Gamereactor



  •   Suomi

Kirjaudu sisään
Gamereactor
arviot
Skate

Skate - Early Access

Full Circlen rullalautailusarjan uudelleenkäynnistys on saapunut Early Access -muodossa, jossa on paljon hyvää ja paljon parannettavaa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Jos et ole vielä päässyt itse pelaamaan peliä ja olet kokenut sen ainoastaan Skate Reddit -lankojen ja sosiaalisen median postausten kautta, saatat olla siinä käsityksessä, että kehittäjä Full Circle on todella mokannut tämän rebootin. En aio mennä niin pitkälle, että sanoisin, että Skate on virheetön paluu pelisarjalle, koska se ei ole sitä, ja tässä Early Access -versiossa on alueita, jotka johtavat turhautumiseen ja pieneen pettymykseen. Muuuuutta tämä ei myöskään muuta sitä tosiasiaa, että Skate on skeittivideopeliksi katsottuna hauska pelata.

HQ

Sanon tämän tosin ihmisenä, joka on aina ollut enemmän Skate- kuin Tony Hawk -fani. Jälkimmäisessä pelisarjassa, olipa se sitten Pro Skater tai jopa Underground, on paljon arvostettavaa, mutta olen myös aina ollut sitä mieltä, että EA:n vaihtoehto edustaa paremmin koko skeittikulttuuria. Tämä näkyy myös vuoden 2025 uudelleenkäynnistyksessä, jossa on loistava tasapaino löysän ja rennon tunnelman, välittömästi tutun ja monimutkaisen skeittauksen ohjausjärjestelmän, kulttuuriin ja klippien luomiseen keskittymisen sekä periaatteessa vain parhaan mahdollisen skeittaajan elämän elämisen leikkikenttämaailmassa. Tämä on vaikutelma, jota Tony Hawk ei aina vastaa, koska se keskittyy tyypillisesti suuremmassa määrin skeittipuistoihin ja temppujen tekemiseen. Tavallaan Skate-sarjaa voisi kuvailla hieman enemmänkin elämäsimulaatioksi.

Mutta joka tapauksessa takaisin pelattavuuteen, sillä siinä Skate loistaa ylivoimaisesti. Ohjausjärjestelmä on helppo oppia ja haastava mutta rohkaiseva hallita, pelivirta ja mekaniikka toimivat sujuvasti ja hyvin yhtenäisesti, entisiin rakastettuihin järjestelmiin on kiinnitetty paljon huomiota, mutta myös tulevaisuuteen on kiinnitetty huomiota uusilla ja hyvin toteutetuilla järjestelmillä (kuten kiipeilyllä), joiden avulla pääsee vielä laajemmalle kartalle. Pointtina on, että pelikokemuksen osalta Skate onnistuu siinä, mitä halusin sen saavuttavan, ja tässä ei edes mainita sitä, kuinka San Vansterdam on fantastinen leikkikenttä, joka on täynnä valtavasti mahdollisuuksia ja vaihtelua olematta kuitenkaan liian suuri, kuinka HUD ja valikkosuunnittelu on intuitiivista ja suoraviivaista ja kuinka maailma tuntuu elävältä verkkopelaajien lukuisuuden ansiosta.

Tämä on mainos:

Mitä tulee Full Circlen perustaan, jonka varaan voi rakentaa, tässä Skaten uudelleenkäynnistyksessä on paljon rakastettavaa ja arvostettavaa, mutta olisin huolimaton, jos en mainitsisi myös joitakin muita alueita, jotka jättävät paljon parantamisen varaa...

SkateSkate
SkateSkate

Ohitamme omituiset bugit (jotka suoraan sanottuna ovat ajoittain melko hauskoja, Bethesdan taikaa tavallaan) ja muut palvelin- tai suorituskykyongelmat, koska odotat, että Full Circle kitkee ja parantaa niitä Early Accessin edetessä. Lisäksi kokemukseni mukaan Skate on teknisesti melko vankka. Se, mikä vaatii enemmän huomiota, on pelin sävy, sillä vaikka kieli ja slangi ovat aika hyvin skeittikulttuurin mukaisia, jotkut tavat, joilla ne on toteutettu, eivät ole niinkään. Otetaanpa esimerkiksi tekoälyrobotti, joka toimii opastajana. Tämän täytyy lähteä. Se ei oikeastaan koskaan lisää mitään olennaista pelattavuuteen, vaan toimii enemmänkin kuin päällekäyvä ja hieman tuomitseva äiti. Se on ärsyttävä, ja Skate muuttuu heti paremmaksi, kun sitä pienentää asetuksissa. Tutoriaaleina toimivat Skate Tours ovat myös pohjimmiltaan huonosti toteutettuja, sillä sinua ei "opeteta" tekemään käsikirjoituksia, edistyneempiä otteita, grindauksia ja temppuja, eikä edes joitakin tyylikkäitä liikkeitä ennen kuin saavutat jälkimmäiset tarinat, vaikka monet päivittäiset haasteet kartalla - joita tarvitaan etenemiseen, jotta voit avata lisää Skate Toursia - pyytävät sinua tekemään näitä taitoja joka tapauksessa... Se on turhaa, ja kun näihin kierroksiin pääsee, ne tuntuvat liian myöhäisiltä ja hieman alentuvilta.

Tämä on mainos:

Ymmärrän kyllä, mistä piirroshahmojen ulkoasu on saanut inspiraationsa ja ideansa, mutta arvostaisin hieman realistisempia hahmoja. Enemmän Dragon Age: Inquisition ja vähemmän Dragon Age: The Veilguard, jos niin haluatte. Ulkonäöstä ja kosmetiikasta puheen ollen, EA:n tunnusomainen "yllätyspelimekaniikka" palaa niin ylivoimaisessa ja demoralisoivassa muodossa, että jotain on muutettava... ja pian. Arvostan sitä, että pääsee käsiksi moniin kosmetiikkatuotteisiin yksinkertaisen pelattavuuden kautta ja että Skate on myös ilmainen peli, mutta loot boxit ovat syvältä ja niiden läpikäyminen kosmetiikkakirjaston kartuttamiseksi, ja jopa sijoitettavien ramppien, kiskojen ja skeittipuiston palasten valikoima, ei ole hauskaa. Miksi et voi vain ostaa mitä haluat ansaitsemallasi valuutalla, hämmentää minua. Eikä tässä ole edes mainittu joidenkin premium-kosmetiikkatuotteiden hintalappuja... Tuntuu siltä, että "free-to-play" -elementti on toiminut ponnahduslautana, jonka avulla Skate on suollettu täyteen mikromaksuja, eikä se suoraan sanottuna näytä hyvältä eikä lupaa hyvää tulevaisuutta ajatellen.

SkateSkate
SkateSkate

Vielä ei tiedetä, riittävätkö päivittäiset tehtävät pitämään pelaajat tyytyväisinä, mutta sanon, että jo muutaman päivän jälkeen Full Circle näyttää tarjoavan hyvin erilaisia tehtäviä. Koska jokainen yksittäinen tehtävä on sisällytetty yleiseen etenemiseen, on myös hyvä syy pelata näitä tehtäviä, ja sitä arvostan ja voin tukea. Tarvitaanko aikanaan laajennusta ja uudistuksia? Ehdottomasti, mutta kuten aiemmin mainittiin, Early Access -matkan alussa tämä on hyvä perusta, jonka varaan voi rakentaa.

Ja lopulta tämä on edelleen se, missä seison Skaten suhteen. Kuten totesin julkaisua edeltävässä esikatselussani, tässä pelissä on paljon rakastettavaa, mutta siinä on myös paljon parantamisen varaa. Pelimekaniikan ydin ja laajempi maailma San Van on loistava perusta, ja siinä voi nähdä paljon potentiaalia, mutta jotkut mekaniikat ja järjestelmät ovat epäonnistuneita. Totesin myös esikatselussani, että odotin EA:n kurvipalloa tämän pelin kanssa (kuten olen edelleen Battlefield 6:ssakin), ja ei tarvita paljon peliaikaa nähdäksesi, että tämä tulee sinua kohti täydellä vauhdilla.

Loppujen lopuksi tätä peliä voi pelata kuluttamatta senttiäkään, joten se on iso plussa. Mutta tiedä vain, että jos olet veteraanifani, tässä uudelleenkäynnistyksessä on muutama elementti, jotka saavat sinut hieman surulliseksi, jos et pysty sokeasti keskittymään vain silppuriin ja temppuiluun värikkäässä maailmassa tai löytämään hulvattomia tapoja suorittaa jokin hullu temppu, joka on suoraan sanottuna yli ihmisen ymmärryksen.

06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Erinomainen pelimekaniikka. San Van on fantastinen leikkikenttä. Vankka rullalautailun tunnelma.
-
Mikromaksut ja rahaksi muuttaminen on demoralisoivaa. Sävy ja jotkut hahmopäätökset ovat pielessä. Outo tasapaino etenemisen ja toteutettujen tutoriaalien välillä.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Skate - Early AccessScore

Skate - Early Access

ARVIO. Kirjoittaja Ben Lyons

Full Circlen rullalautailusarjan uudelleenkäynnistys on saapunut Early Access -muodossa, jossa on paljon hyvää ja paljon parannettavaa.



Ladataan seuraavaa sisältöä