Suomi
Gamereactor
arviot
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: One Night in Karazhan

Karazhanin tornin humpat on humpattu, ja nyt iskee korttikrapula.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Heinäkuun lopulla julkistettu One Night in Karazhan toi monille hymyn huulille. Yliampuvan League of Explorersin jälkeen osattiin seikkailujen saralla odottaa lähes mitä tahansa. Juhlateemainen Karazhan sai monet kuitenkin naurun partaalle, kun yksi ikonisimmista raideista muuttuikin kasaridiskoksi. Juhlaa sai odottaa vain kaksi viikkoa, jatkaen League of Explorersin nopeaa julkistus/julkaisu-kaavaa.

One Night in Karazhan sijoittuu vaihtoehtoiseen aikajanaan, missä Medivh ei ole avannut Dark Portalia. Warcraftin maailmassa on siis rauha maassa, jonka myötä juhliakin järjestetään useammin. Mutta kun juhlien isäntää ei näy missään, on aika ryhtyä pelastustoimiin. Medivhin palvelija Moroes opastaa pelaajan juhlasalin, oopperasalin ja eläinnäyttelyn läpi tornin huipulle, missä etsitään portaali alamaailmaan ja pelastetaan Medivh. Matkan varrella kohdataan oopperan vetäjä Barnes, eläinnäyttelyn kuraattorirobotti, sekä tietysti lukuisia pomovastuksia.

Seikkailu itsessään tuntui hyvin helpolta. Normaaleissa pomoissa ei ollut juurikaan vastusta, ja Heroic-tasokin oli aikaisempiin seikkailuihin verrattaessa paljon helpompaa. Vain Medivhin pelastaminen vaati Heroic-tasolla runsaasti suunnittelua. Taisteluiden suunnittelussa näyttäisi loppuneen ideat kesken, sillä shakkipeliä ja prologia lukuun ottamatta pomotaistelut olivat hyvin perinteisiä. Suurella osalla pomoista oli passiivinen hero power, ja ideoita oli otettu vanhemmista seikkailuista. Seikkailu kuitenkin sisältää tuttua pirteyttä: pomovastukset reagoivat pelaajan kortteihin omalla tavallaan, ja masentavan kuuloinen Moroes kuitenkin tuo aika ajoin hymyn huulille. Lisäksi ilmainen prologi oli positiivinen yllätys.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Tämä on mainos:

Karazhanin kortit tuottavat kuitenkin pettymyksen. Siinä missä Blackrock Mountainissa oli lohikäärme-kortit ja League of Explorersissa oli Discover, One Night in Karazhanissa ei ollut mitään portaaleja suurempaa teemaa. Korteilla ei ollut paljoakaan synergiaa toistensa kanssa, ja lisäksi seikkailussa oli hyvin paljon täytekortteja, jotka olisivat kuuluneet suurempiin laajennuksiin pienemmän seikkailun sijasta. The Curator ja sen apulaiset olivat ainoat synergian omaavat kortit, ja niiden epäonnistunutta yritystä lukuun ottamatta laajennuksessa ei ollut mitään uutta pelityyliä luovaa korttia. Monet luokkakortit kannustivat vanhoihin, kehnompiin arkkityyppeihin, kuten Beast Druidiin, Discard Warlockiin ja Taunt Warrioriin. Positiivisia yllätyksiä löytyy kyllä: Prince Malchezaar tuo hauskanpitäjille ja uusille pelaajille uuden työkalun, jolla rentoja pelejä saa mullistettua. Lisäksi portaalit tuovat peliin satunnaisuutta, vaikka satunnaisuuden voi nähdä sekä hyvänä että huonona asiana.

Korttien voimataso itsessään on hyvin vaihtelevaa. Mukana on suunnittelultaan törkeitä kortteja, kuten ennemmin tai myöhemmin ilmainen Arcane Giant ja täysin tuuripohjainen Barnes. Täytekortit taas ovat jääneet täysin huomiota vaille. Lisäksi luokkakorteissa on hyvin suurta ailahtelua, kun esimerkiksi Menagerie Warden hallitsee Druidia rajusti, kun taas Purify saa Priestin itkemään. Mutta suurin osa korteista ei kuitenkaan kelpaa korkeimmalle tasolle: viikon takaisessa OneNationOfGamers-turnauksessa voittajalla oli neljässä eri pakassa yhteensä viisi Karazhan-korttia.

Lisäksi laajennuksessa ei ajateltu areenan tasapainoa lainkaan, kun esimerkiksi Firelands Portal on common-laatua, samalla kun Priestillä samassa harvinaisuusrykmentissä sijaitsee Purify. Hearthstone-suunnittelija Ben Brode ilmoitti jälkikäteen poistavansa Purifyn areenasta, ja viime viikolla Blizzard julkistikin tulevat areenamuutokset, joissa 45 luokkakorttia poistetaan areenasta tasapainon ylläpitämiseksi.

One Night in Karazhan on tehty huolimattomasti. Täytekorteilla varustettu seikkailu ei sisällä portaaleja suurempaa teemaa, ja legendaarisetkin kortit Malchezaaria ja Curatoria lukuun ottamatta pääasiassa kopioivat vanhojen korttien vaikutuksia. Seikkailu itsessään on mukava pelata, mutta kortit itsessään eivät pelasta peliä, kun Yogg-Saronin ja Tuskar Totemicin kaltaiset satunnaiselementit pilaavat turnauksia. Blizzard ei tällä hetkellä näytä tietävän, mitä pitäisi tehdä. Seikkailu on tähän mennessä heikoin seikkailu, mutta Standard-formaatin myötä One Night in Karazhan on ainoa seikkailu, joka tulee olemaan pelissä puolta vuotta kauemmin, tehden siitä ainoan ostovaihtoehdon seikkailujen saralla. Jos yksinpeliseikkailut ja hupipakat kiehtovat, on One Night in Karazhan oiva ostos, mutta jos kokoelmasta uupuu vielä paljonkin Whispers of the Old Gods -kortteja, suosittelen ennemmin ostamaan niitä.

Tämä on mainos:

Tarkemmin korttien esittelyt ja arviot voi lukea siipikohtaisesti alta olevista linkeistä:
- Prologi ja 1. siipi
- 2. siipi
- 3. siipi
- 4. siipi

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft
HQ
HQ
HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Taisteluiden hauskuus, ilmainen prologi, muutama hauska kortti
-
Satunnaisvaikutukset, Heroicin haasteettomuus, täytekortit, puuttuva teema, epäselvä suuntaus
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä