Gamereactor pääsi taannoin Berliinissä pelaamaan viimeisintä beta-versiota pelistä Wasteland 3. Mukana oli kolme ensimmäistä osiota, joiden suorittamisessa meni aikaa 2-3 tuntia. Wasteland 2:n tapahtumista on kulunut muutama vuosi, ja Sonoran Rangers kamppailee edelleen. Jatko-osa alkaa pian sen jälkeen, kun mystinen "Patriarch" on ottanut yhteyttä. Hän tekee monia lupauksia, jos vain pelaaja onnistuu tekemään sen mitä hän pyytää.
Jäljellä oleva joukko matkaa Coloradon lumisille vuorille, jossa he joutuvat väijytykseen. Pelaaja lähtee jäljittämään hyökkäyksen tehnyttä joukkoa. Ensimmäisessä välivideossa luodaan tarvittava silta Wasteland 2:n tapahtumista uuteen peliin, jonka jälkeen pelaaja ottaa hallintaansa kaksi yksikköä, jotka taistelevat väijytyksessä. Kysymyksessä on hyvin lineaarinen opastusosio, joka opettaa vuoropohjaisen taistelun perusteet ja sen, miten voimakkaan vaikutuksen ympäristö voi tehdä tapahtumiin.
Rosvoista selviämisen jälkeen matkue saavuttaa sovitun kohtaamispaikan Patriarchin kanssa, jolloin ilmaantuu näkyviin uhkaavan näköinen kenraali. Pelaajan on kerättävä kolme hänen lastaan talteen, ja elossa. Patriarch päästää pelaajan käyttämään paikkaa tukikohtana, ja antaa uusia henkilöhahmoja mukaan pelaajan joukkoon.
Wasteland 3:ssa joukkue voi koostua enimmillään neljästä "rangerista". Hahmoluontivalikossa pääsee tekemään yksiköistä haluamansa kaltaiset ja laittamaan heille erilaisia kykyjä. Samoin asetetaan uusille tulokkaille erikoistumisalueet. Divinity: Original Sinia ja Pathfinder: Kingmakeria pelanneet ovat valikoiden kanssa heti kuin kotonaan. Pelaajan on valittava omat vahvuutensa ja heikkoutensa, jolloin joukko erikoistuu halutulla tavalla.
Lisää tuunailua tehdään sitten pelin edetessä. Valitsin itse tehdä aloituskaksikosta hiljaisen hakkeriduon, joka ei ollut kovin seurallinen oman valitun piirinsä ulkopuolisille. Testihetken perusteella ei voi vielä sanoa, millä tavalla tällaiset valinnat vaikuttavat pelin kulkuun myöhemmissä vaiheissa.
Kaikkia kokemuspisteitä ei kannata sijoittaa asetaitoihin, vaan myös ympäristön kanssa kannattaa olla tekemisissä. Oikeilla taidoilla pystyy hakkeroimaan koneita, puhumaan eläimille, neuvottelemaan itsensä ulos tiukoista tilanteista tai muilla keinoilla muuttamaan tilanteen omaksi edukseen jo ennen taistelun puhkeamista. Testihetken aikana löysin salareitin, joka johti korkeampaan maastonkohtaan. Tästä oli toki suuresti apua.
Vuoropohjaiset taistelut tuntuvat juuri sellaisilta kuin pitääkin. Taistelukentällä on runsaasti suojia, ja toimintapisteitään voi käyttää joko liikkumiseen tai aseiden käyttämiseen. Liikkumisen ja aseiden käyttämisen laajuus riippuu käytössä olevista ominaisuuksista. Aseiden ohella myös muiden esineiden kuten parannustavaroiden käyttö syö sekin toimintapalkkia. Siksi on ajateltava huolella, mitä on tekemässä. Onneksi peli kertoo visuaalisesti, miten kauas yksikkö voi liikkua, ja mille etäisyydelle asti se pystyy toimimaan.
Taisteluihin osallistuvat ryhmittymät tekevät siirtonsa omilla vuoroillaan, ja vuoro päättyy, kunhan kaikki toimintapisteet on käytetty. Xcomin tyyliin on tärkeää sijoittaa omat yksiköt suojien taakse, mutta silti omat yksikköni joutuivat tulituksen kohteeksi myös suojan takana ollessaan. Tällaisia kummallisuuksia on toki odotettavissa beta-versiossa, ja toivottavasti Inxile pystyy korjaamaan nämä puutteet julkaisuun mennessä, joka tapahtuu 19. toukokuuta.
Ulkoisesti Wasteland 3 näyttää taisteluiden aikana hyvin vakuuttavalta, ja tehostetykitys on taistelukentällä melkoista. Käyttöliittymä on selkeä, ja kaikki tarvittava tieto on helposti nähtävillä leijuen vihollisyksiköiden yläpuolella, tai kun suunnittelee seuraavaa siirtoaan. Peli esimerkiksi näyttää, mitkä pahikset ovat oman yksikön näköetäisyydellä, ja kuinka todennäköistä niihin osuminen on kyseisestä asemasta.
Aseita ja varusteita pääsee muokkaamaan, jos yhdellä hahmolla on pääsy tarvittaviin taitoihin. Riittävillä kokemuspisteillä avataan myös aktiivisia keinoja. Huomasin erittäin tehokkaan keinon nimeltä Kodiak, jonka lataamisessa kestää useita vuoroja ja taisteluita. Aktivoituessaan revolverimieheni saattoi valita, tähtääkö läheisen pahiksen päähän aiheuttaen suuren haitan vihun ampumatarkkuuteen, vai ampuako vartaloon aiheuttaen merkittävän verenvuotohaitan seuraaville vuoroille.
Taisteluiden ohella Wasteland 3 tarjoaa maailmankartan, jolla matkustetaan eri alueille. Pääsin kuitenkin näkemään vain kahta lineaarista kenttää ja yhtä isompaa kaupunkialuetta tehden siinä sivussa joitakin sivutehtäviä. Lääkäri pyysi hoitamaan potilaitaan, ja myyjä laukaisi vahingossa ansan omassa puodissaan. Kadulla tuli vastaan mutanttien tulitaistelu, ja herrasmiesten kerhoa miehittivät aseistetut rikolliset.
Yksityishenkilöiden ongelmia voi halutessaan ratkoa, jolloin heidän kanssaan ystävystyy. Tästä voi olla pelaajalle itselleen hyötyä, tai ehkä ei ole. Valittavana on sekin, että vain jatkaa matkaansa omiin asioihinsa keskittyen. Coloradon murheiden hoitaminen kun ei varsinaisesti ole pelaajan vastuulla. Wasteland 3:ssa tällaisilla ratkaisuilla sanotaan olevan merkitystä, mutta testihetken perusteella en asiaa päässyt itse toteamaan.
Inxile Entertainment kuuluu nykyisin Xbox Game Studiosille, joten Wasteland 3 nauttii muutamista lisäominaisuuksista. Ensinnäkin peli on kokonaan ääninäytelty lukuun ottamatta hahmojen ajatuksia ja havaintoja. Microsoft myös auttoi "strategisesti" kehitystyössä siten, että Inxile saa pelin valmiiksi ajoissa.
Toistaiseksi Wasteland 3 on onnistunut tekemään vahvan vaikutuksen, eikä se koske ainoastaan pelin ulkoista olemusta. Yhteistyö Microsoftin kanssa näyttää olleen pelille hyväksi. Teknisestä näkökulmasta mukana on vielä ongelmia ratkottavana, mutta siihen fanit lienevät jo tottuneet. Väkivallassakaan ei säästellä, joten luotu maailmanlopun jälkeinen maailma tulee olemaan brutaali. Toukokuussa sitten nähdään, miten kävi.