Peruspelin arvion voi lukea täältä.
Vuonna 2018 ilmestynyt Dead Cells -seikkailu on parivuotisen taipaleensa aikana laajentunut ja päivittynyt ihailtavan viitseliäällä tahdilla: Motion Twin ja Evil Empire eivät ole todellakaan jääneet lekottelemaan laakereille roguevania-hittipelinsä kanssa. Näyttävää tasoloikintaa, hurjia taisteluita ja koukuttavaa tutkimista tarjoava seikkailu malaise-myrkyn valtaamalla ja muotoaan muuttavalla saarella on saanut pintaansa muun lisätilkkeen ohella yhden maksullisen Bad Seed -lisäosan, ja nyt on sen toisen viiden euron hintaisen laajennusosan vuoro.
Fatal Falls -uutukainen nojaa ilahduttavasti Dead Cellsin mieleenpainuvimpiin piirteisiin ja ominaisuuksiin, joiden avulla tasoloikintavetoinen Dead Cells erottuu muutenkin edukseen vaikkapa Hades-seikkailun kaltaisista taistelupainotteisemmista, satunnaisesti syntyvistä toimintaseikkailuista. Uudet kentät Fractured Shrines ja The Undying Shores kun sisältävät varsin huikeissa korkeuksissa kieppuvia raunioita ja ansamekanismien kyllästämiä jalansijoja, ja kenttäsuunnittelun källejä voi hyödyntää ihailtavasti myös vihollisia vastaan. Aikaisemmin pelaajan itsensä heittämät pommit ja konekivääripesäkkeet ovat toimineet keinoina vaikuttaa kenttiin, mutta nyt pelaajan perässä roikkuvia vihuja voi tuuppia ansojen myötä kenttien ulkopuolelle.
Fatal Falls tarjoaakin viimesyksyisen Barrels o' Fun -tynnyrikenttäpäivityksen hengessä lisää vauhtia ja vaarallisia tilanteita nimenomaan akrobatiasta kiinnostuneille pelaajille. Dead Cellsin ytimessä sykkivä riskinoton ja palkituksi tulemisen välillä kulkeva jännite on toki edelleen suuressa roolissa, kun ansa voi pamahtaa varomattoman pelaajan niskaan kesken pakomatkan. Peruspelistä ja muista lisäkentistä eroavat suunnitteluratkaisut sopivat myös pikajuoksuun mieltyneille pelaajille, sillä Fatal Fallsin uudet nurkat tarjoavat kutkuttavan esteratamaisia haasteita speed run -intoilijoille.
Kaksi uutta kenttää pursuavat näyttävien maisemien lisäksi muitakin konkreettisia uudistuksia. Uudet aseet ja mutaatiot eivät varsinaisesti räjäytä pankkia, vaan sokeri pohjalla muotoutuu pääosin uusista vihollisista. Pahiskavalkadi on saanut joukkoonsa ennen kaikkea suurikokoisempia ja toki entistä vaarallisempia uusia tuttavuuksia, ja nimenomaan noista kookkaammista konnista on viihdyttävää käydä ottamassa mittaa. Keihäidensä kanssa päähahmon perään telesiirtyvät viholliset taas pakottavat keskittymään siihen, mihin pelihahmon pistää laskeutumaan kesken toimintaa: reunalla kekkuloiva päähenkilö on helppo tyrkätä pohjattomaan kuiluun. Fatal Fallsin trailereissa pelihahmoa kurmottanut kahjo puutarhuri on hyvä esimerkki lisäosan uusista pomovastuksista, jotka koettelevat pelaajaa ja tämän kulloistakin varustekerrastoa; vauhdikkaasti alkanut juoksu uusissa maisemissa tyssännee hieman tympeästi ensimmäisellä läpijuoksulla juuri ensimmäiseen pomovastukseen.
Fatal Falls hoitaa homman kotiin ajatuksella. Uudet maisemat uusine ansaelementteineen tarjoavat Dead Cellsiä eri tavoilla pelaaville taatusti lisää tekemistä niin monipuolisen kenttäsuunnittelun kuin uusien vihollistenkin avulla. Motion Twinille ja Evil Empirelle vitosen vippaaminen näin hyvästä meiningistä ei ole todellakaan sian ajamista säkkiin. Kaiken kaikkeaan kyseessä on mainio syy palata Dead Cellsin karmeiden salaisuuksien ja omintakeisen tunnelman äärelle myös pelivuonna 2021.