Suomi
Gamereactor
artikkelit
F1 2010

F1 2010:n tuottaja Paul Jeal haastattelussa

Edellistä huippuluokan formulapelistä alkaa olla jo aikaa kuin suomalaiskuljettajien kultakaudesta. Tällä kaudella F1-faneille luvataan kuitenkin mannaa mahan täydeltä, sillä Codemasters aikoo kiilata F1 2010:n suoraan lajityypin kärkeen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Codemastersin ensimmäinen yritys Formula 1:n parissa oli pelkästään Wiille ja PSP:lle julkaistu F1 2009. Vaikka peli sisälsi joitakin hyviä ominaisuuksia, kokonaisuus jäi kauas siitä, mitä maineikkaalta studiolta odotettiin. Tänä vuonna sarja loikkaa tehokonsoleille ja PC:lle. F1 2010:n tuottaja Paul Jeal kertoo, millä eväin pikseliformulat aiotaan kiidättää uuteen auringonnousuun.

Onko pelissä kaikki mahdollinen kaudelta 2010, mukaan lukien kaikki kuljettajat, tallit, radat ynnä muut sellaiset?
Kyllä, ehdottomasti. Meille on hyvin tärkeää, että tämä on autenttinen kuvaus kauden 2010 mestaruussarjasta. Se tarkoittaa sitä, että työskentelemme tiiviissä yhteistyössä kaikkien tallien kanssa mallintaaksemme heidän autonsa, varikkopilttuunsa, rekkansa, kuljettajansa ja henkilökuntansa. Teemme yhteistyötä FOMin kanssa kaikkien ratojen mallintamiseksi, mukaan lukien tämän kauden uuden South Korea International Circuitin, niin kuin myös Bahrainin ja Silverstonen ratamuutosten jäljittelemiseksi. Lisäksi simuloimme kunkin tallin suorituskykyä ja odotuksia, joten peli ei ole pelkkää voittoputkea alusta alkaen.

Oletettavasti myös tämän kauden säännöt on huomioitu F1 2010:ssä, mikä tarkoittaisi kisanaikaisten tankkausten poistumista. Onko näitä asetuksia mahdollista muuttaa uran aikana, jotta jokainen voisi käyttää mieluisimpia sääntöjä?
Peli perustuu kauteen 2010 ja niinpä olemme mallintaneet tämän vuoden säännöt, joten kilpailuissa ei enää ole KERS-järjestelmää tai välitankkauksia. Nämä säännöt ovat pysyviä, mutta lippu- ja rangaistussysteemin - mukaan lukien varikon läpiajorangaistusten - suhteen mukana on mahdollisuus hienosäätää sääntöjen ankaruutta tai pelaajat voivat kääntää rangaistukset pois kokonaan.

F1 2010
Tämä on mainos:

Kenelle teette peliä? Onko se lähinnä kovimmille F1-faneille vai voivatko sunnuntaisuharitkin nauttia siitä?
Peli on räätälöity sopimaan molemmille pelaajaryhmille, mutta ilman kahta erilaista ajomallia. Uskomme vahvasti, että pelissä voi olla realistinen ajomalli, joka on satunnaispelaajille mukava ajaa. Olemme panostaneet ajomalliin valtavasti ohjelmoimalla uudelleen paljon sellaista, mikä oli jo paikallaan Gridissä ja Dirtissä, ja keskittymällä tuottamaan ajokokemuksen, jossa auto käyttäytyy ennakoitavasti. Jos auto käyttäytyy niin kuin sen odottaisi, se mahdollistaa kierrosaikojen säännöllisyyden ja lopputuloksena ajokokemus on kokonaisuudessaan paljon parempi.

Tämän lisäksi olemme aina pitäneet eri pelaajaryhmät mielessä suunnittelun eri vaiheissa, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että motivoimme pelaajia ottamaan osaa harjoitusjaksoihin kokemuspisteitä jakamalla. Ja kuten odottaa saattaa, peli sisältää tarkat auton viritysmahdollisuudet, mutta sen lisäksi olemme ottaneet mukaan kisainsinöörin avustamaan kokemattomampia pelaajia auton säädöissä. Annamme myös pelaajien keskittyä ajamiseen varikon ulkopuolella, tai hypätä tietylle sektorille treenimielessä tai nopean kierroksen aloittamiseksi.

F1 2010

Entäpä F1 2010:n nettipeli: pystyvätkö pelaajat luomaan omia liigojaan, kuljettajiaan ja niin edelleen?
Pelaajat luovat oman profiilin pelin alussa ja kulkevat netissä tällä profiililla. Tarjoamme joukon erilaisia nettipelimuotoja:

Tämä on mainos:

Pole position - 10-minuuttinen aika-ajosessio, joka perustuu F1-kisojen kolmanteen aika-ajosessioon. Voittaja on se, joka ajaa nopeimman kierrosajan.

Sprint - Lyhyt kolmen kierroksen kilpailu, jossa simulaatioasetukset on karsittu minimiin. Lähtöruudut määräytyvät sattumanvaraisesti ja voittaja on se, joka tulee ensimmäisenä maaliin.

Endurance - Seitsemän kierroksen kilpailu, jossa ovat mukana renkaiden kuluminen ja rataolosuhteiden muutosten simulointi. Mukana on vähintään yksi varikkopysähdys. Lähtöruudut määräytyvät sattumanvaraisesti ja voittaja on se, joka tulee ensimmäisenä maaliin.

Grand Prix - Seitsemän kierroksen kilpailu, jossa ovat mukana renkaiden kuluminen ja rataolosuhteiden muutosten simulointi. Mukana on vähintään yksi varikkopysähdys. Lähtöruudut määräytyvät 10-minuuttisessa aika-ajosessiossa ja voittaja on se, joka tulee ensimmäisenä maaliin.

Kaikissa näistä pelimuodoista pelaajat voivat valitan pelkästään ajoavut - kaikki muu on ennalta määritelty. Toki tarjoamme myös Custom Grand Prix'n, joka antaa pelihuoneen perustajan yksityiskohtaisesti säätää, kuinka peliä pelataan: ajetaanko aika-ajot vai pelkkä kilpailu, miten pitkä kilpailu on, ajetaanko kausi vai pelkkä yksittäiskisa, valita vallitsevat sääolosuhteet, asettaa simulaatioasetukset, ottaa mukaan tekoälykuljettajia, rajoittaa ajoapuja ja niin edelleen.

Emme ole vielä lyöneet lukkoon moninpelin yksityiskohtia, mutta tällä hetkellä näyttää todennäköiseltä, että pelaajat voivat kilpailla netissä enintään 12 kilpakumppanin kanssa, olivatpa ne sitten ihmisiä tai tekoälykuljettajia. Kehitämme myös tavoitepohjaista nettipelisysteemiä motivoidaksemme pelaajia valitsemaan heikkotehoisempia autoja asettamalla niille matalampia sijoitustavoitteita ja palkitsemalla avokätisemmin, jos pelaaja pystyy ylittämään ennakko-odotukset.

F1 2010

Muuttuvatko tai kehittyvätkö autot ja tallit uratilan ja kausien aikana?
Radalla tapahtuva kilpailu on vain osa F1-kokemusta. Teknologinen kilpajuoksu kausien kuluessa on toinen avainkomponentti, ja siitä syystä se on yksi asia, jonka olemme alusta asti halunneet peliin. Kukin lähtöruudukon 12 tallista saa oman perussuorituskykytasonsa, ajettavuuteen liittyvät erityispiirteensä ja kehityspolkunsa. Pelaajat ja toden totta myös tekoälykuljettajat voivat vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti ja miten monta osaa kehitetään kauden aikana, osallistumalla harjoitusajoihin ja menestymällä hyvin sekä aika-ajoissa että kilpailuissa. Päivitykset vaikuttavat tietysti suoraan autoon parantaen suorituskykyä ja ohjattavuutta. Tällä kertaa pelkästään parhailla autoilla ei voiteta eikä toisaalta millä tahansa autollakaan. F1 2010:ssä kilpakumppanit muuttuvat kauden kuluessa tuloksista riippuen, joten jokaisen pelaajan peli on hieman erilainen.

Kuuluuko uratilaan minkäänlaisia managerointitoimia vai keskittyykö se pelkästään ajamiseen?
F1 2010:een kuuluu enemmän kuin vain ajamista. Kauden kuluessa pelaajilla on strategiavaihtoehtoja, kuten auton kehitykseen vaikuttaminen, kun he ovat ykköskuljettajia, ja päätöksenteko siitä, milloin käyttää kahdeksan sallittua moottoria.

Radan ulkopuolella pelaajat kohtaavat jatkuvaa tasapainottelua sen suhteen, miten he hoitavat median paddockilla. Joka session jälkeen pelaajilta kysytään kysymyksiä heidän suorituksistaan tai radalla sattuneista onnettomuuksista. Vastaukset vaikuttavat heidän asemaansa tallin, tiimikaverin, kilpailevien tallien ja muiden kuljettajien suhteen. Jos mediaa käyttää edukseen, pelaaja voi painostaa kuljettajan virheeseen, parantaa kakkoskuljettajan suoritustasoa, ansaita jatkosopimuksen tai jopa juonia siirron toiseen tiimiin.

F1 2010

Sääefekteistä on puhuttu paljon, mutta kuinka kosteus ja radan- ja ilmanlämpötila vaikuttavat autoihin?
F1 2010:een tehty dynaaminen sääjärjestelmä on varsin kattava. Grafiikat näyttävät mahtavilta, mutta lisäksi mukana on paljon teknistä syvyyttä tutkittavaksi. Olemme ohjelmoineet teknologiaa, jota kutsumme Active Track Technologyksi. Se käytännössä tarkoittaa, että radat pitävät aktiivisesti muistissa, kuinka paljon pitoa tai vettä sen jokaisella 30 neliösentin osalla on. Se tarkoittaa, että kuivalla kelillä rata on aluksi liukas ja ajolinjan pito paranee session vanhetessa varmistaen mahdollisimman myöhään radalle lähteville parhaat olosuhteet huippuajan kirjaamiseen. Riskinä on se, että keli voi muuttua, rata voi ruuhkautua tai ajolinjan ulkopuolelle kertyy liukasta likaa, joka rankaisee pienimmistäkin virheistä.

Märänkelinsysteemissä on vielä vaikuttavampaa se, että autot fyysisesti kuivaavat rataa ajaessaan sitä ympäri. Poistuvan veden määrä riippuu rataosuudesta, autojen nopeuksista ja rengastyypistä, jota kukin auto käyttää. Eri rengastyypit syrjäyttävät eri määrän vettä. Pelaajat huomaavat kuivien linjojen muodostuvan ja siinä vaiheessa esiin astuu strateginen kysymys rengasvalinnasta: pysyäkö radalla ja hyödyntää jäljellä olevia vesilammikoita renkaiden säästämiseksi vai pysähtyäkö varikolle vaihtamaan sliksit alle?

Olemme luonnollisesti liittäneet tämän osaksi autojen ajomallia, joten oikeiden renkaiden käyttö oikeaan aikaan on kriittistä suoritustason ja pidon kannalta. Olemme jopa hyödyntäneet ilmanlämpötilaa moottoria ja jarruja vastaan, joten jotkut kisat ovat autolle rankempia kuin toiset.

F1 2010

Kehittyvätkö tallit kausien välillä ja onko vanhan heittopussin mahdollista nousta taistelemaan maailmanmestaruudesta?
Jopa lähtöruudukon heikoimmasta tallista on mahdollista kehittää maailmanmestaruusehdokas useiden kausien kuluessa kääntämällä huomio talvitesteihin ja seuraavan kauden kaluston kehitykseen sen sijaan, että jatkaisi nykyisen auton päivittämistä. Tämän ansiosta tunnelma kauden avauksessa on kireä, koska koskaan ei voi olla täysin varma, mihin paukut riittävät, ennen kuin kauden ensimmäinen sessio pyörähtää käyntiin.

Mitä uusia ominaisuuksia voimme odottaa verrattuna vanhempiin F1-peleihin?
Keskeisin huomio F1 2010:n kehityksessä on kohdistunut uratilaan. Vaikka muissa F1-peleissä on ollut uratila, ne eivät tarjoa juuri mitään poikkeavaa muihin pelitiloihin nähden. F1 2010 pusertaa mukaan joukon komponentteja, jotka jaksottavat pitkää 19 kisan kautta. Kauden ensimmäisellä osalla muodostetaan nokkimisjärjestys tasavertaisella kalustolla ajavaa tallitoveria vastaan, mikä on hyvä mittapuu taitojen punnitsemiseen. Tallin odotukset muuttuvat sen mukaan, muodostuuko pelaajasta ykköskuljettaja, tasavertainen vai kakkoskuljettaja.

Ykköskuljettajana oleminen tuo kovempia odotuksia, mutta samalla pelaaja voi ohjata auton kehitystä ja on ensimmäisenä jonossa vastaanottamassa päivityksiä. Kauden keskivaihe keskittyy auton kehitykseen ja uuden sopimuksen hankkimiseen, olipa se sitten uusittu tarjous nykyiseltä tiimiltä tai joltain edistyneemmältä tallilta. Kauden viimeisellä osalla julkistat medialle mestaruussarjan päävastuksesi. Lyömällä pisteissä edellä olevan tai useita pykäliä korkeammalla olevan vauhditat toden teolla urakehitystäsi.

Lisäksi olemme luottavaisia, että olemme kohottaneet rimaa kaikilla merkittävillä osa-alueilla. Esimerkiksi varikkokäynnit on toteutettu kuljettajan näkökulmasta, joten pelaajien täytyy kurvata varikkosuoralle, kytkeä rajoitin ja pysähtyä varikkoruutuun niin nopeasti kuin mahdollista tekemättä virheitä. Pelaajilla on jonkin verran ohjausvastuuta varikkosuoralla, joten sisään voi tulla liian vauhdikkaasti ja törmätä varikkohenkilökuntaan.

Varikkohenkilökunta on täysin motion capture -animoitu oikean F1-henkilökunnan avustuksella, ja kaikki tallit voivat olla aktiivisia varikkosuoralla samaan aikaan, jos radalla sattuu onnettomuus tai sää muuttuu yllättävästi. Se on mielettömän vaikuttava näky, kun lähes 200 hahmoa häärää samanaikaisesti!

F1 2010

Onko yksikään F1-kuljettajista osallistunut kehitykseen? Jos on, mihin he vaikuttivat?
Kyllä, olemme saaneet hienoa tukea kaikilta talleilta sen suhteen, että he ovat tarjonneet meille dataa F1:n kaikilta kanteilta, mukaan lukien tekniikasta, strategiasta ja muusta sellaisesta. Olemme lisäksi työskennelleet tiiviisti Anthony Davidsonin (2009 Brawn GP:n varakuljettajan ja entisen Super Agurin F1-kuljettajan) kanssa ajomallin parissa. Anthony on piipahtanut studiollamme säännöllisesti koko kehityskaaren ajan ja on todella auttanut meitä jalostamaan ajokokemusta kuten myös tekoälyn kilpailukäyttäytymistä, kamerakulmia, katselukulman laajuutta ynnä muita hieman hienompia yksityiskohtia. Olemme luottavaisia, että kaikki tämä paistaa läpi valmiista pelistä ja että ajomalli on konsoleiden paras F1-ajomalli koskaan.

F1 2010
F1 2010
F1 2010

Aiheeseen liittyviä tekstejä

4
F1 2010Score

F1 2010

ARVIO. Kirjoittaja Jesper Karlsson

Codemastersin odotettu F1 2010 on viihdyttävä ja vauhdikas ajopeli, mutta kovan luokan formulasimulaattoria sen puitteista ei löydy.



Ladataan seuraavaa sisältöä