Suomi
Gamereactor
artikkelit
Gears of War 3

Gears of War 3 - Horde 2.0

Epic Games esitteli studiollaan Raleighissa, Yhdysvalloissa Gears of War 3:n uudistunutta Horde-pelimuotoa. Mitä kaikkea niin sanottu "Horde 2.0" pitää sisällään?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Joukko pelikavereita lyö hynttyyt yhteen ja yrittää selviytyä näennäisesti loputtomia vihollisaaltoja vastaan. Tähän yksinkertaiseen ajatukseen kiteytyy koko Horde-pelimuodon konsepti. Pelimuodosta muodostui yksi Gears of War 2:n keskeisimmistä piirteistä, ja suosio tuli yllätyksenä myös kehittäjä Epic Gamesille. Studio arveli pelimuodon viihdyttävän hetken aikaa lopputekstien rullattua, mutta pelin pelaajat käyttivätkin keskimäärin eniten aikaa juuri Horden parissa.

Mikä sitten sai pelaajat koukkuun? Horde oli keskeneräinen tiukan aikataulun takia ja sisälsi useita puutteita. Epic oli kuitenkin aliarvioinut kokemuksen ytimen: joukkuetovereiden vuorovaikutuksen. Ihmiset puhalsivat yhteen hiileen, vaikka itse pelimuotoon ei sisältynytkään minkäänlaista kommunikaatiosysteemiä. Horde toimi siltana pelaajien välillä ja tarjosi hyvää - joskin primitiivistä - moninpeliviihdettä. Ja koska kokemus oli niin voimakas, kukaan ei kiinnittänyt ihmeemmin huomiota Horden puutteisiin.

Gears of War 3:ssa pelimuotoon tulee päivitys. Ensin epäilin, olisiko mukana niin paljon uutta, että sen takia kannattaisi lentää kolmeksi päiväksi rapakon taakse. Perillä ei mennyt montaa minuuttia, kun olin myyty. Tajusin, että vanha Horde oli vain konsepti, jolla oli hurjasti potentiaalia. Nyt tuo potentiaali on realisoitu kunnianhimoisin elkein. Siitä ei enää voi puhua vain yhtenä pelimuotona muiden joukossa, vaan pikemminkin pitäisi puhua pelistä pelin sisällä.

Gears of War 3
Tämä on mainos:

Rod Fergusson, Gears of War -sarjan tuottaja, aloitti esittelynsä kertaamalla, mitä studio halusi tehdä paremmin uudessa "Horde 2.0:ssa". Kaikkein tärkein tavoite oli nostaa pelimuoto uudelle tasolle vieraannuttamatta niitä, jotka upottivat pelimuotoon kymmeniä tunteja Gears of War 2:ssa. Kaiken uuden pitäisi tuntua luonnolliselta jatkeelta tutulle ja turvalliselle. "Prosessissa oli keskeistä tarkastella, kuinka ihmiset pelasivat vanhaa Hordea", Fergusson sanoi. "Hyvä Horde-tiimi valitsi helposti kontrolloitavan ja puolustettavan paikan kentältä. Siitä tuli heidän tukikohtansa, ja tukikohdassa jokaisella joukkueenjäsenellä oli tietty rooli. Siellä oli tiedustelija, tarkka-ampuja, puolustaja sekä se tyyppi, joka säntäsi keskelle taistelua haalimaan aseita ja ammuksia."

Hyvin organisoitu joukkue saattoi koostua vain pelaajista, jotka kykenivät sujuvaan kommunikaation. Se vaati kaikilta mikrofonia. Epic halusi liittää ryhmätyöskentelyn keskeisemmäksi osaksi itse peliä, ja tämän seurauksena "tukikohdista" on tehty konkreettisempia uudessa Hordessa. Pelaajat voivat nyt rakentaa oikeita tukikohtia, jossa kaikille joukkueenjäsenille on riittävästi tilaa toteuttaa omia roolejaan. Kaikki moninpelikentät sopivat pelimuotoon, ja kentillä on joukko määrättyjä paikkoja, jotka voi hankkia komentopaikoikseen. Ensimmäinen paikka on ilmainen, mutta mikäli joukkue haluaa laajentaa kontrolliaan kentästä, tarvitsee talouden olla kunnossa.

Pelkkä hankittu komentopaikka ei ole kuitenkaan mitään, ellei siitä pidä hyvää huolta. Iso uudistus on näet se, että yksinkertaisista tukikohdista voi rakentaa aitoja linnoituksia. Ansaituilla rahoilla tukikohtaa on mahdollista varustaa esimerkiksi muurein ja automaattisin konekiväärein. Näitä pitää myöhemmin korjata ja päivittää, jos haluaa linnoituksen pysyvän kunnossa. Myös vihollisia hämääviä mannekiineja voi pystyttää.

Gears of War 3
Tämä on mainos:

Muurit ovat tärkein rakennuspalikka. Kuka tahansa Hordea pelannut tietää, että tiettyjä kulkureittejä kannattaa tukkia, jotta ei joutuisi vihollisten piirittämäksi. Ensin käytössä on piikkimattoja, joista tulee päivityksellä piikkilanka-aitoja. Tästä voidaan edetä sähköaitaan ja myöhemmin lasersäteisiin. Muurin eri vaihteet hidastavat vihollisia, voivat antaa shokkeja tai tehdä fyysistä vahinkoa. Pelissä on silti tarpeellista osata huolehtia tunkeilijoiden nopeasta eliminoinnista, jos ja kun viholliset murtautuvat läpi.

Rakennuspalikoiden ominaisuuksien opettelusta on varmasti hyötyä, ja useat niistä palkitsevat luovan ajattelun. Hämäysmannekiinin taakse voi esimerkiksi asettaa kranaatin, jolla eliminoi alkuvaiheiden viholliset helposti. Kun vihollisaallot käyvät vaikeammiksi, on linnoitusta päivitettävä ja korjattava samaan tahtiin. Jos jokin palikka vaurioituu kokonaan eikä sitä korjata välittömästi, se katoaa kokonaan ja tilalle on rakennettava uusi aina ensimmäiseltä päivitystasolta lähtien. Korjaaminen kannattaa, sillä se on aina halvempi vaihtoehto kuin kokonaan uuden rakentaminen.

Tukikohta ei ole kuitenkaan ainoa asia, joka kehittyy pelin edetessä. Mitä enemmän Hordea pelaa, sitä enemmän oman hahmon kyvyt kasvavat. Menee hetki, ennen kuin peli antaa mahdollisuuden päivittää muureja toiselle tasolle, mutta mitä tahansa tekeekin, pelatessa ansaitsee aina kokemusta, joka avaa pääsyn uusiin rakennuspalikoihin. Tunne henkilökohtaisesta kehityksestä ja etenemisestä kirkastaa koko pelimuotoa. Pelissä ei koskaan tunnu siltä, että joutuisi aloittamaan nollasta, vaikka hyppäisikin uuteen peliin uusien pelikavereiden kanssa.

Linnoituksia usein korjaava pelaaja tekee parempaa jälkeä ja saa siten korjaukset edullisempaan hintaan. Tämä voi johtaa erityisiin rooleihin joukkueessa. Vaikka kullakin pelaajalla on käytössään oma pankkitili, joukkueen kannattaa tehdä yhteistyötä rakennuksien, korjauksien ja päivitysten kanssa. Jos halvimmat remontit saavalla tili huutaa eioota, muille tulee halvemmaksi lainata kuin ostaa itse.

Gears of War 3

Rahaa voi myös käyttää muihin tarkoituksiin. Kentällä olevat aseet ja ammuslaatikot voi ostaa itselleen pikkusummalla, ja miksi ei ostaisi itseään takaisin kehiin, jos sattuu kuolemaan liian aikaisin? Pelaajat, jotka auttavat kaatuneita takaisin jaloilleen, ansaitsevat hieman lisärahaa, mikä voi jopa luoda eräänlaisen lääkintämiehen roolin tiimin sisälle.

Toisaalta rahaa säästämällä voi lopulta ostaa pelin tuhovoimaisimman härvelin, Silverbackin. Kyseessä on suurikokoinen taisteluhaarniska, joka on varustettu konekiväärein ja ohjuksin. Ja se voi myös talloa kaatuneita vihollisia murskaksi.

Ehkä kaikkein suurimman vaikutuksen uudessa Hordessa teki kuitenkin se, että joka kymmenes vihollisaalto peli heittää eteen kunnollisen pomotaistelun. Tukikohtaan voi hyökätä esimerkiksi kaksi Berserkeriä tai Reaveriä - tai jopa kerrostalon kokoinen Brumak, jonka ainoana elämäntehtävänä on tallustella kaikki vaivalla rakennetut linnoitukset tuusan nuuskaksi.

Pomoviholliset eivät ole pelkkiä lyijysieniä, jotka kestävät enemmän osumaa kuin perusjantterit. Taisteluiden voittaminen vaatii usein erityistä taktiikkaa. Esimerkiksi Berserkeriä voi vahingoittaa vain silloin, kun se on kuumentunut. Yhden pelaajan on oltava jatkuvasti lähietäisyydellä ja käytettävä vaikkapa liekinheitintä. Toisen pelaajan on puolestaan kiinnitettävä Berserkerin huomio, jotta se ei säntäilisi ympäriinsä tuhoten kalliita linnoituksia, ja loppujen on huolehdittava varsinaisten vahingoittavien laukausten antamisesta.

Uudet pomotaistelut yhdistettynä vihollisten hämmästyttävään monipuolisuuteen pitävät Horde-pelaajat varpaillaan aalto aallon perään. Pomotaistelun jälkeen käyntiin pyörähtää uusi sykli (alkaen helposta ja antaen aikaa korjata tuhoja), mutta peli ei enää kierrätä samoja vihollisaaltoja kaikissa viidessä syklissään. Epic on tällä kertaa luonut monipuolisia vihollisasetelmia, jotka sisältävät kaikki kampanjassa esiintyvät vihollistyypit. Monet näistä lukeutuvat perinteisiin Locust-joukkoihin, mutta kirjavuutta lisäävät uudet Lambent-variantit. Nämä kaksi muotoa tarjoavat selvästi toisistaan poikkeavan vastuksen, eikä yksikään Horde-ottelu ole identtinen toisen kanssa.

Gears of War 3

Lisäsyvyyttä luodaan myös uusin bonusaalloin, joissa ryhmä haastetaan tietyn tehtävin. Tehtävänä saattaa olla tietyn vihollismäärän surmaaminen moottorisahalla tai koko vihollisaallon eliminoiminen tietyssä ajassa. Tehtävissä onnistuminen antaa bonuksia, jotka helpottavat seuraavaa aaltoa. Miten olisi vaikkapa täydet ammukset koko joukkueelle tai raketinheitin jokaiselle pelaajalle?

Epicin Unreal Tournament -sarjasta uudistettuun Hordeen on lainattu mutatorit, jotka lisäävät oman mausteensa vaihtelua kaipaaville. Mutatorit muokkaavat pelikokemusta kolmella eri tavalla. Jotkut tekevät kokemuksesta helpomman, toiset vaikeamman ja osa niistä on yksinkertaisesti vain pöhköjä. Jälkimmäiseen lukeutuvat esimerkiksi kauniit kukkaset, jotka korvaavat verenroiskeet.

Monet uudistuksista muuttavat tapaa, jolla Hordea pelataan. Kaikki ei kuitenkaan tule ilman dilemmoita. Yksi esimerkki tällaisesta on useiden komentopaikkojen pitäminen. Mitä tapahtuu, kun osa joukkueesta siirtyy toiselle puolelle kenttää? Vaikka rahaa on kahteen komentopisteeseen, yllättäen edes yhden ylläpitäminen tulee haastavammaksi. Kaatuneiden joukkuetovereiden avustaminen vaikeutuu etäisyyksien kasvaessa, mutta on tällä myös hyvätkin puolensa: mitä enemmän komentopaikkoja on, sitä vähemmän vihollisia suuntautuu yhteen paikkaan. Tämä helpottaa kentän ja resurssien hallintaa.

Horde 2.0 avaa ovia tällaiselle kokeilulle, mikä pidentää pelimuodon elinikää. Kestää aikansa, ennen kuin joukkueet oppivat pelaamaan optimaalisella tavalla. Pelimuodon kova ydin on edelleen tallella, mutta Horde tuntuu nyt valmiimmalta kokonaisuudelta. Se sisältää kunnollisten etenemissysteemin ja pyrkii palkitsemaan. Uudistukset tuntuvat, kuten Epic halusikin, luonnollisilta.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

6
Gears of War 3Score

Gears of War 3

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

Epic Gamesin pelitriologian kolmas ja viimeinen osa viimein Gamereactorin arvioitavana.

5
Gears of War -suunnittelija eroaa

Gears of War -suunnittelija eroaa

UUTINEN. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Cliff Bleszinski ilmoitti kaipaavansa taukoa pelinkehityksestä ja jättävänsä studion, jolla on työskennellyt parikymmentä vuotta.



Ladataan seuraavaa sisältöä