Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.
Elämää suuremmat ja tuotantoarvoiltaan isommat samuraipeliseikkailut ovat vältelleet Switch-konsolin pelivalikoimaan päätymistä, kun taas muilla konsoleilla säiläsankareiden kunniakoodistoa on koeteltu viime vuosina nimekkäiden julkaisujen muodossa. Sucker Punchin kehuttu Ghost of Tsushima -suurseikkailu (2020) ja saman pelin Iki Island -lisäosa (2021) ovat pitäneet Playstation-pelaajat miekan polulla, ja keväällä 2022 ilmestynyt Trek to Yomi tarjosi puolestaan vanhan liiton samuraielokuvien suuntaan astetta voimakkaammin viittaavan seikkailuelämyksen. Niin Playstationeilla, Xboxeilla kuin tietokoneillakin nähty sivulle rullaava Yomin-matka asettuu tammikuun 2023 lopussa myös Switch-samuraiden kuljettavaksi, ja omaleimainen pieni suuri samuraiseikkailu sopii Switchin idylliseen indiepelivalikoimaan kiistattomista käännösongelmistaan huolimatta.
Trek to Yomi alkaa maantierosvojen hyökkäyksen kohteena olevassa pikkukylässä keskiaikaisessa Japanissa. Miekkailijantaitojaan hiova Hiroki-nuorukainen joutuu tarttumaan säilään suojellakseen lähiyhteisöään, joka saa rosvojen rällästyksestä tuhoisasti osansa. Aikuiseksi varttuva Hiroki joutuu taitojaan harjoittaessaan ja inhottavia roistoja jahdatessaan matkaamaan shintolaisen mytologian Yomi-manalaan ja kohtaamaan yliluonnollisten kauhujen lisäksi omat menneisyyden mörkönsä.
Trek to Yomin pysäyttävä ja vaikuttava mustavalkoinen yleisilme on ollut kieltämättä yksi pelin visuaalisesti kiinnostavimmista piirteistä. Vääntövoimaltaan muita pelilaitteita heikommalle Switchille taivuteltu käännös jättää toivomisen varaa ennen kuin peli on edes alkanut. Pitkät latausajat jo päävalikkoon siirtyessä saavat kulmakarvat koholle hyvin nopeasti, ja kirveellä veistetyt pelihahmot tuntuvat olevan todella kaukana muilla alustoilla sarjakuvamaisen hiotulta näyttävästä alkuteoksesta.
Sivulle rullaava seikkailu osaa esittää pelimaailman nurkat ja lineaariset ympäristöt hyvinkin näyttävistä vinkkeleistä, mutta kaukana hahmoista pysyttelevä kamera tekee niin intensiivisistä taisteluista kuin kiireettömistä seikkailuhetkistä välillä melkoista tihrustamista. Kulmikkaat ja suttuiset hahmomallit hukkuvat televisiossa pelattaessa niin ikään hiomattoman näköisiin pelimiljöisiin, mutta Switchin omalla näytöllä Trek to Yomin tapahtumien perässä tiirailu onnistuu heti paremmin.
Valitettavasti kuvanlaatu laskee konsolin ruudulla pelattaessa entisestään, ja kuvakerronnaltaan kiinnostavat ja näyttävät välianimaatiot kärsivät edellä mainituista hiomattoman näköisistä hahmomalleista. Tämä on sääli, sillä japanilaisilla ääninäyttelijöillä höystetty tarinointi kostosta, maskuliinisuudesta ja kunniasta sekä Yomi-alamaailman vaaroista on ajoittain huvittavassa totisuudessaan - mutta myös eeppisessä jylhyydessään - kiinnostavaa seurattavaa.
Onneksi Trek to Yomin muut suunnitteluratkaisut helpottavat Switch-version teknisten ongelmien kanssa painimista. Varsin armollinen helppo vaikeustaso jakaa suopeasti sekä parannusesineitä että Hirokin kunto- ja terveysmittariin lisäkestävyyttä lurauttavia erikoistavaroita seikkailun lomassa. Helpoimmalla vaikeustasolla oikea-aikaisten torjuntojen ja miekansivallusten varaan rakentuvaan taistoon annetaan lisäyrityksiä, sillä parantavia alttareita on tarjolla joka nurkalla.
Tämä tasoittaa hyvin tilannetta, jossa pelaaja yrittää saada selvää suttuisen ulkoasun keskellä tapahtuvista taistoista, kun kuntomittarissa riittää paukkuja vihollisten iskujen torjuntoihin. Melko lineaarisena pysyttelevä peruspelaaminen saa pintaansa ajoittaisia kiinnostavia sivupolkuja, joiden päässä saattaa odottaa jos jonkinlaista keräilyesinettä. Kiinnostavat pergamenttikääröt avaavat shintolaisuuden saloja ja pohjustavat ovelasti myöhemmin tarinassa nähtäviä yliluonnollisempia elementtejä.
Trek to Yomista kiinnostuneiden kannattaa pelimatkoja suunnitellessaan ehkäpä pohtia tätä reissua tehtäväksi jollain muulla konsolilla, mikäli oma laitekanta sen sallii. Flying Wild Hog on joutunut Switchille peliä survoessaan tekemään melkoisen määrän teknisiä kompromisseja, joita julkaisun jälkeiset päivitykset toivottavasti vähän tasoittavat ajan mittaan.