Suomi
Gamereactor
arviot
WRC 10

WRC 10

Optimismin aika on ohi. Enää ei vain voi katsella asioita läpi sormien.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
WRC 10

Vuonna 2013 ranskalainen Kylotonn hankki itselleen lisenssin World Rally Championshipiin, ja vuonna 2015 julkaistiin WRC 5. Ongelmia riitti, mutta ainesta samoin. Kuusi vuotta myöhemmin on tullut aika pelille WRC 10, ja studion itsensä mukaan kyseessä on merkittävä edistysaskel. En ole samaa mieltä.

Pelisarja saavutti huippupisteensä pelillä WRC 7. Seuraajat ovat kyllä olleet parempia joillakin osa-alueilla, mutta eivät koskaan saavuttaneet sitä samaa autourheilun tunnelmaa kuin WRC 7.

HQ
Tämä on mainos:

WRC 7 ei ollut erityisen realistinen, mutta pelinä se oli hyvä. Mukana oli mielestäni melkein täydellinen yhdistelmä simulaatiota ja arcade-rällättelyä, ja yksinkertainen ja pehmeän värinen grafiikka toimi hienosti osana muuta kokonaisuutta. Niin ikään äänimaailma oli parasta, mitä Kylotonn on moottoriurheilupeleihinsä koskaan tehnyt.

Sitten vaihtui grafiikkamoottori, ja fysiikkamoottorikin tehtiin paljolti uusiksi. WRC 8 ja 9 hyötyivät tästä, ja edistysaskeleita tehtiin. Siitä huolimatta WRC 10 on askel taaksepäin, sillä nyt on keskitytty vääriin asioihin. Kehittäjä ei myöskään tunnu osaavan valita, ollako arcade-ajopeli vai simulaatio. Tuloksena on peli, joka ei ole oikein kumpaakaan.

WRC 10:n ohjaus on optimoitu perinteiselle peliohjaimelle. Tämä on suuri pettymys, sillä fanit ovat vuosia halunneet parempaa rattitukea. Mukana on Fanatec "virallisena rattiajamisen yhteistyökumppanina" jo toisena vuotena peräkkäin, mutta siitä huolimatta rattituki on parhaimmillaankin huono. Tuntikausien kalibroinnin ja tuunailun jälkeenkään ratti ei tunnu siltä kuin se olisi osa autoa.

Xbox Series X:n ohjaimella peli toimiikin paremmin, itse asiassa paljon paremmin. Mutta näinkö sen pitäisi olla? Toki peliohjainta tukemalla saadaan pelin pariin enemmän pelaajia, mutta ohjaimellakaan tuntuma ei ole sellainen kuin pitäisi. Sitä paitsi vauhdin tunne puuttuu.

Tämä on mainos:
WRC 10WRC 10

Viralliset ja oikeat radat ovat nekin sellainen osa-alue, jossa WRC 10 epäonnistuu. Kylotonnilla on ollut yli kuusi vuotta aikaa, mutta miltei mitään ei ole saatu aikaan. Ja se jos mikä ärsyttää. Toki pelissä on mukana hyviä ratoja ajeltavaksi, mutta ottaen huomioon budjetin ja ajan, pitäisi niitä oikeita ratoja olla selvästi enemmän.

Mukana on kyllä aivan sieluttoman pitkiä "eeppisiä ratoja", joilla on pituutta yli 30 mailia. Näissä riittää sitä haastetta, ja ne ovat siksi hauskoja omana itsenään. Valitettavasti surkea ajotuntuma ei juuri auta asiaa. Äänimaailma on lisäksi vieläkin huonompi. Itse asiassa äänimaailma on huonompi kuin missään muussa Kylotonnin ajelupelissä. Moottori kuulostaa enemmänkin pölynimurilta.

WRC 10WRC 10

Onnistuneeksi voi sen sijaan luonnehtia autovalikoimaa yhdessä uratilan kanssa. Mukana on lukuisia ralleja, maita ja ratoja. Sisällön puolesta Kylotonn osaa asiansa. Nytkin on mahdollista ajella historiallisia ja perinteikkäitä ralleja.

Mukana paljon erilaisia autoja jaettuina erilaisiin luokkiin, ja myös maissa ja ralleissa on paljon vaihtelua. WRC 10:ssä on siis ajoittain välähdyksiä mahtavuudesta. Sisällön puolesta WRC 10 on parempi kuin Kylotonnin aiemmat pelit, mutta ajotuntuma on huonompi kuin koskaan ennen ja grafiikka on tylsää ja kehnoa. Ei tätä voi suositella.

WRC 10WRC 10
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Paljon autoja, paljon ratoja, hyvä uratila
-
Fysiikkamallinnus, rattituki, ajotuntuma, äänimaailma
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

GR Livessä tänään WRC 10

GR Livessä tänään WRC 10

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

On perjantai, ja sen kunniaksi kaasutellaan nyt GR Livessä parin tunnin ajan ajelupelillä WRC 10. Gamereactorin arvion pääsee lukemaan täältä. Liity mukaan katsomaan ja...



Ladataan seuraavaa sisältöä