Suomi
Gamereactor
artikkelit
Battlefield 3

Haastattelussa Battlefield 3:n säveltäjät

Jukka Rintamäki ja Johan Skugge vastaavat yhden loppuvuoden suurimman toimintapelin musiikista. Jututimme kaksikkoa Battlefield 3:n sävellysprosessista ja soundista pelin julkaisun jälkimainingeissa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kuinka päädyitte yhteen DICE:n ja Battlefield 3:n kanssa?

Jukka: Stefan Strandberg (Battlefield 3:n äänisuunnittelija) alkoi etsiä säveltäjiä ja elektronista näkökulmaa musiikkiin. Johan on säveltäjä, joka on velho syntikoiden ja electronican parissa, ja Stefan halusi yhdistää meidät kaksi; olen suuntautunut enemmän perinteiseen musiikkiin kuin myös elokuvamusiikkiin, ja Stefan tunsi tuotantoani nykytanssista ja Silverbullit-bändistä. Hän tuumi, että yhdistäisi meidän tapamme säveltää ja arveli meidän tulevan hyvin toimeen keskenämme, kuten tulimmekin.

Millaista on ollut työskennellä pelin parissa?

Johan: Sanalla sanoen hauskaa. Mahtavia tyyppejä ja avoin, luova ympäristö. Lisäksi kyseessä on meille uusi alueenvaltaus, joten opimme tehdessä, mikä on mahdollista ja miten voimme hyödyntää tätä mediaa.

Tämä on mainos:
Battlefield 3
Jukka Rintamäki ja Johan Skugge.

Voisitteko vähän valottaa luontiprosessia? Kuinka elektroninen teema muotoutui ja saitteko tarkatkin ohjeet studiolta?

Jukka: Aluksi minä, Johan ja Stefan vietimme muutaman pitkän illan keskustellen musiikin ja punaviinin äärellä. Puhuimme musiikista yleisesti sekä peleissä. Kuuntelimme musiikkia, josta pidämme, ja pelasimme eri pelejä päätelläksemme, mitä halusimme ja emme halunneet tehdä. Stefanilla oli hyvin selkeä kuva siitä, mitä hän halusi meidän saavuttavan: elektronisen sävellyksen, joka ei yhdistele mitään klassisia instrumentteja ja hädin tuskin edes akustisia. Sen jälkeen minä ja Johan siirryimme studioon ja aloimme tehdä elektronista musiikkia kosketinsoittimilla (modulaarisilla systeemeillä, Korg MS-20:lla, ARP Avatarilla ja noin kymmenellä muulla kosketinsoittimella ja rumpukoneella) sekä efektipedaalien ketjuilla. Teimme yleensä töitä hyvin minimalististen ja karkeiden äänien kanssa. Vältimme tarkoituksella suurta Hollywood-soundia ja pyrimme melko synkkään ja vihamieliseen äänimaailmaan. Sitten istuimme Johanin kanssa meillä, pelasimme pelejä ja vaimensimme niiden äänet ja kokeilimme omia luonnoksiamme eri pelitilanteita vasten nähdäksemme, mitkä toimivat parhaiten. Jos pelatessa tunsimme jotain erityistä musiikin ansiosta, tiesimme osuvamme oikeisiin nuotteihin.

Joten ette koskaan edes harkinneet tuovanne isoja orkestraalisia teemoja Battlefield 3:een?

Tämä on mainos:

Jukka: Ei, emme kertaakaan.

Minkälaisia tunnetiloja soundtrackillä halutaan herättää?

Johan: Tärkeintä on saada se toimimaan kohtausten kanssa. Mutta koska näimme hyvin vähän peliä säveltäessämme, meidän oli pidättäydyttävä siinä, mitä Stefanilla oli mielessään. Yritimme purkaa hänen visionsa pelin soundista, ja siitä millaisia tunteita siihen pitäisi sisältyä. Soundtrackin on toisaalta toimittava myös itsenäisesti, ja minusta se toimii, koska onnistuimme pysymään ydinajatuksessa: urbaanissa, synkässä ja toismaailmallisessa musiikissa.

Battlefield 3

Battlefield-sarjalla on hyvin tunnistettava teemabiisi, mutta tällä kertaa se kuulostaa vääristyneemmältä kuin aiemmin. Oliko kappaleen miksaaminen uudella tavalla haastavaa ilman, että biisin ydin katoaisi tai se tuntuisi faneista liian erilaiselta?

Jukka: Elektroninen musiikki vaikutti alusta asti. Kun aloimme työstää pääteemaa, halusimme luoda synkän, lähes riipivän teeman, joka kehittyisi sitten sankariteemaksi, mutta ilman jousia, patarumpuja ja sen sellaisia. Ainoat akustiset instrumentit teemassa ovat jotkin oikeat rummut, mutta myös niitä on käsitelty raskaasti efekteillä. Emme pitäneet sitä niinkään haastavana, koska melodia ja rytmi teemassa ovat niin tunnistettavat. Yritimme kovasti seurata idea siitä, mitä me haluaisimme kuulla pelissä, ja toivoimme muiden pitävän siitä.

Aivan kuin olisin erottanut teemasta jotain, joka muistuttaa Terminaattori-elokuvia, vai kuulinko vain omiani?

Johan: No, olet oikeassa.

Eroaako musiikin säveltäminen peleihin teidän mielestänne esimerkiksi elokuvista, teatterista tai vain kuulleltavaksi tarkoitetusta musiikista?

Johan: Ei tunnelman luonnissa tai kohtauksen sanoman korostamisessa. Mutta peleissä kohtaukset eivät ole koskaan ennalta määrättyjä. Tapahtumat ja kohtausten keston määrittelee pelaaja. Näin ollen musiikin on kyettävä sopeutumaan aikaan, ja eri kerrosten on toimittava yhteen, vaikka ne tulisivat eri aikoihin. Voisi jopa sanoa, että pelaaja soittaa musiikkia.

Koska teitä säveltäjiä on kaksi, kuinka jaoitte tehtävät; keskittyikö toinen enemmän tiettyihin osa-alueisiin kuin toinen?

Jukka: Ei oikeastaan. Ainoa mieleen tuleva ero on se, että Johan on rumpujen ja rytmien mestari - yritän tästä lähtien saada hänet hoitamaan kaikki rummut, haha. Itse yritän keskittyä enemmän harmoniaan ja melodiaan. Ja tämä toimi hyvin yhteen.

Battlefield 3

Pelaatteko itse ja mitä mieltä olette Battlefield 3:sta?

Johan: Pelaan yhtä peliä - NHL:ää, haha. En ole itse asiassa vielä saanut lopullista peliä, mutta sen verran mitä sitä olen nähnyt, se näyttää - ja kuulostaa - tyrmäävältä.

Jukka, olet syntyperältäsi suomalainen, mutta muutit myöhemmin Ruotsiin. Voisitko kertoa hieman urastasi ja miksi jäit Ruotsiin?

Jukka: Muutin Göteborgiin vuonna 1995 ja opiskelin siellä musiikkitiedettä ja filosofiaa. Vuodesta 2006 olen asunut Tukholmassa ja työskennellyt säveltäjänä elokuvissa, taiteessa, nykytanssissa ja tietokonepeleissä. Soitan kahdessa yhtyessä, Silverbullitissa ja No Sciencessä, joista jälkimmäinen koostuu minusta ja Johan Skuggesta. Työstän molempien bändien kanssa uutta albumia tälle syksylle. No Science on myös studio, jota Johanin kanssa pyöritämme (www.noscience.se, www.jukkarintamaki.com).

Johan, entä sinun urasi? Mitä muuta olet tehnyt paitsi säveltänyt musiikkia Battlefieldiin?

Johan: Olen julkaissut electronicaa ja teknoa eri levy-yhtiöillä. Olen lisäksi tehnyt jonkin verran taidemusiikkia, mutta myös mainoksia ja tv-kanavien insenttejä.

Kiitos ajastanne!

Aiheeseen liittyviä tekstejä

3
Battlefield 3: Armored KillScore

Battlefield 3: Armored Kill

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Sisätiloihin keskittyneen Close Quartersin vastapainoksi BF3 sai Armored Kill -lisäosan, joka avartaa nettisodan mittakaavaa.

8
70 prosentin alennuksia Originista

70 prosentin alennuksia Originista

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Kesä on alennusten aikaa, ja tällä kertaa Origin haluaa varmistaa, etteivät pelaajat pääse pahemmin altistumaan auringonvalolle lomiensa aikana.

PS Plus -kirjastoon tiukkaa toimintaa

PS Plus -kirjastoon tiukkaa toimintaa

UUTINEN. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Playstation Plus -jäsenille maksuttomien pelien kirjasto päivittyy heinäkuussa rankalla kädellä. Tulossa ovat mm. Battlefield 3 ja Saints Row: The Third.



Ladataan seuraavaa sisältöä