomia, eivätkä pysty kääntämään häviötä voitoksi pelkällä paikalla olollaan. Tasaväkisen taistelun ratkaisemiseen ne ovat kuitenkin omiaan.

Dawn of War 3 tarjoaa paljon niin yksin- kuin moninpelistäkin kiinnostuneelle reaaliaikastrategille. Pitkähkö kampanja esittelee uudet yksikkötyypit ja pelimekaniikat pala kerrallaan ja opettaa pelaajan taistelemaan kaikilla osapuolilla kaikkia vastaan. Normaali vaikeustaso pistä hanttiin mukavasti etenkin alkuvaiheessa, kun pelin ominaisuuksia ei ole vielä täysin sisäistänyt. Jahka rytmin oppii ja sormet hakkaavat pikanäppäimiä tottuneemmin, kentät voi läpäistä ilman tallennusvalikossa ramppaamista. Isot, joidenkin kenttien loppuun varatut taistelut voivat joskus yllättää etenkin, jos ne sattuu aloittamaan puolivahingossa ennen kuin koko armeija on ehtinyt lyllertämään paikalle. Koska lähes jokaisella yksiköllä on oma, aktivoitava kykynsä, armeijan tehokas käyttö vaatii melkoista tilannetajua. Yksi hyvin heitetty tainnutuskranaatti voi pelastaa parikymmentä avaruusjääkäriä varman kuolon kourista.

Tämä on mainos:

Moninpelupuolella on tehty mielenkiintoisia uudistuksia. Tällä hetkellä perinteistä vastustajan tukikohdan lanaamista ei ole sen varsinaisessa merkityksessä ollenkaan. Dawn of War 3 käyttää sen sijaan kolmiportaista pelimuotoa, jossa jokaisella pelaajalla on suojakenttä, iso tykkitorni ja tukikohdan ydin puolustettavaksi. Nämä poispäin omasta tukikohdasta sijoitetut rakennukset pitää tuhota yksi toisensa jälkeen voiton varmistaakseen. Tästä seuraa käytännössä kaksi asiaa: alkupelin äkkirynnäkköä ei käytännössä voi tehdä, sillä tykkitorni suojaa vastustajan tukikohtaa todella tehokkaasti, eikä sitä voi edes tuhota hoitelematta sen suojakenttägeneraattoria ensin. Alkupeli koostuukin pitkälti resurssipisteiden kaappaamisesta ja häiriköinnistä. Yksiköt piilottavat alueet kuten kaasuventtiilit ja korkea ruoho sekä erityiset suojakentät ovatkin isossa osassa aikana, jolloin osapuolten yksiköt ovat varsin tasaväkisiä.

Toinen uudistuksen efekti on taisteluiden keskittyminen resurssipisteiden lisäksi näiden objektiivien ympärille. Se tarjoaa useamman hengen moninpelissä myös oivan mahdollisuuden jakaa tehtäviä tiimikavereiden kesken, sillä sekä hyökkääjälle että puolustajalle on omat selkeät tavoitteensa. Oman pesän puolustaminen ja pelin keskivaiheessa onnistunut hyökkäys ja resurssipisteiden hallussapito lupaa yleensä voittoisaa loppupeliä. Moninpelin tasapainosta on vaikea mennä sanomaan vielä mitään, mutta Space Marineiden suoraviivaisuus tuntuu olevan heille eduksi ainakin tässä vaiheessa, kun pelaajat opettelevat vielä pelimekaniikkojen ja yksiköiden käyttöä. Armeijoiden muokkaaminenkin on edelleen mukana niin yksin- kuin moninpelissäkin, sillä kentälle voi valita kolme eri eliittiyksikköä sekä kolme armeijan doktriinia. Jälkimmäiset antavat lisäominaisuuksia tai kykyjä tietyille yksikkötyypeille, joten sinun örkkiarmeijasi voi erikoistua vaikkapa Big Trakk with Supa Cannon -tankkeihin toisen luottaessa Nobz-meleeyksiköiden voimaa.

Muutama puutekin pelissä on. Moninpelikarttoja on vain kourallinen, yleensä pari kappaletta per pelaajamäärä. Etenkin yksi-vastaan-yksi -karttoja saisi olla paljon enemmän. Hieman harmillisempaa on kolmen valitun rodun tavanomaisuus. Vaikka kaikilla on omat mekaniikkaansa, Space Marinet, Örkit ja Eldarit ovat kuin Neapolitan-jäätelö vaniljoineen, suklaineen ja mansikkoineen. Kovin, kovin, turvallista. Yksi hieman erikoisempi rotu lisää olisi tehnyt hyvää kokonaispelille. Kaaosmarinet, tyranidit, Tau ja muut seuraavat varmasti perässä, mutta todennäköisesti vasta maksullisten lisäosien muodossa. Isot taistelut ovat myös kohtalaisen näyttäviä katsella, mutta hahmoissa ei ole aivan Dawn of War 2:n kaltaista yksityiskohdan määrää. Se keskittyi toki paljon pienemmän mittakaavan mättöön, mutta kahdeksan vuoden eron olisi kuvitellut näkyvän hieman enemmän.

Dawn of Waaagh! 3 on joka tapauksessa peli, jota Warhammer 40K-fanit ovat varmasti odottaneet. Varsin onnettomien 40K-lisenssipelien virtaan verrattuna se toimittaa sen synkän ja pimeän futuristisen vision, josta lisenssi on tunnettu. Elämää suuremmat hahmot ja tapahtumat seuraavat toisiaan viihdyttävän ja vaihtelevan kampanjan aikana ja taistelu jatkuu uudistetun moninpelin puolella. Lisäsisältöä lienee varmasti luvassa uusien armeijoiden ja kenttien muodossa. Peli ei ota suuria riskejä, mutta loistaa siinä, mitä se toimittaa.

Warhammer 40,000: Dawn of War IIIWarhammer 40,000: Dawn of War IIIWarhammer 40,000: Dawn of War IIIWarhammer 40,000: Dawn of War III
HQ
HQ
HQ
Warhammer 40,000: Dawn of War III
Warhammer 40,000: Dawn of War III
Warhammer 40,000: Dawn of War III
Warhammer 40,000: Dawn of War III
Warhammer 40,000: Dawn of War III
Warhammer 40,000: Dawn of War III
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Viihdyttävä kampanja, tasapaino rakentelun ja taistelun välillä, uudet pelimekaniikat
-
Vain kolme rotua, vähänlaisesti moninpelikenttiä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Annihilation mode saapui Dawn of War 3:een

Annihilation mode saapui Dawn of War 3:een

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Relic ja Sega julkaisevat Annihilation-pelimuodon Warhammer 40,000: Dawn of War 3:een tänään 20. kesäkuuta. Annihilation on osa muuta päivitystä, jolla parannetaan peliä....

0
Tsekkaa Dawn of War III:n avausvideo

Tsekkaa Dawn of War III:n avausvideo

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Warhammer 40,000: Dawn of War III on kohta täällä. Jos kuitenkin odotuksen tuska on "iha mahoton" kestää 27. huhtikuuta asti niin tsekkaa alta pelin avaava välivideo...



Ladataan seuraavaa sisältöä