Suomi
Gamereactor
ennakot
WWE All Stars

WWE All Stars

THQ:n WWE All Stars heittää realismin kehästä kolmanteen kerrokseen ja keskittyy ennen kaikkea helposti lähestyttävään, viihteelliseen mäiskintään. Gillen otti tuntumaa pelin ennakkoversioon.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Painipeleissä on aina ollut se ongelma, että ne joko putoavat tai eivät. Lajista innostuneille ne tarjoavat tuttuja ottelijoita ja sisäpiirin nyansseja - kavereiden nöyryyttämisestä puhumattakaan -, mutta meille muille ne tuntuvat panostavan liikaa itse urheilun simulointiin ja liian vähän klassiseen mätkintään.

WWE All Stars on painipeli painipelejä karttaville. Vaikka siinä on toki kiinnostavia puolia myös show-painin teatraaliseen todellisuuteen uppoutuneille, peli hylkää kaiken sen raskauden ja kankeuden, mikä on oleellinen osa realistisempien versioiden autenttisuutta. Sen sijaan peli on kuin kehään lyöty NBA Jam, jonka purevuus syntyy räjähtävästä kosketuksesta.

THQ on toistaiseksi pitänyt paljon salassa pelistä, ja lisätietoa ottelijavalikoimasta, areenoista ja pelimuodoista on odotettavissa Wrestlemania XXVII:n lähestyessä huhtikuussa. Tämä näkyi myös ennakkoversiossa, jossa suuri osa sisällöstä oli vielä lukittuna. Otteluiden meiningistä ei kuitenkaan voi erehtyä.

Testattavissa oli tyypillinen WWE-kehä, tyypillisine puitteineen. Lehtereillä tuhatpäinen yleisö pääsee revittelemään äänihuuliaan, kun ottelijat astelevat sisään omat maneerinsa parrasvaloissa esittäen. Ottelijat on jaettu käytännössä neljään tyyppiin - jätit, akrobaatit, nyrkkeilijät ja sitojat -, jotka kaikki löytyvät täyteen pakatusta All Stars -hahmogalleriasta.

Tämä on mainos:

Hahmot jakautuvat lisäksi varsin tasaisesti legendoihin ja nykytähtiin. Jo nyt on tiedossa, että esimerkiksi Hulk Hogan on mukana, vaikkei häntä löytynytkään ennakkoversion valikoimasta. Brett Hart saa pelissä hetkeksi unohtaa rupsahtaneen kehonsa ja esiintyy täysissä voimissaan The Hitmanina. Ricky Steamboat tarjoilee hieman klassisista akrobatiaa, kun taas Andre the Giant pullistelee jättien puolesta.

Vanhan kaartin vastapainona rymistelee muun muassa The Rock, joka on jatkanut näyttelijänuraa kehän ulkopuolella, ja jos hän on mukana, Stone Cold tuskin on kovin kaukana perässä. Myös Triple H, Sheamus ja John Cena tukevat nykytähtiä, siinä missä John Morrison ja Big Show'kin.

Pelaaminen vaikuttaa hauskalta. Peruslähtökohdat ovat luonnollisesti show-painissa, ja mukana on sidontaotteita, kestävyysmittari ja erikoisliikemittari, joka täyttyy hienompia lopetusliikkeitä varten. Tästä huolimatta pelaaminen ei ole niin simuloitua (lue: tylsää) kuin Smackdown-sarjassa, eikä niin monimutkaista. Vaikka ohjaimesta on miltei kaikki napit käytössä, painijan käskyttäminen ei tunnu siltä kuin yrittäisi ohjata tankkia suossa.

Vasen liipaisin toimii tilannesidonnaisena toimintanäppäimenä, ja oikea liipaisin kontrolloi spurtteja. Oikea olkanäppäin on puolestaan vastaiskua varten, mikä vaatii erittäin tarkkaa ajoitusta ruudulla välähtävän merkin kohdalla. Onnistuneet vastaiskut tarjoavatkin kirjaimellisesti tajunnanräjäyttäviä tilanteita, jotka kääntävät ottelun painopisteen hulppean lennokkaaseen tyyliin.

Tämä on mainos:

Ohjaimen neljä päänäppäintä jakautuvat tasapuolisesti iskuihin ja sitomisiin tarjoten sekä ylös että alas suuntautuvia hyökkäyksiä. Se, miten paljon väliin mahtuu nyrkkiä ja monoa, riippuu hahmon luokasta. Sama koskee myös sitomisia sillä lisäyksellä, että liikkeet riippuvat myös asennosta, josta sidontaan siirrytään. Parin näppäimen painaminen yhdessä tarjoaa niin ikään variaatioita liikkeisiin. Äkkisiltään ohjausmalli voi kuulostaa monimutkaiselta, mutta muita painipelejä vimmaisemmassa kontekstissa pelityyliin virittyy melko nopeasti. WWE All Stars on lopulta lähempänä Street Fighteria kuin taktista painia.

Suuria ikonisia liikkeitä alleviivataan myös selkein audiovisuaalisin erikoistehostein. Olkanäppäimiä painamalla käynnistettävät erikoisliikkeet muuttavat onnistuessaan taustan harmaasävyiseksi, samalla kun aika hidastuu ja paineaallot väreilevät ilmassa vastustajan paiskautuessa luut murskaavalla voimalla mattoon.

Rujolta kohtelulta voi säästyä, jos on liikkeen vaikutusalueen ulkopuolella tai onnistuu iskemään takaisin oikeaan aikaan. Kullakin painijalla on kolmitasoinen erikoisliikemittari elinvoimansa alapuolella. Kukin taso mahdollistaa yhden erikoisliikkeen tekemisen, kun taas erillinen F-mittari kerää energiaa lopetusliikkeen tekemiseen. Sekä oman että vastustajan erikoisliikevalmiuden silmäily on ainoa myönnytys Smackdownin liikemääräpohjaiseen pelimekaniikkaan. Pelissä on oltava varpaillaan, kun vastustajan mittari tihkuu yli, mutta muutoin pelaaminen on silkkaa vyörytystä.

Myös elinvoima koostuu useasta tasosta, joita leikataan varsin anteeksi antavasti vastaanotetuista iskuista. Vasta viimeisellä punasävyisellä tasolla kannattaa alkaa varoa, sillä tällöin vastustajan erikoisliikkeet voivat viedä jalat alta.

WWE All Stars sisältää kaikki ainekset, jotka tekevät show-painista mukavaa katsottavaa, mutta suoraviivaisessa, kolikkopelimäisessä muodossa, johon on helppo uudenkin pelaajan tarttua. Vaikka lopulliseen versioon jäi vielä paljon kysymysmerkkejä ennakkoversion rajoittuneisuudesta johtuen, THQ:lla on mahdollisuudet tempaista tuoretta verta WWE:n maailmaan.

WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
WWE All Stars
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
WWE All StarsScore

WWE All Stars

ARVIO. Kirjoittaja Gillen McAllister

THQ:n tuorein painipeli hylkää realistisen kankeuden ja ottaa mallia NBA Jamista. Hyppyhyökkäyksille ei voi kuin myhäillä.

2
WWE All Stars

WWE All Stars

ENNAKKO. Kirjoittaja Gillen McAllister

Show-painin teatraalisen todellisuuden alta paljastuu räjähtävä mätkintäpeli, joka on lähempänä Street Fighteria kuin Smackdownia.



Ladataan seuraavaa sisältöä