Suomi
Gamereactor
arviot
Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl

Pokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl

Sinnohiin ja takaisin

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Pokémon Brilliant Diamond/Shining PearlPokémon Brilliant Diamond/Shining PearlPokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Pokémon-brändin 25-vuotisjuhlat ovat pelipuolella koostuneet tähän mennessä vanhojen hittipelien lämmittelystä tammikuulle 2022 lupailtua Pokémon Legends: Arceus -uutukaista odotellessa. Huhtikuussa 2021 saatiin legendaarista valokuvausseikkailua Switchille sulavahkosti sovitelleen New Pokémon Snap -julkaisu, ja nyt marraskuussa 2021 uusvanhaa peliä pukkaa jälleen sopivasti pukinkonttiin. Vuonna 2006 DS-käsikonsolille julkaistut Diamond- ja Pearl-seikkailut saavat ILCA-pelitalon tekemän remake-puunauksen myötä tukun uudistuksia kylkeen, ja olen pelit aiemmin arvostelleen Juan A. Fonsecan kanssa siinä samoilla linjoilla, että nostalgia-arvoista huolimatta muinaiset käsikonsoliseikkailut eivät aivan mukisematta pelitä nykykuluttajan käsissä. Tämä arvio on tehty Brilliant Diamond -pelin pohjalta.

Switchille ILCA-pelitalon kiillottamat Brilliant Diamond ja Shining Pearl päästävät pelaajat Sinnoh-alueelle jälleen keräämään kokemusta ja taskuhirviöitä Pokémon-mestaruus tähtäimessään. Matkassa on toki muutama mutka ja pari käännöstä. Poképrofessori Rowan kaipailee apua Sinnohin taskuhirviökannan kartoittamiseen, ja rempseästä rakettiryhmästä innoittunut Team Galactic -rikollisjärjestökin puuhailee samoilla nurkilla hämärähommiaan. Tarina ei varsinaisesti huimaa kenenkään päätä, mutta pelaajan itsensä luoman hahmon kilpakumppanina toimiva lapsuudenystävä toimii rentona ja hauskana kirittäjänä seikkailun aikana. Kaikkialle rymistellen ja törmäillen saapuva kilpakaveri sopii mainiosti tähän söpöksi tuunattuun seikkailuun.

Tämä on mainos:
Pokémon Brilliant Diamond/Shining PearlPokémon Brilliant Diamond/Shining PearlPokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl

Vuonna 2019 ilmestyneen Sword & Shield -peliparivaljakon astetta realistisempi mutta tutun animehenkinen hahmosuunnittelu on saanut rinnalleen DS-timanttia ja -helmeä henkivän tyylin. Taisteluissa Swordista ja Shieldistä muistuttavat hahmomallit heiluvat Pokémonien rinnalla, mutta kentällä liikuttaessa kamera liitelee Diamondin ja Pearlin käsikonsolijuuria kunnioittaen yläilmoissa. Söpöt pallopäähahmot ovat valloittavan sympaattisen näköisiä, ja Juanin arviossaan esittämää vertausta mukaillen Brilliant Diamond kieltämättä tuo mieleen The Legend of Zelda: Link's Awakening -pelin uusioversion leikkisän lelumaisen ilmeen. Taistelutkin ovat Swordin ja Shieldin tekniikasta muistuttavasta meiningistä huolimatta paremman näköisiä kuin toissa vuonna ilmestyneissä edeltäjissään, kun laadukkaat ja järkevästi hyödynnetyt sumennustehosteet pitävät touhun selkeänä tuoden yksinkertaisiin maisemiin kuitenkin samalla syvyyttä ja näyttävyyttä. Juanin tavoin en kuitenkaan lämmennyt pelin yhdentekevää soittelua pursuavalle soundtrackille enkä aina retrolle äänimaailmallekaan. Jostain syystä seiniin tai reunoihin törmäävästä pelihahmosta lähtee hölmön kuuloisia varoitusääniä.

Brilliant Diamondin käsikonsolijuuret levittäytyvät pelaajan eteen kouriintuntuvimmin seikkailun päästessä alkuun ja meiningin mittakaavan valjetessa. Välimatkat kaupungista toiseen ovat todella lyhyitä ja lineaarisia, ja kätevästi nimettyjen teiden varsilla kulkeva pelaaja ei voi eksyä reitiltä, vaikka ulkoalueille tai suurimmille kaupunkikeskittymille ei olekaan olemassa varsinaisia omia aluekohtaisia karttoja. Maastossa liikkuva pelaaja voi vaania villejä Pokémoneja ruohikoissa, mutta kuten Juan toteaa omassa arviossaan, pelaaja saa turhan usein heinikoissa hyöriessään niskaansa samoja Pokémoneja uudestaan ja uudestaan, mikä vie seikkailufiilistä ja motivaatiota Rowanin tutkimushankkeen edistämiseen. Vuoropohjaiset taistelut eivät todellakaan keksi tuttuja suunnitteluratkaisuja uudestaan, ja vaikeustasoltaan varsin suopeat mittelöt ovat juuri niin peruskauraa kuin itämaiselta roolipeliltä voi odottaakin.

Pokémon Brilliant Diamond/Shining PearlPokémon Brilliant Diamond/Shining Pearl
Tämä on mainos:

Juan kertoi omassa arviossaan tykkäävänsä Sinnohin nurkista Swordin ja Shieldin Galaria enemmän, mutta itse kyllä kallistun Englannin maisemista innoittuneen Galarin vaihtelevampiin ympäristöihin sekä avoimen maailman pelaamista vähän köykäisesti imitoiviin mutta tutkimista pursuaviin Wild Area -alueisiin. Sinnoh ei värikkään kivasta ulkoasustaan huolimatta oikein pääse yllättämään missään vaiheessa, mutta uusilla kyvyillä varustettu pelaaja pystyy tonkimaan vanhojen nurkkien löytämättä jääneitä salaisuuksia, kun tien tukkeena olleet kivenmurikat ja oksistot saa raivattua pois tieltä. Näissä hetkissä ja Grand Undergroundin tutkimisen aikana seikkailuhenki on Brilliant Diamondissa ehdottomasti vahvimmillaan. Pelihahmon käteen ilmestyvä Pokétch-älykello edustaa puolestaan vähän tekemällä tehtyjä uudistuksia, sillä aikaraudan ominaisuudet ovat aika yhdentekeviä: askelmittari ja laskin jäivät ainakin itselläni R-olkapainikkeen taakse täysin turhina. Myös Pokémonien kykykisailut ja Poké-pallojen tarrakoristeet jättävät vanhemman pelaajan vähän kylmäksi, mutta toisaalta tällainen oheispuuha tarjoaa mahdollisuuden muokata pelikokemuksesta yksilöllistä ja visuaalisesti omaperäistäkin.

Maan alla häämöttävät salaisuudet Grand Undergroundin piilopaikkoja myöten tasoittavat kenttäsuunnittelullisesti vähän yksiniitistä menoa, ja tästä päästäänkin Juanin mainitsemaan ongelmaan eli kokemuspisteiden jakaantumiseen. Ymmärrän tietynlaisia tiimikokoonpanoja kouluttavien pelaajien harmistuksen liittyen kokemuksen yhteiseen jakautumiseen niin, että kaikki pelaajan hallussa olevat Pokémonit keräävät kokemusta riippumatta siitä, ovatko osallistuneet tappeluun vai eivät. Pelaajalla ei tunnu olevan kauheasti sananvaltaa kentällä vääjäämättömästi etenevään kehityskulkuun. Toisaalta taas arvostan sitä, että Pokémonien kokemustasot kehittyvät niinkin vauhdilla, sillä vauhdikkaasti voimistuvan Pokémon-possen kanssa kelpaa edetä mukavan rivakasti tarinassa eteenpäin, ja sukkelan hahmonkehityksen myötä pienetkin pelisessiot tuntuvat palkitsevilta ja tarkoituksenmukaisilta. Kovimmilta Pokémon-jalostajilta on kuitenkin viety väärässä paikassa pois valinnanvapaus, joka on harmi.

Pokémon Brilliant Diamond tarjoaa sujuvasti etenevän ja näyttävän Pokémon-seikkailun, jonka myötä pelaajat voivat joko verestää Sinnoh-muistojaan tai käydä ottamassa alueeseen ensituntumaa. Muinaista Japania ajallisesti henkivä Pokémon Legends: Arceus päästää ensi tammikuussa pelaajat samoille seuduille samoilemaan ilmeisesti avoimemmissa merkeissä kuin koskaan aikaisemmin Pokémon-peleissä. Tätä edistysaskelta odottaessa Brilliant Diamond ja epäilemättä myös Shining Pearl tarjoavat tekemistä piisaavan pelipaketin loppuvuoden pelihetkiin.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Tekemisen ja pelaamisen määrä, mainio ja vinkeä visuaalinen ilme, rento yleismeininki
-
Kokemuspisteiden jakautumiseen liittyvät ongelmat, vähän yhdentekevän oloiset pikku-uudistukset siellä täällä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä