Suomi
Gamereactor
artikkelit
Gears of War 3

Gears of War 3 värittää sotaa

Gears of War on aina edustanut teknistä huippua Xbox 360:lla, mutta fanit haluavat vielä enemmän. Epic Games ei kovista odotuksista hätkähdä, vaan on lataamassa trilogian päätösosaan kilokaupalla tuimaa TNT:tä. Niputimme ennakkotiedot yhteen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Hassu juttu, pelien myöhästymiset. Useimmiten fanit saattaisivat olla käärmeissään, jos odotettu peli yllättäen myöhästyisi muutamalla kuukaudella. Se herättäisi kysymyksiä, mikä pelissä on vialla. Gears of War 3 on toista maata. Peli myöhästyi keväältä aina ensi vuoden lopulle, mutta konsensus näyttäisi olevan se, että lykkäys tehtiin vain kaupallisista syistä, jotka voivat jopa koitua pelin eduksi.

On toisaalta helppo ymmärtää Microsoftin ratkaisu sijoittaa Xbox 360:n ehkä merkittävin yksinoikeuspeli juuri loppuvuoteen, jolloin myyntipotentiaali on suurin. Toisaalta voi olla varma, että peliä tehtaileva Epic Games ei lepää laakereillaan, vaan käyttää kymmenen kuukauden lisäajan hyödykseen. Ei siksi, että peli olisi pahasti kesken, vaan hioakseen jo valmiiksi hienosta pelistä kerta kaikkiaan eeppisen. Ero tulee siinä, jättääkö Gears of War -trilogia jälkeensä räjähdyksen vai suoranaisen meteori-iskun. Epic Gamesillä on nyt mahdollisuus, josta jokainen pelintekijä haaveilee. Sen ei tarvitse kiirehtiä, sillä on huippuluokan osaamista, kaikki tarvittavat resurssit ja ennen kaikkea palavaa halua luoda vuoden päräyttävin pelikokemus.

Gears of War 3
COG-sotureiden riveihin on viimein saatu myös naiskauneutta.

Puolitoista vuotta on kulunut sitten Gears of War 2:n tapahtumien. Jacinto on jo kauan aikaa sitten menetetty, ja COG-armeijan rippeet ovat vetäytyneet lentotukialus Raven's Nestiin. Ihmiskunta soittaa viimeistä sävelmäänsä. Gears of War 3:n kuvaama sota vaikuttaa epätoivoisemmalta kuin koskaan.

Tämä on mainos:

Jo E3-messuilta tiedämme, että Gears of War on entistä kauniimpi ja komeampi. Uudistuneen Unreal 3.5 -pelimoottorin pitäisi puristaa Xbox 360:sta kaikki tehot irti. Rujot tunnelit ja Locust-hirviöitä kuhisevat rauniot tekevät tilaa reheville luonnonmaisemille ja kostealle helteelle. Hihattomat panssarit paljastavat COG-sotureiden hävyttömät hauikset, kun neljän pelaajan yhteistyötilalla kruunattu kampanja heittää Delta-ryhmän Raven's Nestistä Vectesin viidakkosaarelle. Tuttujen mieshahmojen rinnalle saadaan tällä kertaa myös kolme naissotilasta, joista yksi on sankareita edellisissä osissa opastanut Anya Stroud.

Asearsenaalia on niin ikään uusittu. Taisteluissa päästään käyttämään muun muassa historiallista vaihtoehtoa tutulle moottorisahakonekiväärille, Pendulum Lanceria. Moottorisahan sijasta aseessa on pistin, jolla voi tehdä pahaa jälkeä lähietäisyydellä. Syöksyhyökkäys ei tosin onnistu hätäisesti nappia painamalla, vaan edellyttää pientä spurttia. Samoin toimii myös tuttu Lancer, jonka moottorisahaa ei voi käynnistää välittömästi ja käynnistys keskeytyy osumia saadessa. Mutta kun terä pyörii, ei sahausta voi enää estää yksinkertaisesti sahaajaa ampumalla.

Gears of War 3
Gears of War 3:n ympäristöt ovat huomattavasti värikkäämpiä ja elävämpiä kuin aiemmin.

Uutuutena on myös katkaistu kaksipiippuinen haulikko, joka on pelottavan tehokas lähietäisyydellä, mutta ei sovellu pitemmille matkoille. One Shot -tarkkuuskivääri puolestaan vastaa idealtaan hieman Halo-sarjan Spartan Laseria. Se on hidas, kömpelö ja järeä. Sillä sohiminen vaatii tarkkuutta ja hieman onnea, mutta osuma tarkoittaa aseen nimen mukaisesti kuolemaa kertalaakista. Lisäksi tällä kertaa vihollisia voi hätistellä pois suojista rouhealla räjähtäviä piraijoita ampuvalla Digger Launcherilla.

Tämä on mainos:

Kaikilla aseilla on yksilölliset lopetusliikkeet, jotka ovat etenkin moninpelissä varsin julmaa katsottavaa. Esimerkiksi polvilleen pudonneen vihollisen voi kääntää liekinheittimellä selälleen, iskeä piipun vihollisen mahaan ja vetää liipaisimesta - liekit roihuavat poloisen suusta.

Aseisiin on tullut myös yksi varsin yllättävä lisä: Hammerburst-konekivääri sisältää tällä kertaa jyvänäkymän, joka on tuttu hahmon silmistä kuvatuista toimintapeleistä. Vaikka Gears of War 3 on muuten kuvattu edeltäjiensä tapaan hahmon olan yli, haluaa Epic parantaa jyvänäkymällä Hammerburstin tarkkuutta pitkillä etäisyyksillä. Sen pitäisi sopia pelaajille, jotka viihtyvät takalinjassa.

Gears of War 3
Pendulum Lancer pistimineen tekee lähietäisyydellä pahaa jälkeä. Mörkö nousee piikille kevyesti, kun aseenvarressa on kilokaupalla hauista.

Moninpelissä samankaltaisia pelimuotoja on sulautettu yhteen ja pelivalikoita on suoraviivaistettu. Muutosten toivotaan tasoittavan uusien pelaajien tietä Gears of Warin maailmaan. Yhtenä uutena pelimuotona mukana on esimerkiksi tuiki tavallinen Team Deathmatch, jossa kuoleman jälkeen pääsee miltei välittömästi takaisin peliin. Koukkuna on se, että jokainen kuolema verottaa joukkueelta yhden pisteen, ja pisteiden loputtua pelimuoto muuttuu tutuksi Warzoneksi, jossa ottelu ratkaistaan ilman uudelleensyntymiä.

Toisaalta uudet pelaajat saavat myös ihan konkreettista apua aloituskynnyksen ylittämiseen. Ensimmäisissä moninpelikesteissä huonosti pärjäävän pelaajan elinvoimaa voidaan lisätä hieman, ja pelaaja voidaan sijoittaa uudelleensyntymissä kokeneemman kaverin rinnalle. Keltanokkia tukee lisäksi uudistettu kokemuspistejärjestelmä, joka antaa edetä pelissä myös yksin pelattavissa harjoitusotteluissa. Kokemusta karttuu hitaammin kuin nettipelissä, mutta Epic haluaa kannustaa uusia pelaajia opettelemaan kenttien ja pelimuotojen salat sen sijaan, että ainoa tapa pisteiden keräämiseen olisi koettaa kellistää kokeneempia kilpaveljiä ja oppia kentät kantapään kautta.

Moninpelikenttinä nähdään esimerkiksi tiivistunnelmainen kauppa, raunioitunut urheilustadion ja suurempia ulkoilmakenttiä, joihin Seran oikukas luonto lisää oman mausteensa hiekkamyrskyjen ja maanjäristysten muodossa.

Gears of War 3
Robottipuku on yksi COG-soturien uusista vimpaimista. Se tarjoaa tuhovoimaa ja suojaa, kunhan kukaan ei pääse yllättämään selustasta.

Beast Mode on yksi kolmososan kohutuimmista uutuuksista. Se on supersuositun Horde-pelitilan peilikuva, jossa pelaaja yhdessä kolmen kaverinsa kanssa hyppää Locustien saappaisiin ja lähtee metsästämään COG-solttuja - mutta ei millään tavallisilla aseilla. Gears of War 3:n kolistessa postiluukusta on mahdollista kokeilla elämää Wretchinä, Kantuksena ja monena muuna Locust-hirviönä. Kaikki alkaa pienen Tickerin tai ripeän Wrechen roolista, josta voi onnistuneiden kaatojen ja niistä saatavien polettien kautta edetä suurempiin Locust-hahmoihin.

Pelimuotoon sisältyy enemmän syvyyttä kuin ensisilmäyksellä kuvittelisi. Jokainen Locust-hirviö on erilainen. Siinä missä Tickerin tulee vain vilistää vihollisen viereen ja räjähtää, Kantus toimii parantajana ja ensimmäisen osan yhdessä vaikuttavimmista kohtauksista nähty Berserker on suoranainen tankki. Aivan kuten yksinpelikampanjassakin, Berserker on näkökyvyltään rajoittunut, joten kuvan utuisuuden takia pelaaja ei näe kovinkaan kauas. Sen sijaan Berserker kestää raskaasti osumia ja sopii esimerkiksi mekaanisten tykkitornien murskaamiseen.

COG-sotureita kellistetään aaltoina, jotka vaikeutuvat pykälä pykälältä. Ajan kanssa COGit siirtyvät Lancerien käytöstä jopa Hammer of Dawniin ja pyrkivät linnoittautumaan kentille. Locusteilla on kuitenkin enemmän kuin yksi elämä käytettävissään, joten Hordesta poiketen Beast Mode ei rankaise rynnäköimisestä. Sen sijaan polettien saaminen ja tehokkaampien hahmojen avaaminen edellyttää onnistumisia, mikä puolestaan vaatii tiivistä yhteispeliä. Beast Mode tuntuu ennakkomaistiaisten perusteella erinomaiselta ja ennen kaikkea hauskalta lisältä yhteistyökeskeiseen kimppapelaamiseen.

Gears of War 3
This is Gears!

Yksinpelissäkin on jotain uutta tarjolla, eikä vain tarinan tai värikkäämpien ympäristöjen muodossa. Jo aiemmissa osissa vihjattu vihollislaji Lambent Locust on mutatoitunut variaatio tavallisesta Locust-roikaleesta. E3-messuilla Epicin keulahahmo Cliff Bleszinski esitteli yhtä pelin monista Lambent-köynöksistä: ne ovat puunrunkoa muistuttavia kasveja, jotka synnyttävät Lambent-pahiksia - verrattavissa hyvin ensimmäisen Gears of Warin Locust-hautoihin. Uusi tuttavuus Lambent Berserker näytti varsin murhanhimoiselta, ja tätä rumilusta vastaan on varmasti mielenkiintoista otella. E3-messuilla saimme myös kokeilla sankareiden uusia liikkeitä. Messevin näistä oli "moottorisahapotku", jossa tarjoillaan sahalävistyksen kylkiäisenä reilu annos monoa.

Gears of War 3 vaikuttaa kaiken näkemämme perusteella entistä sulavammalta, vimmaisemmalta ja rajummalta toimintapelikokemukselta. Epic Games todella tuntuu haluavan luoda mainiolle sarjalle veroisensa päätöksen. Yhtenä osana viimeistelyprosessia keväällä järjestetään julkinen moninpelibeta, joka antaa pelaajille ensimmäisen tilaisuuden tutustua Gears of War 3:n uudistuksiin. Samalla nähdään myös se, onko uusi itsenäinen palvelinrakenne helpottamassa edellisten osien paikoin häiritsevää nettiviivettä.

Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
Gears of War 3
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Gears of War 3Score

Gears of War 3

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

Epic Gamesin pelitriologian kolmas ja viimeinen osa viimein Gamereactorin arvioitavana.

Gears of War -suunnittelija eroaa

Gears of War -suunnittelija eroaa

UUTINEN. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Cliff Bleszinski ilmoitti kaipaavansa taukoa pelinkehityksestä ja jättävänsä studion, jolla on työskennellyt parikymmentä vuotta.



Ladataan seuraavaa sisältöä