Suomi
Gamereactor
artikkelit
Hunted: The Demon's Forge

Esittelyssä Hunted: The Demon's Forge

Bethesdan seuraava peli kantaa nimeä Hunted: The Demon's Forge. Kehittäjä on lainannut paljon klassisesta dungeon crawl -luolastonkomppausgenrestä. Lasse kävi Lontoossa katsomassa, mistä on kyse.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Bethesda kutsui meidät Lontooseen katsomaan salaista projektia, joka on ollut työn alla 2,5 vuotta. Pelin nimi on Hunted: The Demon's Forge. Jos kehittäjän nimi, inXile, ei soita kelloja, mainittakoon, että studion Brian Fargo tunnetaan parhaiten työstään Fallout ja Baldur's Gate -sarjojen parissa.

Hunted: The Demon's Forge

Niukkapukeinen haltianainen nojaa matalaan seinään. Ajoittain hän nousee ja ampuu muutaman nuolen. Näkymässä on jotain tuttua - melkein odottaisi että moottorisahaa heiluttava naamioitu muskelikimppu loikkaisi sekaan heilumaan. Mutta täällä eivät moottorisahamurhaajat melskaa. Kyseessä on Hunted: The Demon's Forge ja valttia ovat pikemminkin velhot ja maagiset sormukset.

"Ihmettelimme, miksi kukaan ei ole tehnyt mitään uutta dungeon crawl -rintamalla sitten lajityypin kunnian päivien, Wizardryn ja Might and Magicin tapaisten pelien jälkeen. Hunted tuo dungeon crawlin nykypäivään," inXilen Matthew Findley kertoo toimittajille, jotka ovat kokoontuneet Lontooseen Hunted: Demon's Forgea katsomaan.

Tämä on mainos:
Hunted: The Demon's Forge

Pelillä, jota inXile esittelee ei tosin ole paljoa yhteistä Wizardryn ja Might & Magicin kanssa - sitä nimittäin pelataan kolmannen persoonan vinkkelistä. Lisäksi se on alusta asti suunniteltu pelattavaksi verkossa kaverin kanssa. Tiimi on erikseen päättänyt jättää pois splitscreen-tilan.

Pelaajan hahmona on joko haltianainen E'lara tai ihmissoturi Caddoc, ja pelin maailma on paljosta velkaa Tolkienille. Molemmilla hahmoilla on omat etunsa ja heikkoutensa: E'lara on lyömätön jousiampuja kun taas Caddocin valtti on lähitaistelu. Tarkoituksena on yhteistyössä antaa kummankin hahmon tehdä sitä, missä parhaiten pärjäävät. Caddoc säntää suoraan päin kaikkea mikä liikkuu, pätkii sitä miekalla kasvoon ja suojautuu kilven taakse kun hirviöt pääsevät liian lähelle. E'lara sillä aikaa liikkuu taustalla ja pippuroi vihollislaumoja nuolilla, varmistaen ettei Caddocin miekan ulottuville pääse useampia epattoja kuin mille mies pärjää.

Perusmekaniikan lisäksi E'lara pystyy loikkimaan seinältä toiselle, muista peleistä tutulla tavalla: havainnollistava kuvake näyttää, milloin seinän taakse voi suojautua. Taistelumekaniikkaa ryyditetään myös taikuusjärjestelmällä, jossa pelaaja voi valita haarautuvasta puusta mieleisiään loitsuja ja sekä erikoistua että saada parempia taikoja käyttämällä erityisiä kristalleja.

Tämä on mainos:
Hunted: The Demon's Forge

Demossa esiteltiin taikuudesta esimerkki, jossa Caddoc käyttää telekinesialoitsua nostaakseen örkin ilmaan leijumaan. Puolustuskyvytön kohde on mitä parhain maalitaulu E'laran nuolille. Osaa loitsuista voi myös käyttää taisteluparin tukemiseen: taika, joka tavallisesti luo tulimyrskyn vihollisten keskelle voidaan myös heittää Caddocin miekkaan, jolloin ase ruimii örkkejä teräksen lisäksi myös tulella.

Käyttöliittymä kaiken tämän ympärillä on yllättävän pelkistetty, etenkin kun muistaa pelin olevan dungeon crawl. Vastustajien hahkkaaminen ei tuota leijuvien vaurionumeroiden virtaa, eivätkä taistelut pääty ansaitun kokemuspistemäärän ilmoittavaan numeroon. Tekijät ovat ottaneet ison askeleen luopuessan näin kiinteästi dungeon crawliin ja roolipeligenreen liittyvästä jutusta. Ehkä inXile yrittää vain tehdä pelistä helposti lähestyttävämmän, mutta joka tapauksessa ratkaisu keskittää huomion tehokkaasti taisteluihin ja päähenkilöihin.

Huntedissa ei kuitenkaan ole kyse vain hirviöjahdista. Matthew Findleyn mukaan peli pistää aivan yhtä paljon painoa fantastisten paikkojen tutkimiseen yhdessä toverin kanssa. Demossa tämä osuus kuitenkin jäi vähille. Eräässä kohtauksessa sankarit saapuivat umpikujaan, jossa valtava kivikasvo katsoi seinää ylös. Se heräsi henkiin, tietysti, ja tarjosi pelaajille kryptisen vihjeen siitä, miten etenemisessä auttaa jos ampuu sitä silmään. Sitten hirviöjahti jo jatkuikin.

Hunted: The Demon's Forge

Hunted: The Demon's Forgen viimeinen valtti massasta erottumiseen on pelin sankaripari. Jos kuvaus tähän asti on kuulostanut stereotyyppiseltä, se johtuu siitä, että tekijät ovat tarkoituksella rakentaneet klassisen ympäristön ja säästäneet persoonalliset yksityiskohdat hahmojen kehittelyyn.

Caddoc vaikuttaa olemukseltaan tyypilliseltä Conan-muskelikimpulta, mutta todellisuudessa hän on merkittävästi omapäistä taistelutoveriaan mietteliäämpi. Hän myös pelkää hämähäkkejä. E'lara, kevytkuteinen haltianeito, on parivaljakosta se verenhimoisempi ja yleensä se, jonka malttamatomuus saattaa parin vaikeuksiin. Omien sanojensa mukaan inXile käyttää fantasian tuttuja arkkityyppejä, mutta ei sillä tavalla, jolla pelaajat odottavat.

Hunted: The Demon's Forge

Sankarit myös puhuvat paljon. Molemmat kommentoivat jatkuvasti ympäristöään, hirviöitä ja toisiaan, usein samanlaisella huumorin alavireellä kuin Unchartedin hahmot. Kun sankarit kohtaavat tyypillisen fantasiahirviön, jättimäisen leijuvan silmän, Caddoc kysyy, näkiköhän otus nyt heidät. E'laran vastaus kuuluu, "Se on jättimäinen silmä, mitäs itse luulisit?"

Hahmojen välillä on melko hyvä kemia demotuissa osuuksissa, ja sankarit vaikuttivat oikeasti yhdessä monenlaista kokeneelta taisteluparilta. Syystäkin, sillä sankareiden suhde on mallattu erään kehittäjän avioliiton mukaan, inXilen edustaja vitsaili.

Pelistä tulee Caddocin ja E'laran tarina. mukana tulee olemaan laajempi taustatarina siitä, miten parivaljakko päätyy tutkimaan demossa esiteltyä kummituskaupunkia ja sen kadonneita asukkaita. Vaikka kehittäjät vakuuttavat inspiraaation lähteneen dungeon crawl -peleistä, esikuvaa ei enää juuri erota lopputuloksesta. Hunted on voimakkaasti visuaalinen ja nopeatempoinen peli, ja sen tapa zoomata elokuvallisesti kiitäviin nuoliin, jotka purskauttavat utuisen veripilven upotessaan suoraan örkin silmään ei voisi olla kauempana siitä nysväämisestä, mitä allekirjoittanut ajattelee dungeon crawlista puhuessaan.

Suuri kysymys kuitenkin kuuluu: miltä pelaaminen tuntuu? Lontoossa ohjaimet pysyivät tiukasti kehittäjien käsissä. Saako pelaaja kaiken irti örkinkallojen halkomisesta Caddocin miekalla? Rupeaako jatkuva taka-alalla pysyttely ja tulituen tarjoaminen hyydyttämään E'laraa pelatessa?

Hunted: The Demon's Forge

Demon loppupäässä näimme vilaukselta pilvenpiirtäjän kokoisesta peikosta kuvan taustalla. Voisi kuvitella, että se on osa jotain myöhemmin pelissä käytävää pomotaistelua - tai sitten voi olla, että inXile vain haluaa luoda isoja ja tunnelmallisia tiloja, joissa asiat esiintyvät yllättävissä suhteissa.

Peli on lainannut esikuviltaa oikeat osat, ja 2,5 vuoden salainen kehitysaika näkyy lupaavassa perustassa. Se, onko Hunted: The Demon's Forge omilla jaloillaan seisova jättiläinen vai sivumerkintä kovien kilpailijoiden kansoittamassa genressä nähdään vasta, kun ohjain saadaan arvioivaan käteen.

Hunted: The Demon's Forge

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Hunted: The Demon's ForgeScore

Hunted: The Demon's Forge

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Inxile Entertainmentin kehittämä fantasiarompe ei nouse parhaimpien pelien joukkoon, mutta toimii kivana välipalana.

Esittelyssä Hunted: The Demon's Forge

Esittelyssä Hunted: The Demon's Forge

ARTIKKELI. Kirjoittaja Lasse Borg

Bethesdan salassa kehitetty projekti aikoo uudistaa luolastonkomppauksen ja tuoda sen nykypäivään. Luvassa toimintaa, upeaa grafiikkaa ja co-op fantasiaseikkailua.



Ladataan seuraavaa sisältöä