Suomi
Gamereactor
artikkelit
Europa Universalis IV

Europa Universalis IV ja kahden vuoden sota

Europa Universalis IV täytti tässä kuussa kaksi vuotta. Otimme katsauksen pelin menneisyyteen sekä tulevaisuuteen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Europa Universalis IV saapui kauppoihin elokuussa 2013 (lue arvio täältä). Se julkaistiin noin puolitoista vuotta loistavan Crusader Kings II:n julkaisun jälkeen ja keskittyy sen jälkeiseen aikaan. EU IV:ssä tutkitaan renessanssin jälkeistä Eurooppaa, jolloin vaikutusvaltaisten maiden toimet loivat pohjan Euroopalle ja koko maailmalle, jonka vaikutukset näkyvät edelleenkin. Pelissä valloitetaan, solmitaan diplomaattisia suhteita, rakennetaan omaa kansakuntaa ja ajetaan sen etuja historian myllerryksessä. Se onnistuu kaikissa näissä loistavasti.

En ole mielipiteeni kanssa yksin, sillä EU IV on Crusader Kings II:n ohella Paradoxin menestyneimpiä julkaisuja. Se myy edelleen hyvin ja kumpikin saa tasaiseen tahtiin päivityksiä ja lisäosia. Joillekin pelaajille iskee enemmän CK II:n henkilöiden ympärille keskittynyt tyyli, mutta muille EU IV on se oikea valinta. Vuoropohjaisissa Civilization-peleissä täytyy usein pelata vielä se yksi vuoro, mutta EU IV on täysin reaaliaikainen peli. Sen saa toki pysäytettyä halutessaan, mutta siinä pelaajien mantrana on "vielä yksi vuosi". Sekä Civilization että EU IV koukuttavat pelaajat tehokkaasti ja niitä tahkotaan aina yön pikkutunneille saakka. Vannoutuneet Europa Universalis -sarjan fanit ovat upottaneet neljänteen osaan aikaa helposti satoja tunteja. Nämä ovat myös niitä, jotka ostavat jokaisen lisäosan itselleen.

Lisäosien ostaminen ei tässä tapauksessa ole kuitenkaan yhtä suoraviivaista kuin muissa peleissä. Jokainen sisältää uusia pelimekaniikkoja, jotka vaativat ajattelemaan pelin kulkua täysin uudella tavalla. Osaan pelaajista kaikki uudistukset eivät uppoa, mikä näkyy etenkin viimeisimmän lisurin Common Sensen kohdalla. Se jakoi kansan pahasti kahteen leiriin, mikä tosin johtui lisäosan yhteydessä julkaistusta päivityksestä. Se jätti vaniljaversiosta nauttineet huonompaan asemaan, sillä muutokset suunniteltiin lähinnä hyödyttämään pelkästään lisäosan ostaneita.

HQ
Tämä on mainos:

Parin vuoden aikana julkaistut lukuisat pienet muutokset ja päivitykset ovat muuttaneet peliä huomattavasti sen alkuperäisestä versiosta. Toki kyseessä on edelleen EU IV, mutta ero julkaisuversioon on kuitenkin huomattava. Vuosien varrella esimerkiksi tekoälyn pinna on kiristynyt huomattavasti ja käyttöliittymä on entistä enemmän täynnä kaikenlaista informaatiota. Ovatko muutokset hyviä tai huonoja, se on täysin kiinni omasta näkökulmasta.

Pelin kartta on laajentunut myös joka suuntaan, eikä EU IV keskity nimestään huolimatta enää pelkästään Euroopan myllerryksen mallintamiseen. Sen sijaan tarjolla on koko maailman tilannetta kuvaava simulaatio. Tarjolla on siis valtava hiekkalaatikko strategiapeleistä pitäville, mutta osa sen ominaisuuksista tuntuu hieman kummallisilta. Esimerkiksi palkkasotureita voi hyödyntää sodissa ensimmäisenä hyökkäysosastona. Parhaimmillaan omat joukot tarvitsee kutsua mukaan vasta sodan loppuvaiheessa, jolloin he käytännössä vain siivoavat jäljet. Lisäksi tekoäly kompastelee ajoittain omiin jalkoihinsa ja toimii tämän myötä liian ennalta-arvattavasti.

Toisaalta EU IV:n tapahtumia ei pysty koskaan ennakoimaan täysin, sillä tapahtumat voivat edetä lukemattomilla eri tavoilla. Pelin kulkuun vaikuttaa luonnollisesti esimerkiksi valittu maa, sillä niiden tavoitteet eroavat merkittävästi toisistaan. Skandinaavisella maalla tai vaikkapa Venäjällä voi yrittää rakentaa ajan hammasta vastustavan imperiumin, kun taas Englannilla voi suunnata merille. Ehkä pelaaja haluaa valloittaa Amerikan mantereet Portugalilla, tai jopa suunnata Afrikan sydämeen. Pelin voi aloittaa täten lukuisilla eri tavoilla, eikä samallakaan maalla tule vastaan kahta täysin identtistä pelikokemusta.

Jälkikäteen ajateltuna lisäosien tuomat muutokset ovat paikoitellen olleet lähes pakollisia. Esimerkiksi Conquest of Paradise teki siirtokunnista huomattavasti mielenkiintoisempia. Muistan kuinka lähetin vaniljaversiossa espanjalaiset alukseni valtaamaan Amerikkaa, mutta homma tuntui aika staattiselta. Sittemmin mukaan on tullut huomattavasti enemmän dynaamisuutta. Kyseisen lisäosan myötä pelaajat voivat myös aloittaa Amerikan alun perin asuttaneilla heimoilla, mikä tarjoaa hyvin erilaisen näkökulman kyseisen mantereen historiaan. Mantereen ulkomuodon pystyi myös arpomaan uudelleen, mikäli halusi todella tutkia tuntematonta maailmaa. Tosin se tuntui itselleni oudolta, joten pitäydyin perinteisessä kartassa.

Tämä on mainos:
Europa Universalis IVEuropa Universalis IV

Wealth of Nations ei ollut sisällöltään aivan yhtä laaja, sillä se keskittyi kaupankäyntiin. Se on mielestäni pelin vähiten kiinnostava osa-alue. Res Publica on samalla tavalla keskittynyt yhteen pelin peruspilareista ja se sekä kirjoittaa uudelleen että parantaa hallintojärjestelmiä. Art of War oli tähän mennessä lisäosista ehkä se kaikkein vaikuttavin, sillä se paransi karttaa, toi mukaan täysin uusia maita, uudisti jälleen kaupankäyntiä ja niin edelleen. Tästä pääsemmekin takaisin Common Senseen, joka on viides suurempi lisäosa. Sen uudistukset keskittyvät hallintomuotoihin ja anti koskettaa suuresti etenkin Englantia luotsaavia.

Kuten edellä mainituista kuvauksista voi kuvitella, ovat lisäosat laajentaneet jo ennestään monimutkaista ja vaativaa peliä. Paradox on hiljalleen oppinut sen, kuinka uusille pelaajille esitellään kaikki pelin monimutkaisuudet. Tosin ei pelin kimppuun voi vieläkään hypätä ensimmäistä kertaa täysin ilman ongelmia. Ehkäpä seuraavan lisäosan myötä saataisiin uudistetut opetusosiot? Sarjan konkarit pystyvät varmasti suodattamaan lisurien uudet ominaisuudet, mutta uusille pelaajille kaiken omaksuminen kerralla voi tuntua ylivoimaiselta. Etenkin jos mukaan ottaa heti kaikki lisurit lukemattomine uudistuksineen. Jopa peruspeli tarjoaa sarjaan vasta tutustuville runsaasti päänvaivaa, eikä se jää anniltaan mitenkään laihaksi.

Kaikkia lisäosia ei toki tarvitse hankkia. Jos ne ostaa, ei niitä kaikkia tarvitse kytkeä päälle kerralla. Jokainen tuo kuitenkin perustavanlaatuisia muutoksia kaavaan ja niiden opettelemiseen uppoaa tunti jos toinenkin. Kakku kannattaa siis ehdottomasti syödä pala kerrallaan. Ajoittain tarjolla on alennusmyyntejä, joissa lisurit saa itselleen erittäin edullisesti. Mikäli kukkaro ei ole täysin pullollaan kultakolikoita, kannattaa ehkä odottaa seuraavaa tarjouskampanjaa.

Kaikki asiat huomioon ottaen Europa Universalis IV toimii ja koukuttaa kovaa vielä näin kahden vuoden jälkeenkin. Paradoxin tapa julkaista lisäosien yhteydessä ilmaiseksi peruspeliä parantavia päivityksiä kaikille on erinomainen ratkaisu. Lisäosat uudistavat perusrakenteita riittävästi, joten pelaajat pakotetaan oppimaan uutta vielä vuosienkin jälkeen. Pelimoottorina hyrräävä Clausewitz ei osoita myöskään hyytymisen merkkejä, mistä on osoituksena Paradoxin uusi tieteispeli Stellaris. Se toteutetaan edelleen samalla moottorilla.

Monimutkaisuudestaan ja hankalasta käyttöliittymästään huolimatta Europa Universalis IV on loistava strategiapeli. Uskallan jopa väittää sen lukeutuvan parhaimpien koskaan julkaistujen pelien joukkoon. Jos et ole vielä tutustunut siihen, etkä pelkää upottaa muutamaa tuntia perusteiden opetteluun, niin suosittelen sitä erittäin lämpimästi. Jossain vaiheessa Paradoxin on silti pakko vetää raja lisäosille ja alkaa työstämään sarjan viidettä osaa. Vielä tälle ei ole kuitenkaan tarvetta ja uusia seikkailuja on luvassa vielä ainakin muutaman DLC:n verran.

HQ
HQ
Europa Universalis IV
Europa Universalis IV
Europa Universalis IV
Europa Universalis IV

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Europa Universalis IVScore

Europa Universalis IV

ARVIO. Kirjoittaja Mika Sorvari

Paradoxin suurstrategioista pelaajaystävällisin päivittyy entistäkin lähestyttävämpään muotoon.



Ladataan seuraavaa sisältöä