Suomi
ARTIKKELI - SPONSOROITUA SISäLTöä

Core Engage kertoo, miten peli New Cycle tehtiin Unitylla

Haastattelussa yksi Core Engagen perustaja, ja samalla New Cyclen tuottaja Alp Geven. On aika oppia pelistä lisää ja se, miten Unity Enginea käytettiin pelinkehityksessä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Turkkilainen pelinkehittäjä Core Engage on julkaissut ensimmäisen pelinsä Early Access -tilassa. New Cycle on maailmanlopun jälkeiseen aikaan sijoittuva kaupungin rakennuspeli. Siinä pelaajat perustavat, parantavat ja ylläpitävät ihmisten asutuskeskuksia, jotka ovat selvinneet auringonpurkauksista. Nämä purkaukset ovat muuttaneet maanpiirin aivan uudenlaiseksi. Peli alkaa vaatimattomasti välttämättömiä tarpeita keräillen, ja päättyy mittavien teollisuusjärjestelmien rakentamiseen. New Cycle on monipuolinen ja yksityiskohtainen strateginen selviytymispeli, joka on tehty Unity Enginella.

New Cycle on vasta aloittanut Early Access -taipaleensa, ja pääsimme haastattelemaan Core Engagen yhtä perustajaa ja New Cyclen tuottajaa Alp Gevenia. Aluksi kuulimme, mikä tekee Core Engagesta niin erikoisen studion.

"Mielestämme se omaperäisin ominaisuus on, että ydinjoukkomme tulee perheestä, joka on kehittänyt ohjelmistoja yli 34 vuotta. Tehtyään vuosien ajan erikoistuneita ohjelmistoratkaisuja, oli aika ryhtyä ensimmäiseen peliprojektiin Core Engagen kanssa, jonka muodostimme perheen toisen sukupolven jäsenistä."

HQ

Uuden kehitysstudion johtaessa New Cyclen tuotantoa kysyimme Geveniltä pelin luomisesta ja siitä, oliko työssä jotain strategiaa tai siirtokunnan selviytymisen haasteita, jotka Core Engage halusi ratkaista.

"Lajityypin yksi tavallisimpia rajoituksia on, että tietyn pisteen jälkeen pelin maailma päättyy. Tavoitteena on ratkaista ongelma ja maksimoida uudelleenpelaamisen arvo, ja tämä määritti suuntaa, josta pelisuunnitteluun lähdettiin.

"New Cyclen maailma on rakennettu joustavaksi, ja se voi laajentua moneen erilaiseen suuntaan. Tavoitteena on tarjota omanlaisensa kokemus erilaisissa ympäristöolosuhteissa ainakin rauhallisesta ja rannattomasta sellaiseen, joka tarjoaa useita erilaisia keinoja taisteluun."

Geven lisäsi myös, että "elinkaarensa aikana laajeneva infrastruktuuri on etu New Cyclelle, ja näin peli pysyy pelaajien silmissä tuoreena pitkään."

New Cyclen pelaajayhteisöstä kysyimme Geveniltä, millaisia luomuksia on jo tehty, jos jokin on kiinnittänyt huomiota. Hän vastasi, että "olemme nähneet monenlaisia menestyksekkäitä esimerkkejä. Tavoitteena oli joustava pelimaailma, joka mahdollistaisi kaikenlaiset pelitavat, ja juuri tämän olemmekin saavuttaneet tietyin rajoituksin. Olemme nähneet erilaisia asumuksia ja pelityylejä aina Banished-tyylin keskiaikaisista kaikki kaikkia vastaan -asumuksista Factoria-tyylin massiivisiin toisiinsa liitoksissa oleviin kaupunkeihin saakka. Haluammekin kiittää pelaajiamme tästä."

New Cycle

New Cycle on nyt Early Access -vaiheessa, ja Core Engagen täytyy jatkuvasti päivittää ja parantaa peliään. Tavoitteena on tietenkin se 1.0-päivitys, kun julkaisun aika on. Suunnitelma lähitulevaisuuden sisällölle on tiedossa. Tavoitteena on parantaa pelattavuutta uudella pelimuodolla puolustuksellisin elementein, monipuolisemmalla maailman tutkimisella ja kauppajärjestelmillä, syvällisemmillä maanviljelysmekaniikoilla ja teollisuustuotantolaitoksilla, merellisellä ekosysteemillä, uusilla karttamuunnoksilla, luontoalueilla, luonnonkatastrofeilla ja sosiaalisilla tapahtumilla unohtamatta jatkuvaa valikoimaa parannuksia pelattavuuden tasapainoon, tekniseen suorituskykyyn, ulkoasuun ja bugien korjailuun.

"New Cycle 1.0 varten meillä on hyvin tiivis suunnitelma. Haluamme laajentaa maailmaa (ennen kaikkea enemmän kaupungin hallintaan liittyviä komponentteja ja lisätä mukaan toimintapainotteisia pelattavuuden osia)" Geven kertoi. "Matkan aikana selvitetään koko ajan, miten rajoja voi venyttää ja tehdä pelistä teknisesti sujuvampi."

Geven kertoi senkin, mikä tuleva ominaisuus on se jännittävin New Cyclessa. "Sanoisin sen olevan taistelumekaniikka, joka vastaa pelaajien odotuksia. Kunhan ensin kaupungin rakennuspuoli ja yhteisön huomiointi on hoidettu, jotka siis ovat mielestämme hyvin jo hiottuja ja toimivia. Toivottavasti pääsemme keskittymään puolustuksellisen pelimekaniikan vaiheeseen, joka on kokonaan uudenlainen haaste tiimille."

Hän jatkoi, että "me olemme aina halukkaita kokeilemaan uutta teknologiaa, ja käytämme melkein kaikkia Unityn uusia ominaisuuksia mukaan lukien Universal Render Pipelinea samalla tavalla."

"Unity 6:n alkuvaiheissa meillä oli joukko teknisiä suunnitelmia, kuten miten tehdä siirtymä ECS-järjestelmästä työjärjestelmämme lujittamiseksi ja shader-grafiikan joustavammaksi tekemiseksi." Unityn ECS-paketti onkin se pelin salainen ase, jolla pelin armeijallinen henkilöhahmoja ja dynaamiset objektit pidetään hallinnassa ilman ongelmia. DOTS eli Unityn korkean teknologian tapa pitää pelit rullaamassa sujuvasti, ja mahdollistaa pelinkehittäjille keinot tehdä pelimaailma eläväksi. New Cyclen kaltaiselle pelille se tarkoittaa, että vaikka ruudulla meno kuinka kaoottiseksi muuttuisi, oma pelikokemus pysyy aina tasaisena. Unityn Entitiesillä saadaan mukaan lisää jännitystä ja toimintaa ilman pelkoa viiveestä tai järjestelmän kaatumisesta. Kyse on teknologiavelhoudesta sen parhaassa mielessä, ja näin varmistetaan pelimaailman pysyminen rikkaana, reagoivana ja alati viihdyttävänä.

Unity Engine on monipuolinen työkalu, joka tarjoaa kehittäjille monia tapoja sujuvoittaa tuotantoaan. Mukana on Universal Render Pipeline, joka mahdollistaa skaalattavan ulkonäön ja valaistustehosteet, joita voi yksilöidä ja säätää mihin tahansa projektiin sopivaksi. Mukana on myös joukko vaihtoehtoisia ominaisuuksia, kuten Unity Store komponentteineen ja "assetteineen". Näin poistuu kuukausien tarve erikseen kehittää ja suunnitella kaikki itse.

Geven kertoi, miten Unity Store auttoi Core Engagen työtä New Cyclessa. "Vuosien ajan erityisten komponenttien ja toimintojen parissa työskennelleet kehittäjät tarjosivat suuren helpotuksen tuotantoprosessissa, joka saattaa kestää kuukausia."

"Vaikka pystyisikin tuottamaan itse vastaavat ratkaisut, meillä on vain pienet mahdollisuudet tehdä jotain niin hyvää kuin esimerkiksi sellainen, joka on viimeisen kymmenen vuoden ajan kehittänyt sitä tehokkaampaa shaderia Unitylle. Meistä paras toimintatapa on hyödyntää tätä karttuvaa tietotaitoa, jolloin meidän työmme edistyy nopeasti ja luotettavasti."

New Cycle on tällä hetkellä saatavilla PC:lle Steamin Early Access -tilassa. Kysyimme Geveniltä, nähdäänkö peli aikanaan myös konsoleilla. Hän kertoi, että "kyllä, Early Access mahdollistaa kriittisen palautteen keräämisen ja suorituskyvyn parantamisen, ja näin pelimme on aikanaan valmis julkaisuun. Kun on saatu valmista, on aika ryhtyä tekemään konsoliversioita. Teemme tällä hetkellä työtä koko infrastruktuurimme voimin, jotta prosessi on tulevaisuudessa helpommin hallittavissa."

Core Engagella on edessään kirkas ja kiireinen tulevaisuus, ja he ovat jo nyt hyödyntäneet Unity Enginea ansiokkaasti New Cyclessa. Selkeää ja varmistettua julkaisupäivää ei vielä ole sille, koska Early Access -vaihe jätetään taakse. New Cycle on kuitenkin jo PC:llä koettavissa, ja näin voi saada esimakua luovasta ja monipuolisesta strategisesta selviytymispelistä.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä