Voittajaksi selviytyi huikean jännittävien vaiheiden jälkeen espoolainen 21-vuotias Karri Keskinen. Keskisen voittoaika finaalissa, joka ajettiin Suzukan radalla Nissan GT-R:llä, oli 2:20.549. Jännitystä riitti loppuun saakka, sillä voittoaika napsahti plakkariin vasta viimeisellä kierroksella. Kisan kakkonen, 27-vuotias Iivari Saarenharju Mikkelistä, jäi Keskisestä vain vajaan sekuntin kymmenyksen. Kolmanneksi ajoi Ville Lampi.
"Viimeisellä kierroksella olin varmaan eniten jäässä ikinä", kertasi jännittäviä vaiheita onnellinen voittaja Keskinen, jonka finaaliajo ei alkanut parhaalla mahdollisella tavalla. "Ensimmäisen kierroksen ekassa mutkassa menin pihalle, ja siinä vaiheessa alko jännittää ihan tosissaan." Tylsää ei ollut Saarenharjullakaan, joka joutui hikoilemaan viimeiseen asti. "Karrin viimeisen kierroksen alkupuolella päähän tuli ajatus, että voinko minä oikeasti voittaa tämän kisan. Seuraavaan väliaikaan Karri oli parantanut puoli sekuntia, joten alkoi näyttää vähän heikommalta", kakkoskuski mietti.
Keskinen valmistautui kisaan - kuinkas muuten - pelaamalla Gran Turismo 5: Prologueta. Autourheilupuolelta Keskisellä ei ole oman käden kokemusta - vielä. Teknillisessä korkeakoulussa opiskeleva Keskinen on teekkarikavereittensa kanssa osallistumassa Formula SAE -sarjaan. Kisamatka Australiaan on vielä edessä, mutta auton kanssa on jo säädetty reilun vuoden ajan. "Se on sellaista auton ominaisuuksien optimointia. Hyvä teknistä tuntemusta siitä saa", Keskinen kuvaili projektia.
Keskinen oli GT Academyn alkukarsinnoissa vasta 12., mutta finaalitapahtumassa tapahtunut hurja nousu siivitti miehen voittoon. Nyt edessä on matka Euroopan finaaliin Silverstonen radalle, jossa finalistit isketään oikeiden rata-autojen puikkoihin. "Siellä on muitakin testejä, joissa koetellaan fyysistä ja henkistä kestävyyttä. Enää ei riitä, että on nopea ajaja", Keskinen pohtii.
Suomen osakilpailu oli äärimmäisen tasainen ja kovatasoinen, mutta Italiassa ja Espanjassa on vieläkin nopeampia ajajia. Keskinen laitetaan siis kovaan koetukseen, mutta suomipoika on ennenkin kestänyt paineen alla. Prologuen pelaaminen maistuu Keskiselle edelleen, joten valmistautumisessa ei pitäisi sen suhteen olla ongelmia.
Suomen finaali oli äärimmäisen lämminhenkinen tapahtuma. Kilpailijat kannustivat toisiaan, ja voittajan ylitettyä maaliviivan nippa nappa ykkösajalla raikuvat aplodit täyttivät tilan. Myös Sonyn edustaja Riina Hagman yllättyi positiivisesti ilmapiiristä.
"Oli mukavaa, että näin moni finalisti pääsi paikalle Helsinkiin. Tunnelma oli tiivis, ja huomasi, että monella on autourheilutaustaa ja arvostusta ajamista kohtaan. Toivotaan, että Karri pärjää myös Silverstonessa."
Hagman ei näe mahdottomana, että vastaavia tapahtumia järjestetään tulevaisuudessakin.
"Toivottavasti tulee mahdollisuus järjestää. Eihän sen tarvitse välttämättä olla edes Euroopan laajuinen, vaan voimme pistää pystyyn esimerkiksi Pohjoismaiden mestaruuskisan", Hagman pohtii.
Nissanin edustaja, tuotespesialisti Riikka Härri puolestaan ihaili finalistien ajotaitoja. "Muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomi on nopeiden kuskien maa. Oli hieno nähdä, miten hyvin kaikki ajoivat täällä."
Gamereactor onnittelee voittajia ja toivottaa Karrille hyvää matkaa Silverstoneen!