Suomi
Gamereactor
artikkelit
Cities in Motion

Cities in Motion -haastattelu

Mika jututti tamperelaisen Colossal Orderin väkeä studion hiljattain julkaistusta Cities in Motion -joukkoliikennesimulaattorista. Pelin yhtenä erikoisuutena on esimerkiksi kotoinen Helsinki.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Miksi Cities in Motion? Miksi peli joukkoliikenteestä Euroopassa?

Vastaavia pelejä ei ole vähään aikaan tehty ja tycoon-pelit ovat sydäntämme lähellä. Ajatus Cities in Motionista oli hautunut mielessämme jo pitkään.

Saksa on suurinta markkina-aluettamme, joten Berliini haluttiin peliin heti alusta asti. Halusimme myös grafiikan tuovan ilmi kaupungin tyyliä, jolloin Euroopan kaupungit olivat tarpeeksi lähellä toisiaan arkkitehtuuriselta tyyliltään.

Vaikutteethan ovat tavallaan selviä, mutta mitkä ovat olleet kehittelijöiden lempilapset esikuvien joukosta, ja miksi?

Tämä on mainos:

Esikuvien joukosta nousee ehdottomasti Transport Tycoon, joka tarjosi - ja tarjoaa edelleen - loputtomasti näpertämistä. Onko mikään niin tyydyttävää kuin nähdä huolella vaalimasi verkoston kasvavan ja menestyvän? Muista esikuvista täytyy nostaa esille Traffic Giant ja SimCity.

Millä perusteilla kaupungit valittiin peliin?

Halusimme kaupunkeja, joiden ulkoasu on lähellä toisiaan, mutta jotka ovat samalla kaikki luonteeltaan todella erilaisia. Kaupunkien piti olla tarpeeksi suuria, jotta pelaajalla riittää tekemistä. Jokaisen piti olla muunnettavissa pelattavaan muotoon niin, että tärkeimmät piirteet säilyvät. Esimerkiksi Helsingissä keskustan aluetta on tiivistetty, mutta tunnetuimmat kohteet löytyvät silti kartalta.

Wien ja Berliini olivat mukana alusta asti. Wienin joukkoliikenne on omaa luokkaansa ja Saksa edustaa pelin suurinta kaupunkia. Amsterdam on hyvin erilainen kanavineen ja Helsinki edustaa rannikkokaupunkia.

Tämä on mainos:
Cities in Motion

Millaista taustatutkimusta kaupungeista tehtiin? Paikanpäällä vai kotona metrokartta kahvipöydällä?

Wienissä ja Helsingissä tehtiin kuvauskierrokset keräten valokuvamateriaalia. Jokainen kaupunki on sellainen, missä vähintään yksi tiimin jäsen on käynyt, jotta saatoimme käyttää kokemuksia muun aineiston lisäksi. Käytimme paljon myös karttoja ja matkaopaskirjoja suunnittelussa.

Kuinka tarkkoja malleja kaupungeista haluttiin, ja kuinka lähelle tätä lopuksi päästiin? Kuinka suuria kompromisseja jouduttiin tekemään pelattavuuden vuoksi?

Jokainen kaupunki on tunnistettava, mutta mikään ei ole tarkka kopio. Pelillisesti ei olisi ollut järkevää mallintaa kaupunkeja täsmälleen todellista vastaaviksi, vaan poimia tärkeimmät nähtävyydet ja liikenteen solmukohdat ja sijoitella ne oikeisiin paikkoihin kartalla. Amsterdam oli yksi haastavimmista kaupungeista kanavaverkostonsa takia - kanavista täytyi tehdä peliin kulmikkaammat ja vähemmän orgaaniset kuin todellisuudessa, jotta vesibussit mahtuvat kulkemaan hyvin ja reitinhakutekoäly ei ylikuormitu vaikka pelaajalla olisi useita linjoja samassa kanaalissa.

Onko liikennevälineiden mallinnus kuinka todellisiin esikuviin perustuvaa, niin ulkoasun kuin ominaisuuksienkin kannalta?

Liikennevälineiden inspiraationa on oikeita ajoneuvoja ja ajan trendejä, mutta jokaisessa näkyy artistien persoonallinen kädenjälki. Ominaisuudet täsmäävät pääpiirteittäin, esimerkiksi luonnollisesti suurempaan linja-autoon mahtuu enemmän matkustajia, mutta pääpaino ominaisuuksien suunnittelussa on ollut pelin pitäminen tasapainoisena.

Cities in Motion

Harkittiinko oikeita liikenneyhtiöitä tai ajoneuvovalmistajia sponsoreiksi tai yhteistyökumppaneiksi?

Tämä kävi kyllä mielessämme, mutta tulimme siihen tulokseen, että on parempi pitää peli mainosvapaana julkaisusopimuksen kirjoittamiseen saakka. Sopimus kirjoitettiin niin lähellä pelin valmistumista, että meillä ei olisi ollut enää aikaa tehdä esimerkiksi HKL:n busseja Helsinkiin, joten ajatuksesta luovuttiin.

Mitä uutta Cities in Motion tuo genreen? Mikä on valttikortti kun Simit ja Tycoonit laitetaan viereen riviin?

Cities in Motion keskittyy kaupungin sisäiseen liikenteeseen ja yksilöllisiin matkustajiin. Siinä missä muut vastaavat tycoonit keskittyvät suurempiin kokonaisuuksiin, CiM suuntaa katseen kaupungin asukkaisiin. Jokaiselle asukkaalla on nimi, koti ja työpaikka ja heistä voi tulla uskollisia asiakkaita, jos pelaaja tarjoaa sopivia kuljetusvaihtoehtoja.

Onko tulevaisuudessa odotettavissa lisäsisältöä kuten uusia kaupunkeja tai skenaarioita ilmaisina tai maksullisina paketteina?

Toki me haluamme kehittää Cities in Motionia eteenpäin. Maksullinen lisäsisältö on tietysti meidän kannaltamme se parempi vaihtoehto, mutta luonnollisesti pidämme huolta siitä, että Cities in Motion on toimiva peli ja tarvittaessa siihen tulee ilmaisia päivityksiä.

Kuinka usein kehittelytiimi itse käyttää joukkoliikennettä?

Suurin osa meistä on tuttu näky Tampereen joukkoliikenteen busseissa töihin kulkiessamme. Puolet tiimistä omistaa auton, mutta olemme todenneet bussin helpommaksi ja halvemmaksi. Keskustassa parkkeeraaminen on oma lajinsa... Helsingissä tulee käytyä säännöllisin väliajoin, mutta silloin tulee helposti valittua oma auto VR:n palveluiden sijaan.

Cities in Motion

Musiikista: Onko näihin peleihin jo muodostunut kokonaan oma musiikkigenrensä, ja miksi te kutsuisitte sitä? Mitä säveltäjiltä tilattiin?

Cities in Motioniin haluttiin musiikkia, joka ilmentää kyseistä aikaa. Alkuvaiheessa kuullaan hieman jazzahtavaa musiikkia siirtyen rokahtavasta moderniin. Säveltäjämme saivat hyvin vapaat kädet. Vaatimuksena oli, näihin peleihin sopien, taustalla soiva musiikki, joka luo tunnelmaa eikä nouse häiritseväksi pitkienkään pelisessioiden aikana.

Onko tästä genrestä enää lupa poiketa näissä peleissä?

Kyse lienee enemmän edellä mainitusta musiikin roolista näissä peleissä. Pitkän pelisession aikana musiikki alkaa helposti toistaa itseään, mikäli se on liian huomiota herättävää.

Lue myös pelin arvio ja kehittäjän esittely!

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Cities in MotionScore

Cities in Motion

ARVIO. Kirjoittaja Mika Sorvari

Tamperelaisen Colossal Orderin esikoinen on vielä reunoiltaan karhea, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen.

Cities in Motion -haastattelu

Cities in Motion -haastattelu

ARTIKKELI. Kirjoittaja Mika Sorvari

Mika jututti Colossal Orderia hiljattain julkaistusta Cities in Motion -joukkoliikennesimulaattorista. Pelin yhtenä erikoisuutena on esimerkiksi kotoisa Helsinki.

Esittelyssä Colossal Order

Esittelyssä Colossal Order

ARTIKKELI. Kirjoittaja Mika Sorvari

Uusi suomalainen pelistudio on saanut ensimmäisen pelinsä markkinoille. Tutustuimme hieman tarkemmin tamperelaispajan taustoihin ja tulevaisuudensuunnitelmiin.



Ladataan seuraavaa sisältöä