29. lokakuuta 2024 Nintendo Switchin pelaajien toiveisiin vastattiin, kun Nintendo julkisti Xenoblade Chronicles X: Definitive Editionin olevan tulossa Nintendo Switchille 20. maaliskuuta 2025. Näin ollen juuri näin konsolin elinkaaren lopussa saadaan koko Xenoblade-sarja yhdelle alustalle. Se alkuperäinen Xenoblade Chronicles X julkaistiin Wii U:lle kymmenen vuotta sitten, ja melkein Switchin julkaisusta lähtien on pyydetty erikseen Switch-versiota.
Eikä moinen ole ihme, sillä kyseessä on yksi korkeimmalle arvioitu roolipeli 2010-luvulta, jonka tunnelma on aikuisempi ja vakavampi kuin pelisarjassa muuten. X on nimessä myös tärkeä, sillä tarinallisesti sillä ei ole yhteyttä muihin peleihin Xenoblade-sarjassa. Monet siis haluavat testata peliä joko ensimmäistä kertaa tai nähdäkseen klassikon uudella alustalla, ja kokeakseen sen lisäsisällön peruspelin lopussa. Ennakkovaikutelmani painottuvat pelin alkuun ja sen ensimmäiseen neljään Chapteriin. Toistaiseksi tarinassa ei ole eroa alkuperäiseen verrattuna. Planet Miralle saapuu White Whale -alus, joka pakenee avaruusolioiden konfliktia tai Maan tuhoa, eikä siis aloitus ole muuttunut lainkaan sitten vuoden 2015. Sama muuttumattomuus koskee myös Primordian maisemien tutkimista ja oman tukikohdan perustamista ihmisten siirtokunnalle.
Tarina ei ollut sitä parasta silloin, eikä ole sitä parasta nytkään, mutta silti mukana on tarpeeksi tehoa ollakseen lähtökohta mittavalle, monipuoliselle ja yksityiskohtaiselle taistelumekaniikalle ja maailman tutkimiselle avoimessa maailmassa, jossa on paljon elämää. Pelaaja on itse tehty hahmo, ja sitten on rakennettava suhteita toisten hahmojen kanssa, suoritettava tehtäviä ja selvitettävä uuden kodin salaisuudet. Pelin kuuluisat mecha-oliot ovat skellejä, ja ne ilmaantuvat mukaan vasta paljon myöhemmin. Toisin sanoen ensimmäisten tuntien aikana opitaan taistelumekaniikkaa, joka olisi hyötynyt siitä, että sitä olisi hieman hiottu lisää.
Jos mieleen muistuu Final Fantasyn Limit-järjestelmä tai on hiljan pelannut Sea of Starsia, on mukana vähän molempia Xenoblade Chronicles X: Definitive Editionissa. On tasapainoiltava automaattisen lyömisen ja toisaalta automaattisen kauempaa tehtävien iskujen välillä käynnistäen välillä erilaisia erikoisiskuja eli siis Arts-kykyjä. Ja kun oikeaan aikaan käyttää, saa aikaan paljon vahinkoa. Lisäksi on pidettävä silmällä seurueen muita jäseniä, sillä joidenkin Arts-kykyjen käyttö antaa muille lisäetua, tai palauttaa terveyttä. Jatkuvasti pelaaja saa uusia varusteita, joten aseita niin itsellä kuin matkakumppaneilla on säännöllisesti päivitettävä. Paljoakaan ei pelattavuutta voisikaan parantaa, mutta olisin kaivannut erillistä nappia keskusteluiden tai välivideoiden nopeuttamiseksi, ja toista esimerkiksi automaattisesti parhaan varusteen päälle laittamiseksi, kuten Dragon Questissa on tapana.
Olen ollut hyvin epämääräinen kuvatessani ensivaikutelmiani, mutta Xenoblade Chronicles X on giganttinen peli, joka vieläpä kehittyy hyvin hitaalla tahdilla vähän kerrallaan. Kestää lukuisia tunteja ennen kuin tietyt palat löytävät paikkansa, ja monta tuntia lisää ennen kuin ne suosituimmat pelimekaniikat tulevat saataville. Sen voin sanoa, että teknisellä tasolla Switchin versio on mahtava. Ei niinkään ulkoisesti, joskin arvostan taustojen terävyyttä ja pelihahmojen liikkumista välivideoista puhumattakaan. Hienointa on liikkumisen sulavuus ilman "mikro-ohittamista" tai muitakaan rajoitteita, ja laitteistosta otetaan kaikki irti. Toistaiseksi vaikutelmat ovat niin positiiviset kuin pyytää saattaa.
Monolith Soft on yksi parhaista studioista japanilaisten roolipelien tekijänä, ja roolipelien tekijänä yleensäkin. Mutta ehkä joitakin parannuksia olisi voinut tehdä Definitive Editioniin. Xenoblade Chronicles X on mielipiteitä jakava peli: jotkut "diggaavat", ja toiset eivät. Jos kyseessä on ensimmäinen kerta pelin parissa, ja Xenoblade Chronicles 3 on tuoreena muistissa, on syytä muuttaa asennoitumista ja varautua, että nyt on tarjolla jotain erilaista. Hyvässä ja pahassa.