Lue Gamereactorin aiempi PC-arvio pelistä täältä.
Oman dinosauruspuiston rakentaminen olisi varmasti monen pienen pojan tai tytön unelma. Onneksi itseään pääsee toteuttamaan vastikään julkaistussa Jurassic Park Evolutionissa, joka nojaa vahvasti elokuvien teemaan aina ääninäyttelijöitä myöten. Todettakoon että aiheesta on tosiaan julkaistu aikaisemmin Jurassic Park: Operation Genesis, mutta itse olen onnistunut ohittamaan sen täysin. Siinä mielessä Jurassic World Evolution tarjosi minulle osittain uudenlaisen kokemuksen.
Todellakin pelin idea naittaa yhteen vanhaa ja uutta, joten täysin tuoreesta innovaatiosta ei voida puhua. Erilaisia teemapuistoja on voinut suunnitella jo kymmeniä vuosia, mutta nyt mukaan tuodaan dinosaurukset. Tarkoituksena on tehdä dinoilla massia, jotta kävijät viihtyvät ja puiston omistaja rikastuu.
Teemapuiston rakentaminen tuntuu pelissä hieman liian pintapuoliselta. Esimerkiksi yksittäisen asiakkaan tarpeita on tällaisissa peleissä voinut tarkastella jo vaikka kuinka monessa pelissä, mutta tässä moiseen ei ole mahdollisuutta. Vaatimukset esitetään yksittäisten mielipiteiden sijaan yhteenvetona siitä, kuinka kansa keskimäärin viihtyy alueella. Minusta olisi ollut huomattavasti tyydyttävämpää seurata vaikkapa sitä, mihin asiakkaat haluavat suunnata tiettyjen dinojen pällistelemisen jälkeen. Onko heillä nälkä tai jano? Haluavatko he käydä ostamassa tuliaisia? Tämä auttaisi erilaisten rakennusten sijoittelussa ja toisin mielestäni enemmän syvyyttä pelikokemukseen.
Vaihtelua peliin on haettu tarjoamalla erilaisia saaria erilaisille puistoille, joista jokaisella on hieman omat ongelmansa. Yhdellä raivoavat hirmumyrskyt, toiselle on rakennettu konkurssiin mennyt dinosauruspuisto ja niin edelleen. Nämä muutokset tuovat sentään hieman vaihtelua pelaamisen rutiineihin, sillä uudet haasteet pakottavat ajattelemaan toimintaa hieman eri vinkkelistä.
Puiston kehityksen ohella autetaan kolmea erilaista kehitysyksikköä, joista yksi haluaa panostaa tutkimukseen, toinen viihtyvyyteen ja kolmas turvallisuuteen. Kävijöiden lisäksi tämä kolmikko on pelin pääasiallinen tulonlähde, joten heidän toiveitaan täytyy kunnioittaa. Toisaalta tämä kolmikko on ihmeellisen mustasukkaista väkeä. Kun yhdelle tekee palveluksen, ottavat muut nokkiinsa. Tämä pakottaa tasapainottelemaan kaikkien tarpeiden välillä, mutta silti on hieman yliampuvaa kun joku näistä alkaa sabotoida puistoa ihan vain siitä syystä kun ei saanut tarpeeksi huomiota. Etenkin kun vaikkapa sähköjen katkeamisen myötä lauma raptoreita repii itsensä ulos aitauksestaan ja alkaa pistellä poskeensa asiakkaita. Yksiköiden pyynnöt ovat välillä myös täysin järjettömiä. On todella outoa, ettei rahaa voi kerätä mitään muuta kautta. Miksi en vain voi ottaa pankista lainaa ja maksaa sitä takaisin korkojen kera? Tämä tuntuisi aika luonnolliselta vaihtoehdolta.
Puiston rakentelun keskiössä ovat erilaiset dinot ja ainakaan niiden toteutuksesta ei voi valittaa. Jokainen näyttää kerrassaan upealta ja niiden liikkuminen on hyvin luonnollista. Jokaisella dinosauruksella on omat tarpeensa tietynlaisen elinympäristön, lajikumppanien määrän sekä ruokavalion suhteen. Jos jossain näissä ilmenee liikaa ongelmia, päättää otus yleensä kävellä aidoista läpi paremmille mannuille. Yleisön joukkoon ryntäävä kymmenien tonnien painoinen otus saa aikaa todella pahaa jälkeä, joten hirmuliskojen hyvinvoinnista kannattaa huolehtia. Dinojen sijoittamista samaan aitaukseen kannattaa myös harkita tarkoin, sillä pahimmillaan tuloksena on valtavia kuolemaan johtavia taisteluja.
Toteutukseltaan pelistä ei löydy motkotettavaa konsolipuolelta. Puisto ja etenkin sen hirmuliskoasukit ovat näyttäviä PS4:llä. Vierailijat ovat hieman liian samanlaista massaa, etenkin kun parhaimmillaan näkee kolme tai neljä täysin samanlaista henkilöä kävelemässä ryppäässä. Ohjaaminen on onnistuttu tuomaan hyvin konsoliohjaimelle ja pikaista reagointia vaativiin asioihin löytyy omat pikanäppäimet.
Kokonaisuutena Jurassic Park Evolution on ihan miellyttävä kevyt simulaattoripeli. Puiston pyörittäminen saisi olla hieman monimutkaisempaa, sillä ainakin tällaiselle rakentelupelien veteraanille homma käy hieman liian helpoksi muutaman tunnin jälkeen. Syvyyden lisäksi pelissä saisi olla myös mahdollisuus automatisoida tiettyjä rutiineja, kuten vaikkapa nyt dinojen ruokavarastojen täydentämisen. Kyllä tätä pelaa, mutta pidemmän päälle menossa saisi olla enemmän syvyyttä.