Suomi
Gamereactor
artikkelit
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: One Night in Karazhan - 3. siipi

Matka kohti Medivhin pelastamista jatkuu eläinnäyttelyn läpi, mutta jättimäinen vartija estää pääsyn. "Näyttely on vain vieraille", mörähtää Kuraattori, ja matkanteko estyy jälleen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

The Curatorin virtapiirit ovat menneet vinksin vonksin, ja ensimmäisenä pomona hän yrittää suojella tarhan jokaista elukkaa, robottia ja demonia. Tauntin tarjoava tohelo tekee taistelusta todella tahdikkaan, mutta monipuolisuutta siitä puuttuu. Käskyläisillä hyökätään naamaan, ja loitsuilla tuhotaan Curatorin käskyläiset. Yksinkertaista.

Pienen uudelleenohjelmoinnin jälkeen Curator kuitenkin vaatii meitä myös hoitamaan näyttelyn muut huolenaiheet. Lohikäärme Nightbane tarjoaa molemmille kymmenen manaa, jonka myötä pakan halvimmat kortit eivät ole varsin tähdellisiä. Valitettavasti Nightbane ei itse osaa manaansa hyödyntää niin hyvin, jonka myötä lähes jokainen pakka päihittää sen.

Viimeisenä on Terestian Illhoof, jota vahingoitetaan hänen omilla Icky Impeillään. Tämä lauma pikkupiruja kuitenkin lähinnä kutittelee, samalla kun tauntit estävät niitä hyökkäämästä lähes täysin. Jos onnistut esimerkiksi Priestillä varastamaan itselle omasi, tulee taistelusta erittäin helppo.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Tämä on mainos:

Zoobot: Tämä kortti yrittää nimensä mukaisesti mullistaa zoo-pakat tekemällä niistä oikeita eläintarhoja. Nopea vertailukohde on Shattered Sun Cleric, jonka edelle Zoobot lyö jo yhdellä terveyspisteellä. Lisäksi Zoobotin parannus voi pöydän tilanteesta riippuen vaikuttaa jopa kolmeen käskyläiseen. Tilannekohtainen parannus on aina tilannekohtainen, joten tehoa ei voi taata. Onko murloc-beast-dragon-pakka todellakin tehokas tapaus? Paha sanoa, mutta vaikka tehon pystyisikin takaamaan, ei pienillä pysyvillä parannuksilla ole ollut pahemmin väliä areenan ulkopuolella pitkään aikaan.

Areenassa kolmen manan 3/3 kelpaa, sai sille tehoa tai ei. Satunnaisia petoja areenassa saattaa nähdä useinkin, murlocceja joskus ja lohikäärmeitä harvemmin.

Menagerie Warden: Ehkä koko seikkailun ylivoimaisin kortti. Beast Druidia yritetään puskea aivan liikaa tällä kortilla. Suurin synergia tällä on Stranglethorn Tigerin kanssa, jonka Stealth estää vihollista vahingoittamasta sitä liiaksi kopiointia varten. Viidennen vuoron tiikerin jälkeen kuudennen vuoron Warden tuottaa kaksi 5/5-käskyläistä, joista toinen saa uuden Stealthin. Onko tässä mitään järkeä? Yhdyn varmasti monen mielipiteeseen, kun sanon että ei. Jos tämä kopioi pikkupedonkin (joita Beast Druidissa riittää), tulee tälle jo roimasti arvoa.

Areenassa petosynergiaa on vaikeampi rakentaa, mutta ei mahdotonta. Usein tästä kuitenkin tulee vain kuuden manan 5/5, joten näitä ei kovin montaa kannata pakkaansa ottaa.

Tämä on mainos:

Cat Trick: Hunterin secretit ovat erikoisia, sillä ne tuntuvat rankaisevan vastustajaa aina teki hän mitä tahansa. Cat Trick on verrattavissa kolmen manan Jungle Pantheriin, mikä on kuitenkin keskivertoa alhaisempi, sillä esimerkiksi Explosive Trap on verrattavissa neljän manan Consecrationiin. Cat Trickin suurin hyöty on kuitenkin sen sanatarkkuudessa: "After" kortin alussa tarkoittaa, että kun esimerkiksi vastustajan Flamestrike on jo tehnyt vahinkonsa ja tuhonnut pöydän täysin, ilmestyy Cat Trickin kissa täyttämään pöytää uudelleen. Kortin ympäri pelaaminen on vaikeampaa kuin yleensä. Valitettavasti kortille ei tällä hetkellä oikein löydy paikkaa missään pakassa Secret Hunteria lukuunottamatta, ja sielläkin sen paikka on hutera.

Areenassa loitsuja ei näy niin usein, joten kissan tempussa saattaa kestää oma aikansa. Kun se sieltä kuitenkin ilmaantuu, on se sen väärti. Lisäksi jo secretin näkeminen saattaa pullistaa vastustajan verisuonia tarpeeksi.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Nightbane Templar: Dragon Paladin on konsepti, mitä Blizzard on yrittänyt parhaansa mukaan toteuttaa kehnoin tuloksin. Nightbane Templar luo kuitenkin alkupelin kortin, joka monella tapaa muistuttaa kahta vanhempaa korttia: Blackwing Techniciania ja Muster for Battlea. Blackwing Technician luo samalla hinnalla isomman ruhon Nightbane Templariin verrattuna, mutta sen pikkuloharit voi kuitenkin Muster for Battlen tavoin jakaa moneen eri kohteeseen, jolla esimerkiksi aggressiiviset pakat saa pysäytettyä nopeasti. Riittääkö se kuitenkaan lohikäärmepakkoihin? Omat kokeiluni ainakin olivat onnistuneita.

Areenassa lohikäärmesynergiaan on vaikea panostaa, joten kortti on heikonlainen.

Runic Egg: Tämä muna jakaa mielipiteitä. Esimerkiksi Sean "Day[9]" Plott kutsui sitä "DVD:n kelauslaitteeksi" (eli aivan turhaksi), kun taas Andrey "Reynad" Yanyuk ylisti sitä maasta taivaisiin. Aikaisemmin Nerubian Eggiä ja Dragon Eggiä ajateltiin pääasiassa kortteina, joiden hyödyn saa irti vain tehostuksilla, että munasta saa käskyläisen ulos. Munakortteja voi kuitenkin myös ajatella aluevahingon karkoittimina, sillä munien rikkominen on viholliselle huono juttu. Mutta välittääkö vihollinen siitä, että nostat kortin? Muiden munien rikkoutuessa kuitenkin jää käskyläinen, mistä haluaa vielä päästä eroon, kun taas Runic Eggin kohdalla ei käy mitään. Zoo-pakat eivät ylimääräisiä kortteja Life Tapin vuoksi tarvitse, joten mikä pakka haluaisi Runic Eggin?

Areenassa kortille ei myöskään paljoa hyötyä näe. Joku päivä se ehkä hajoaa, ja saat uuden kortin tilalle. Vau.

Babbling Book: Samaa sarjaa Swashburglarin kanssa, Mage saa oman versionsa yhden manan kortinluojasta. Babbling Bookin kohdalla kysymys kuuluu: "Miksi pelaisin tämän saadakseni satunnaisen Mage-loitsun, kun voisin vain pelata ylimääräistä Mage-loitsua?" Usea Mage-loitsu onkin varsin tilannekohtainen, sillä esimerkiksi Ice Lance tai Shatter voivat jäädä täysin turhiksi, kun taas toisessa ääripäässä kolmas Fireball voi voittaakin pelin. Lisäksi, kuten Swashburglarin kohdalla, yksi ylimääräinen mana saattaa löytyä aina, jolloin tietyissä tapauksissa tämä puliseva painos voi toimia parempana Novice Engineerinä.

Areenassa Babbling Book näyttää tehonsa, sillä kortti, joka luo uuden kortin, ei ole koskaan huono.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Purify: Aah, Blizzardin uusin tulokas meemikilpailuun. Jo ensiesittelyssä Dan "Frodan" Chou totesi sarkastisesti aina halunneensa heikentää omia käskyläisiään. Ennen kuin pelaajat pääsivät kokeilemaan Priestin muita uusia kortteja (Priest of the Feast ja Onyx Bishop), yhteisö räjähti raivon valtaan. Jopa Hearthstonen pääsuunnittelija Ben Brode myönsi, että Purifyä ei olisi pitänyt julkaista 45 kortin seikkailussa, vaan 130+ kortin laajennuksessa. Lisäksi tämän myötä tehtiin muutos, että Purify ei tule areenaan, sillä se ei sovi sinne lainkaan. Kortin kanssa on tarkoitus pelata esim. Ancient Watcher tai Eerie Statue, joidenka heikkoudet voi hiljentää pois. Hyvän tasapainon löytäminen moiselle pakalle on kuitenkin vaikeaa.

Korttia ei tosiaan nähdä areenassa, mutta meemipelissä se päihittää neljän manan 7/7:n mennen tullen. Pystyyhän se kuitenkin itse luomaan samanlaisen Eerie Statuesta.

Avian Watcher: Ah, kortti joka sopii taas vain kolmelle hahmoluokalle. Magen kolmen manan secreteillä voi olla vaikea pelata Avian Watcheria samalla vuorolla, mutta esimerkiksi Ice Block tai Counterspell saattavat kestää hyvinkin pitkään, jolloin Avian Watcheria ei tarvitse pelata samalla vuorolla. Paladinin yhden manan secreteillä se taas toimii varsin helposti. Hunterilla secretit tuhoutuvat yleensä varsin nopeasti, joten kortti sopii pääasiassa Lock and Loadien ja Yogg-Saronin kanssa pelattavaan Secret Hunteriin. Lopputuloksena on kuitenkin erittäin vahva keskipelin käskyläinen, joka pysäyttää aggron, jos secret vain löytyy.

Areenassa secretit ovat harvassa, eikä kuudella luokalla niitä edes ole. Jos haluat Fen Creeperin ilman tauntia, ota pois, mutta parempiakin löytyy.

Fool's Bane: Neljä iskua käskyläisiin yhdessä vuorossa kertoo monta asiaa. Aggropakkoja vastaan neljä kuollutta käskyläistä voi hyvinkin hidastaa tahtia äkkiä. Kontrollipakkojakin vastaan pöydän tyhjentäminen voi toimia, mutta onko Warriorilla tarpeeksi terveyttä lyödä neljä kertaa? Mitä minä höpisen, tottakai Warriorilta löytyy kasapäin panssaria. Tämä kortti avaa mahdollisuudet moneen yhdistelmään. Aikaisemman aseen kanssa siihen sillä voi saada jopa 5 lyöntiä. Heroic Strike taas mahdollistaa yhden 4 vahingon lyönnin ja neljä 7 vahingon lyöntiä pöytään. Kortti voi toimia Brawlin kaverina Reno Jackson -pakoissa, jolloin Warriorilta löytyy entistä enemmän pöydän putsaamista. Erittäin tehokas kortti, kunhan sille löytää paikkansa.

Areenassa aseet ovat aina hyviä, eikä niillä usein haluta lyödä naamaan, jolloin Fool's Bane on aika varma valinta.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

The Curator: Eläintarhapakkojen pääkorttia voi verrata vanhaan Ancient of Loreen, joka samoilla piirteillä nosti kaksi korttia, eikä omannut tauntia. Ancient of Lorea pystyi toki käyttämään myös parantamiseen, ja sillä saattoi nousta kortteja, jotka eivät kuuluneet näihin kategorioihin. The Curatorilla pystyy kuitenkin takaamaan tärkeiden korttien nostamisen: esimerkiksi Beast Druid nostaa varsin usein tiikerinsä tällä, kun taas Priest voi helposti saada Yseransa pakastaan. Jos pakassasi on vain yksi murloc (esim. Sir Finley) tai lohikäärme (Deathwing tai Alexstrasza), Curator takaa, että se tärkeä kortti nousee. Erittäin hyvä kortti moneen tarkoitukseen.
Kortin teho myös täyttyy areenassa, sillä petoja ja murlocceja löytyy pakoista useinkin. Koska kortti on kuitenkin legendaarinen, voi valittavana olla myös monia muita hyviä kortteja.

Menagerie Magician: Zoobotin isoveli tekee taikansa tuplateholla. Valitettavasti kortti nipistää piirteissään, jonka myötä se vaatii tehonsa toteutumista ollakseen hyödyllinen. Jos kortti kuitenkin saa edes yhtä eläintä parannettua, on sen teho hintaansa nähden jo hyödyllinen. Nähdäänkö tätä eläintarhapakoissa? Ehkä, ehkä ei.

Areenassa hyötyä on vaikea saada irti, eikä kortin peruspiirteet riitä kattamaan sen hintaa.

HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä