Suomi
Gamereactor
arviot
Dynasty Warriors: Godseekers

Dynasty Warriors: Godseekers

Dynasty Warriors ilman tarvetta hack n' slash -menolle

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Dynasty Warriors ja muut niin sanotut musou-pelit alkavat olla jo liian runsaslukuisia. Ehkä siksi on virkistävää nähdä Dynasty Warriors -peli, joka ei ole osaa pääsarjaa antaen jotain muuta kuin perinteistä hack n' slash -toimintaa. Godseekers tarjoilee kyllä tuttuja henkilöhahmoja, paljon draamaa ja juonenkäänteitä. Kyseessä on strateginen roolipeli, jonka keskiössä ovat vuoropohjaiset taistelut esimerkiksi Fire Emblem -sarjan malliin.

Tarina seurailee Zhao Yunin ja hänen kahden toverinsa Lei Binin ja Lixian edesottamuksia. Odotetusti pohjana on The Romance of Three Kingdoms, jota seurataan nyt Zhao Yunin näkökulmasta. Lixian alkuperä on keskeinen elementti juonen kehityksessä. Mimmi koettaa etsiä viittä palloa, joiden avulla hän pystyi joskus kukistamaan jumalallisen olennon. Nämä pallot ovat tietenkin päätyneet menossa olevan konfliktin eri osapuolille. Tarina ei ole mitenkään suoraviivainen, vaan siinä on lukuisia luottamuksen pettämisiä ja väliaikaisia liittolaisuuksia niin kuin on totuttu odottamaan. Sarjaan aiemmin tutustumattomilla saattaa olla ajoittain vaikeuksia päästä kärryille tapahtumista, mutta pääasiassa tarina on kerrottu selkeästi.

Dynasty Warriors: Godseekers on julkaistu myös PS Vitalle, jonka seurauksena PS4:n grafiikka ei tule voittamaan palkintoja. Välivideot ovat toki upeaa katsottavaa, mutta peruspelaamisessa ulkonäkö on sanalla sanoen maltillista. Visuaalinen silmäkarkki ei onneksi ole se pääasiallinen koukku. Pelin karttoja on erittäin helppo lukea, mikä helpottaa etenemissuunnitelman luomista merkittävästi. Samaan aikaan on selvää, että modernilta ja täysihintaiselta peliltä on oikeus odottaa enemmän graafista loistoa. Kokonaisuutena Dynasty Warriors: Godseekers tuntuu enemmän käsikonsolipeliltä. Vaikutelmaa vahvistavat niin sanottua grindaamista painottavat sivutehtävät, jotka tuntuvat olevan olemassa ainoastaan tekosyynä pelaajan kokemustason korottamiseen.

Strateginen pelaaminen on varsin suoraviivaista. Tavallisesti tarkoituksena on voittaa yksi, kaksi tai kolme vastaan asettuvaa upseerihahmoa. Vaikeustason voi kääntää niin sanotusti kaakkoon, mutta silti kuolo korjaa harvoin: vaihtoehtojen runsaudesta löytyy yleensä tilanteeseen kuin tilanteeseen sopiva ratkaisu. Myöskään Fire Emblem -peleistä tuttua lopullista kuolemaa eli "permadeathiä" ei ole. Huomioitavana erona on, että eri hahmot kohdistavat hyökkäyksensä erilaisiin paikkoihin. Osa voi osua kolme ruutua ylöspäin, toiset kolme ruutua leveästi ja kolmannet vain yhden ruudun pelaajan ympärille. Osa tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja hyökkäystavoille. Suurin osa ajasta ohjataan Lei Biniä, jonka kauaksi ulottuvat hyökkäykset osuvat viidelle ruudulle eräänlaisen tähden muodossa. Isku on toki hyvä valinta suurten vihollisjoukkojen harventamiseksi.

Dynasty Warriors: GodseekersDynasty Warriors: Godseekers
Tämä on mainos:
Dynasty Warriors: GodseekersDynasty Warriors: Godseekers

Keskeinen tekijä voiton saavuttamiseksi on niin sanottu Synchro Attack. Paljon vahinkoa aiheuttavat koordinoidut hyökkäykset muistuttavat pääpelien erikoishyökkäyksistä. Tällaisen iskun onnistuminen saattaa lanata ison rivin vastustajia kerralla pois päiväjärjestyksestä, mikä on erittäin tyydyttävää. Dynasty Warriors: Godseekersissa menestymisen kannalta olennaisempaa on yleensä juuri synchro-mittarin täyttäminen eikä suinkaan vihollisen kylkeen tai selkään koukkaaminen.

Strategian kannalta olennaista ei ole keskittyä puolustukseen, vaan voittajaksi pääsee tekemällä pelkästään hyökkäyksistä mahdollisimman tehokkaita. Ajan kanssa oman joukkonsa voi pukea sellaisiin varusteisiin, että ne kasvattavat vieläkin nopeammin synchro-mittaria. Kikka saattaa tehdä pelistä liian helpon, mutta vaikeustasoa nostamalla ja sivutehtävät ohittamalla saa varmasti haastetta itselleen. Pelissä ansaittua rahaa voi käyttää aseiden hyökkäystehon nostamiseen käytännössä ilman rajoitusta. Viimeistään tämän seurauksena hahmonsa ja varusteensa maksimoinut pelaaja ei juurikaan vaikeuksia kohtaa.

Pääosa kartoista on tavoitteiltaan yksinkertaisia, mutta toiset ovat onneksi hieman monipuolisempia. Tavoitteena saattaa olla esimerkiksi alueen hallussa pitäminen, pakeneminen tai pallon eli orbin aktivoiminen tietyssä paikassa maastoa. Kaikki on hyvinkin tarkasti ennakolta määrättyä, joten suuria yllätyksiä ei pääse sattumaan.

Tämä on mainos:

Kokonaisuutena Dynasty Warriors: Godseekers on hämmentävän koukuttava. Täydellinen peli se ei ole, mutta sen eri osatekijät hitsautuvat yhteen toimivaksi kokonaisuudeksi. Varsinainen tarina kattaa 10 pitkää kappaletta, ja siihen päälle on runsaasti sivutehtäviäkin. Dynasty Warriorsin saippuaoopperasta pitäville luvassa on mukavaa draamaa kaikkine tyypillisine selkään puukotuksineen päivineen. Vuoropohjainen taistelu on jokseenkin epätasapainossa, mutta se on silti viihdyttävä pelata. Suositellaan ennen kaikkea PS Vitalla pelaaville.

Dynasty Warriors: GodseekersDynasty Warriors: Godseekers
Dynasty Warriors: GodseekersDynasty Warriors: Godseekers
HQ
Dynasty Warriors: Godseekers
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Laaja tarinatila, paljon tuttuja hahmoja, mielenkiintoinen hahmonkehitys, Synchro-hyökkäykset
-
Vaatimaton ulkoasu, paljon samanlaisia tehtäviä, vuoropohjainen taistelu epätasapainossa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä