Suomi
Gamereactor
arviot
Fast & Furious Crossroads

Fast & Furious Crossroads

Nimelleen uskollinen kaahailupeli vie nopeasti raivon partaalle

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Fast & Furious -elokuvasarjan kaasutellessa jo miljardituotoissa ei ole mikään ihme, että peliteollisuuskin yrittää päästä palkintosijoille. Muutamia virityksiä vuosien varrelle on mahtunut ilman kummoisia tuloksia, mutta tämä ei ole estänyt Slightly Mad Studiosia yrittämästä tuoda nyt esille omaa visiotaan elokuvasarjasta. Rinta rinnan Fast & Furious 9 -elokuvan kanssa suunniteltu julkaisu Fast & Furious Crossroads -pelille jäi kuitenkin tyhjän päälle, kun elokuva kaasutteli koronavirusta karkuun ensi vuoteen. Tämä ei kuitenkaan ollut odotetun pelin suurimpia ongelmia, sillä trailerin mukaan Crossroads näyttää lähinnä amitsun ensiautolta, joka leviää tienposkeen ennen kesän loppua.

Autokorjaamoa ylläpitävät kaverukset Vienna (Sonequa Martin-Green) ja Cam (Asia Kate Dillon) joutuvat keskelle suuren rikollisorganisaation toimintaa kohtalokkain seurauksin. Kostaakseen kokemansa vääryydet he pyytävät apua vanhalta ystävältään Lettyltä (Michelle Rodriguez), jolla sattuu sopivasti olemaan samanlaiset suunnitelmat rikollisjengin varalle, mutta myös ystävät ja tarvikkeet sen toiminnan lopettamiseen.

Tämä on mainos:

Pelin tarinahan ei ole elokuvien huttujuonta kummempaa. Pelaajaa viedään erilaisten autojen rateissa kevyin aasinsilloin ympäri maailmaa vihollisten perässä koko ajan suurenevien tapahtumien seuratessa toistaan. Tarina sisältää pientä poukkoilua ja haparointia vähän väliä, mutta kummastelulle ei jää kerronnassa jalansijaa vauhdin pysyessä koko ajan kiitettävän lujana.

Fast & Furious CrossroadsFast & Furious CrossroadsFast & Furious CrossroadsFast & Furious Crossroads

Mutta viis tarinasta, Fast & Furiousissa ensisijaisesti on kyse hienoista autoista ja kaahailusta. Koska tekijänä on arvostusta keränneistä Project Cars -peleistä tuttu Slightly Mad Studios, tämän puolen pitäisi olla kunnossa. Totuus iskee kuitenkin kasvoille kuin ötökkä tuulilasiin, ja jo ensimmäisen kentän jälkeen piti käydä varmistamassa, ettei alkuteksteissä lue sittenkin Slightly Sad Studios tai edes yrityksen neljännen sivuosaston kesähessun lopputyö.

Se vähä mitä ymmärrän autopelien päälle huutaa vääryyttä Fast & Furious Crossdroadsin ratissa. Hallinta ajoneuvoihin on kuin ajaisi radio-ohjattavalla autolla pitkin jäisiä pintoja. Pelin herkästä yliohjauksesta, täydellisestä hallinnanpuutteesta ja jäykästä fysiikasta tai sen puutteesta tulee lähinnä mieleen kolmattakymmenettä vuotta vanhat Outrun-kolikkopelit. Ilmalennon aikana auton suuntaa voi sentään muuttaa jopa lähes 90 astetta. Arcade-ajoista muistuttaa myös reipas kuminauhatekoäly, joka pitää huolen siitä, että kohteen koosta tai oikeasta nopeudesta huolimatta pelaajalla on aina haastetta tien päällä. Tilannetta ei helpota käsijarrun aiheuttama aina sama noin 50 asteen auton kääntäminen nopeudesta tai jarrun pohjassa pitämästä ajasta välittämättä.

Tämä on mainos:

Järkytyksen keskellä hohkaa myös jotain mielenkiintoista. Pelkän kaahailun sijaan Fast & Furious Crossroadsiin on sisällytetty muutamia hauskan oloisia lisäominaisuuksia autoilun yhteyteen. Yleensä tehtävissä ajaa useampi hahmo samanaikaisesti, joiden välillä pelaaja voi vaihdella lennosta. Jokaisella hahmolla on omat ominaisuutensa, joista on hyötyä vihollisten kukistamisessa. Esimerkiksi vaijereilla voi repiä vihollisautojen tykkejä irti tai hakkerointityökalulla saada poliisiautot ajamaan seinään. Nämä ominaisuudet tuovat monipuolisuutta kaahailuun, ja hyvällä kokonaistoteutuksella olisi niistä ehkä voinut jopa nauttia.

Fast & Furious CrossroadsFast & Furious CrossroadsFast & Furious CrossroadsFast & Furious Crossroads

Tahattoman retrotunnelmoinnin mukaisesti pelaajaa myös opastetaan ajamaan aina tiettyjä reittejä välittämättä siitä, onko kyseessä valtatie vai suurkaupunki. Vapauden riistoa putkimaisessa etenemisessä korostetaan muun muassa näkymättömillä seinillä ja ilmassa leijuvilla suuntamerkeillä. Graafisilla merkeillä näytetään myös kadulla sijaitsevat tavarat, joiden yli voi kaahailla. Loput samaisista tai vastaavista esteistä ainoastaan aiheuttavat äkkipysähdyksen kuin seinään tavaran koosta huolimatta. Autoni pysähtyi lukuisia kertoja seinään tai johonkin muuhun esteeseen välivideon päätteeksi. Peli nimittäin ei pysäytä auton liikettä videon ajaksi, mutta ei myöskään anna mahdollisuutta ohjailla autoa, jos se sattuu olemaan näkyvissä.

Hurjankin näköisistä kolaroinneista huolimatta autojen vauriomallinnus on hyvin vaatimatonta tai tyystin olematonta, mikä viimeistään unohdetaan kokonaan pelimoottorilla tehdyissä välivideoissa. Tämä ei kuitenkaan ole niitä ainoita visuaalisia ongelmia. Huvittavan vanhentuneen ilmeen parissa painiva Fast & Furious Crossroads näyttää lähinnä mobiilipeliltä N-Gagen ajoilta. Vähäpolygonisille hahmoille vetävät vertoja ainoastaan niiden päälle isketyt suttuiset tekstuurit maalattuine varjoineen. Jos 3D-hahmot vielä joten kuten tunnistaa hahmonsa esikuviksi, viimeistään käsin piirretyt hahmoikonit tekstien vieressä tuntuvat olevan kuin täysin eri henkilöhahmoja.

Fast & Furious CrossroadsFast & Furious CrossroadsFast & Furious Crossroads

Sokeiden tekoälyjen ohjaamat autot kaduilla ovat huvittavan laatikkomaisia (kuin suoraan Lego-peleistä), enkä lähtisi pelattavien kenttien yksityiskohtiakaan ylistämään muutamaa siedettävän näköistä tilannetta lukuun ottamatta. Kaikenlaisen fysiikan voi pelistä myös unohtaa, jos ei käsin animoituja muutaman kuvan nykähdyksiä sellaiseksi miellä. Efektejä tosin on työnnetty ruutu pullolleen, ja itse asiassa kipinöiden lentäessä katuvalojen linssiheijastusten loisteessa ajamisesta ei oikeastaan tule mitään, sillä niin auto kuin tiekin katoavat pahimmillaan tyystin tehosteiden alle. Muiden autojen takavalot hohkaavat niin kirkkaasti, että luulin aluksi edessäni ajavan poliisipartioita vilkut päällä. Peli sentään rullaa vauhdilla Xbox One X:llä, eivätkä latausajatkaan tuota onneksi päänvaivaa.

Tämmöisen kalkkunan parissa ei olisi heti uskonut törmäävänsä isojen elokuvatähtien läsnäoloon. Jostain tuntemattomasta syystä kuitenkin pelin hahmoille ovat antaneet äänensä muun muassa Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Sonequa Martin-Green ja aina yhtä hyvä Peter Stormare. Kaikessa ristiriitaisuudessaan tämä on varsin positiivinen yllätys, sillä näillä näyttelijöillä on miellyttävän vahvat ja tunnistettavat äänet. Ei tosin sillä, että puherooleja olisi mitenkään kovin antaumuksella ohjattu tai että Stormaren ääntä edes tunnistaisi, mutta kuitenkin. Renkaiden ulvoessa ylikorostetusti pinnalla kuin pinnalla ei muissakaan ääniefekteissä juuri kehumista ole. Sentään mukana on jonkin verran ihan meneviä biisejä pitämään kulisseja yllä katukaahailun romantisoinnista tai kutkuttavista tilanteista.

Fast & Furious CrossroadsFast & Furious Crossroads

Käsittämättömäksi yllätykseksi Fast & Furious Crossroadsissa on mukana myös moninpelitila. Ainoastaan verkon yli toimivassa kaahailussa pelaajat jaotellaan kolmeen ryhmään poliisien, pahisten ja hyvisten kesken. Hyvikset yrittävät estää pahisten kuljetusta, jolloin pahikset yrittävät taas estää hyviksiä näiden suunnitelmassa. Poliisien tehtävänä on taas pyrkiä estämään molempia saavuttamasta tavoitteitaan. Idealtaan tällainen moninpelimuoto kuulostaa ihan kiehtovalta, mutta käytännöstä on vaikea sanoa mitään, sillä ihan sama kuinka usein tulin moninpelitilan aulaan uudestaan, tai kuinka kauan siellä odottelin pelin alkua: en koskaan nähnyt muita pelaajia. Moninpelitoiminta jäi siis kokonaan kokematta, mikä onkin ehkä ainoastaan hyvä juttu.

Näin herran vuonna 2020 en oikeasti löydä mitään syytä, miksi kukaan tekisi tällaisen autokolarin, ja kehtaisi vielä julkaista sen. Mutta kun kyseessä on vielä useasta kehutusta autopelistä tuttu Slightly Mad Studios, olen oikeasti sanaton. Kaikkien huonojen valintojen edessä ei kenenkään itseään kunnioittavan pelisuunnittelijan pitäisi vielä tehdä näin monia vanhentuneita pelillisiä ratkaisuja samaan kokonaisuuteen. Voin ehkä ymmärtää, mitä pelintekijät ovat hakeneet tällä höpötyksellä, sillä muutamissa isoissa kohtauksissa on hetkellisesti tunnelmaa. Esimerkiksi vuorelta alas kaahaillessa kivivyöryä pakoon on menossa kivanoloista jännitystä. Myös erilaisten työkalujen käyttö kaahailun ohessa vihollisten kukistamiseksi on ihan mielenkiintoinen idea. Vaikkakin hukattuna potentiaalina, elokuvien alkuperäistähtien mukana oleminen on plussa. Lyhyestä läpäisyajasta huolimatta en kuitenkaan voi kutsua Fast & Furious Crossroadsia edes salaiseksi paheekseni, sillä niin paljon tämä roskispalo haisee.

Fast & Furious CrossroadsFast & Furious Crossroads
03 Gamereactor Suomi
3 / 10
+
Alkuperäisnäyttelijöiden äänet, isoa toimintaa, mielenkiintoisia ideoita, linjassa oleva tarina
-
Pahasti vanhentunut grafiikka, kauhea ohjattavuus, järjettömät rajoitukset ja pelilliset ratkaisut
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Fast & Furious Crossroads on julkaistu

Fast & Furious Crossroads on julkaistu

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Fast & Furious Crossroads julkaistiin melkein salavihkaa viime viikon perjantaina PC:lle, PS4:lle ja Xbox Onelle. Nimen mukaisesti peli perustuu suosittuun Fast &...



Ladataan seuraavaa sisältöä