Nintendon Mario-hahmo on elänyt vuonna 2023 pitkän peliuransa kulta-aikaa. Keväällä valokankaat valloittanut The Super Mario Bros. Movie päästi Marion ja kaverit seikkailemaan kassamagneetiksi kunnostautuneessa ja viihdyttävässä videopelileffassa, ja loppuvuotta kohden meininki alkaa päästä pelipuolellakin vauhtiin. Lokakuussa 2023 ilmestynyt Super Mario Bros. Wonder toi uusia värejä ja sävyjä kaksiulotteiseen Mario-kaavaan, mutta pukinkonttiin on punnertamassa myös astetta persoonallisempi tuulahdus pelimenneisyydestä.
Squaren ja Nintendon yhteistyönä syntynyt Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars (1996) on jäänyt fanien muistoihin omalaatuisena ysäriroolipeliklassikkona, jonka tunnelmissa ja jalanjäljissä Nintendon Paper Mario -roolipelisarja (2000-) on kulkenut jo pitkän tovin. Marraskuun 2023 puolivälin paikkeilla julkaistava ytimekkäästi nimetty Super Mario RPG -uusioversio päästää Switch-pelaajat ottamaan tuntumaa aikaa pääasiassa hyvin kestäneeseen roolipeliseikkailuun, jossa Sienivaltakunta pelastetaan vanhan liiton viisiin vuoropohjainen kamppailu kerrallaan.
Super Mario RPG käynnistyy hetkestä, johon perinteisemmät Mario-pelit päättyvät. Bowser on taas kaapannut Peach-prinsessan, ja Mario on pelastamassa mielitiettyään ja Sienivaltakuntaa pahiskilpparin linnoituksessa. Eeppinen lopputaistelu on kuitenkin suuremman seikkailun alku, kun kesken Bowserin selkäsaunottamisen taivaalta tipahtaa valtava miekka. Toisesta ulottuvuudesta kaaosta Sienivaltakuntaan kylvävä The Smithy Gang -retkue ottaa Bowserin linnoituksen haltuunsa, ja uusia vaaroja ja liittolaisia alkaa tupsahdella joka puolelle valtakuntaa.
Prinsessan pelastamisreissu saa siis lisämutkia matkaansa, vaikka putkessa etenevä itämainen roolipeli vuoropohjaisine taisteluineen on Switchille terävöitetystä ulkoasustaan ja Mario-sapluunastaan huolimatta varsin perinteinen ysärihenkinen peliseikkailu. Super Nintendo Entertainment System -konsolille aikoinaan ilmestyneen Super Mario RPG:n sahalaitaiset mutta sympaattiset grafiikat on uusittu nykystandardien mukaisiksi. Isometrinen eli ilmasta viistosti kohteiden yläpuolella pelimaailmaa tarkasteleva vinkkeli toimii edelleen pääosin hyvin, vaikka Marion hyppyyttäminen vaatii vaikeasti hahmotettavien etäisyyksien myötä hivenen harjoittelua. Tärkeät loikittavat kohteet, kuten pelitallennuksen mahdollistava kuutio ja ilmassa avaamistaan odottavat puiset arkut pysyvät onneksi paikallaan, ja kentällä hiipparoivat viholliset liikkuvat lentokyvyistäänkin huolimatta varsin verkkaisesti. Toisaalta hippaleikki erään pelin alkupuolen pikkukonnan kanssa on hauska kilpajuoksu kaikessa lyhykäisyydessään.
Pelin ulkomaisemissa ilmassa leijuvat keltaiset jalansijat ovat sitten taas huomattavasti vaikeampia loikkakohteita liikkuessaan ilmassa. Onneksi putoamisen jälkeen Mario pääsee hyppäämään maan pinnalta takaisin edelliselle alustalle ilman merkittäviä ongelmia. Myöhemmät Paper Mario -rooliseikkailut ovatkin selkeästä syystä pitäytyneet pääosin kaksiulotteisessa meiningissä, jolloin mariomainen tasoloikinta etenee huomattavasti rennommin ja helpommin. Super Mario RPG:n tasoloikintakohdat tuntuvat näin vuosikymmeniä alkuperäisen pelin ilmestymisen jälkeen vähän väkinäisiltä virityksiltä sen Mario-hengen tavoittamiseen, kun peli muuten henkii ja elää Mario-menossa persoonallisesti ja kiintoisasti.
Pelialueet ovat kaksiulotteisista Mario-tasoloikista tutulla tavalla kartalle toisistaan eristettyjä alueita, joiden välillä harppominen onnistuu käytännössä olemattomien lataustaukojen ansiosta. Näyttävä ja värikäs tekninen suoriutuminen toimii ajoittaista kompastelua lukuun ottamatta hienosti. On yllättävää, että näkyvin kompurointi tapahtuukin juuri välinäytösten aikana. Esimerkiksi Bowserin linnoituksen muureja ja Sienivaltakunnan pääkaupungin rakennuksia ihailevan kamera-ajon aikana ruudunpäivitys nykii siinä määrin, että sen kyllä huomaa. Switchin omalla näytöllä en havainnut vastaavaa yskähtelyä, mikä oli kieltämättä erikoista. Joka tapauksessa Super Mario RPG näyttää kivan värikkäältä niin televisiossa kuin konsolin omalla ruudullakin.
Isometrinen näkökulma toimii tasoloikinnan puolella kompuroinnista huolimatta muuten hienosti päästäen pelaajan ihailemaan yksityiskohtaisia ja näyttäviä pelimiljöitä. Värejä ja yksityiskohtia riittää kivasti niin kaupunkimaisemissa kuin majatalojen ja yksityisasumusten sisätiloissakin. Elokuvamaisempaa kerrontaa ja hahmojen touhuilla herkuttelevia kamera-ajoja sisältäviä välinäytöksiä piisaa mukavasti, vaikka ääninäyttelyn puute tuntuukin vähän hassulta. Ysärihenkinen hahmosuunnittelu tarjoaa varsin mukavan kokoelman Mario-sapluunaan sopivia uusia hahmoja, joista mieleen jäävät Marion ja kumppaneiden seuraksi sankarijoukkoon sujahtavat Mallow ja Geno. Itkuherkkä Mallow-sammakko ja pinokkiomainen Geno ovat turhaan jääneet Mario-historian hämäriin unohtamatta mainioita pahiksia.
Näin 2020-luvun pelaajan näkökulmasta Super Mario RPG tuntuu olleen edelläkävijän asemassa tuodessaan Mario-peleihin itseironista kerrontaa, Bowserin lisäksi muitakin mainioita konnahahmoja sekä pelimekaniikallisesti uusia juttuja eli samoja asioita, joiden parissa sittemmin alkanut Paper Mario -roolipelisarja on ansiokkaasti ahkeroinut. Super Mario RPG:n tarinoinnissa näkyy varsin selvästi Square-pelitalon kädenjälki, sillä maailmanpelastustarina etenee tutulla laajenevalla poljennolla lyhyempi juonikaari kerrallaan kohti suurempia sfäärejä.
Super Mario RPG:n kerronnassa nojataan viime vuonna oman uusioversionsa saaneen Live A Liven (1994) tavoin vahvasti tilannekomiikkaan ja hassutteluun. Alleviivatun suuret eleet ovat tietysti aikoinaan liittyneet SNES-konsolin teknisiin tarinakerrontaa rajoittaviin ominaisuuksiin. Suurieleisyys ja tilannekomedia toki istuvat Mario-touhuun erinomaisesti, mutta lapsekas ylöspano vähän huvittaa vääristä syistä pidemmän päälle. Mario tuntuu lennähtävän joko naamalleen tai takalistolleen jokaisen vähänkään suuremman juonenkäänteen johdosta, mutta taas toisaalta putkimiehen hauska tapa imitoida muita hahmoja pyörimisliikkeineen päivineen on aika hauskaa seurattavaa. Yōko Shimomuran säveltämää soundtrackia pääsee kuuntelemaan pelaamisen taustalla niin vanhan liiton ralleina kuin uudelleen äänitettyinä biiseinä. Ääninäyttely ei kuulu edelleenkään seitsemän tähden legendan ominaisuuksiin, mutta ainakin itse nautin letkeästi etenevästä dialogista ilman Marion hihkumisia tai Bowserin murinoita.
Vuoropohjaiset taistelut etenevät pienestä interaktiivisuudestaan huolimatta samalla tavalla kuin lukuisissa muissakin 90-luvun roolipeleissä, vaikka pari lisämaustetta onkin eksynyt soppaan mukaan. Sankarihahmojen hyökätessä vihollisten kimppuun pelaajan tulee näpytellä vauhdilla A-painiketta iskubonusten kerryttämiseksi, ja päähenkilöiden ottaessa osumaa vihollisilta oikea-aikainen A-napin painallus saattaa auttaa sankaria torjumaan hyökkäyksen kokonaan. Kahdella eri vaikeustasolla höystetty Super Mario RPG tarjoaa armollisemmalla Breeze-asetuksella todella helppoja taistoja, kun bonusnapeista lohkeavat bonukset saattavat nuijia vihollislaumoja tajuttomiksi yhdellä lyönnillä, ja vihujen huidonnat saattavat ehkä rokottaa sankarien terveyttä sen yhden säälittävän osumapisteen verran. Maaliin asti päässeet osumat kerryttävät erikoisliikkeitä avaavaa mittaria, ja sen ollessa tapissa pelaajan käyttöön avautuu esimerkiksi mahdollisuus hyödyntää apua tarjoavaa Toadia. Super Mario RPG:n läpäisyn jälkeen pomotaistoja pääsee pelaamaan astetta armottomammalla vaikeustasolla, joka pistää sienivaltakunnan soturit koville.
Taistelut toistavat itseään yhtä paljon kuin missä tahansa muussakin vuoropohjaisessa roolipelissä, mutta kokemuspisteiden ja rahojen keräämistä jaksaa tietysti Switchin omalla näytöllä tapahtuvan pelaamisen turvin hyvin pienissäkin erissä. Pelin ulkoilma-alueet ja luolastot eivät myöskään ole erityisen laajoja, ja tiiviinä pysyttelevä meno ei saa pelaajaa heti leipääntymään taisteluihin ja kokemuspisteiden kerryttämiseen. Toisaalta taistelusysteemi osoittaa pientä viihdyttävää taktikoinnin tarvetta parin mainion tempun turvin. Oikea-aikaiset A-painikkeen näpyttelyt tarjoavat sankareille bonusten ohella lisäesineitä parantamaan terveyttä ja taistelutehoa, joita tarvitaan kovemmilla vaikeustasoilla.
Perusvihollisten seassa saattaa piileskellä myös kestävämpi ja voimakkaampi erikoishahmo, jonka tajuttomaksi saaminen helpottaa luonnollisesti koko mittelön kulkemista kohti voittoa. Nämä ominaisuudet eivät missään tapauksessa keksi roolipelipyörää uudestaan, mutta lisämausteet pitävät huolta siitä, ettei meno muutu täysin puuduttavaksi pakkopullaksi. Oikea-aikaisella A-napin painalluksella saatavan lisävahingon tuottaminen on tyydyttävää, ja rytmitajuttomia roolipelisotureita helpottaa se, että vihollisten iskujen lähestyessä kohdettaan sankarin vieressä välähtää huutomerkkikuvake muistuttamaan siitä, että A-painiketta pohjaan painamalla voisi saada lisäsuojaa.
Super Mario RPG on alkuteokselle uskollinen uudelleentulkinta, joka tarjoaa kiintoisan palasen pelihistoriaa sekä käynnissä olevaan juhlavaan Mario-vuoteen että joulun pelimarkkinoille. Tämän teoksen parissa kelpaa askaroida pimenevinä alkutalven iltoina, ja vanhan liiton Mario-roolipelien ystäviä hemmotellaan elinkaarensa lopussa olevalla Switchillä lähitulevaisuudessakin. Ensi vuodeksi kun on luvattu Switch-uusioversiota Paper Mario: The Thousand-Year Door -roolipelistä (2004), ja kyseistä klassikkoa odotellessa Super Mario RPG tarjoaa kiintoisan nostalgiamatkan Nintendo-pelihistorian omintakeisimmalle puolelle.