Onko pelaajien hahmoille tarjolla oma henkilökohtainen tarinansa vai seuraavatko he jotain laajempaa pääjuonta?
Pelissä on lukuisa pieniä, kaikille yhteisiä tarinoita, joiden lisäksi pelissä on kuusi suurta ja koko pelialueen laajuista juonikuviota. Pelaajat voivat lisäksi löytää esineitä ja paikkoja jotka paljastavat uusia asioita vastustajista, eri ryhmittymistä ja alueista. Sokerina pohjalla jokainen pelaaja voi luoda oman Nemesiksensä eli arkkivihollisensa ulkonäköä ja kykyjä myöten. Tämän viheliäisen sinnikkään vastustajan etsiminen ja päihittäminen on oma, itsenäinen tarinansa.
Kuinka monipuolinen hahmonluonti pelissä on? Koskeeko se vain sankarin ulkonäköä vai voiko sillä vaikuttaa myös pelattavuuteen?
Hahmonluonti antaa pelaajille ennennäkemättömän vapauden muokata hahmostaan asuja, värejä ja ruumiinrakennetta muuttamalla juuri haluamansa näköisen sankarin. Se voi olla kaikkea pikkuruisen siivekkään keijun ja järkälemäisen mörssärin väliltä. Koska halusimme säilyttää pelaajilla mahdollisuuden toteuttaa hahmoja joissa vain mielikuvitus on rajana, ulkonäkö ei vaikuta pelimekaniikkaan, eli keijukainenkin voi olla väkivahva.
Voivatko pelaajat muokata voimiensa tehoja ja/tai näyttävyyttä? Onko pelissä järjestelmä, jolla pelaajat voivat antaa hahmolleen sekä vahvuuksia että heikkouksia?
Muokattavuus jatkuu myös erikoiskykyjen ja -voimien puolella. Esimerkiksi monien efektien lähtöpistettä voi muokata. Energiasäde voi siis lähteä sankarin käsistä siinä missä silmistä tai rintakehästäkin. Lisäksi säteen väriä voi muokata haluamakseen.
Sankarin kehittyessä eri voimien teho kasvaa. Vaikka heikkouksien ja vahvuuksien välinen tasapainoilu onkin kiinnostavaa, päätimme lopulta jättää sen pelistä pois. Kaikkia voimia ei voi kuitenkaan kasvattaa maksimitehokkuuteensa asti, joten valintoja on tehtävä aika ajoin.
Rohkaisetteko pelaajia pelaamaan yhdellä vai useammalla supersankarilla?
Olemme tehneet paljon töitä sen eteen, että yksittäisen sankarin ura olisi mahdollisimman mielenkiintoinen. Yksittäisiä tehtäviä onkin yli 900 kappaletta. Tämän lisäksi maksimitason saavuttaneille hahmoille on omaa sisältöä. Olemme havainneet pelaajien tekevän useita supersankareita erilaisia voimia ja ulkoasuja kokeillakseen. Mielestämme Champions Online tarjoaa sekä yksittäistä hahmoa että kokonaista supersankariryhmää pelaaville paljon tekemistä.
Supervoimat ovat supersankarigenren ydinaluetta. Koska pelaajat voivat valita supervoimansa näin vapaasti, miten aiotte ylläpitää pelitasapainoa?
Hyvä tasapaino on aina vaikeaa ylläpitää roolipeleissä , joten käytämme erityisen paljon aikaa sen tarkkailuun ja säätämiseen sekä ennen julkaisua että sen jälkeen. Koska supervoimasysteemimme on niin vapaamuotoinen, se pakottaa meidät tarkkailemaan voimien välistä tasapainoa entistä tarkemmin.
Tavararuljanssi on monille iso osa massiivimoninpelien viehätystä. Supersankareiden voimat taas kumpuavat usein sisältäpäin. Miten aiotte ottaa tämän huomioon Champions Onlinessa?
Koska haluamme säilyttää pelaajien omat luomukset mahdollisimman puhtaina alkuperäiselle hahmokonseptille, olemme luoneet peliin hyvin joustavan esinesysteemin. Tehokkaat tavarat eivät välttämättä ole fyysisiä esineitä, vaikkakin sisältävät myös miekkoja, aseita ja haarniskankappaleita. Näiden lisäksi päivityksistä löytyy taikoja, taistelulajien tyylejä, säteilytettyjä mutageeneja ja tieteen voimin tehtyjä superseerumeita. Näin hahmoa voi parannella löydetyillä tavaroilla tinkimättä hahmonsa konseptista tai ulkonäöstä. Ja vaikka päivitykset parantavat supersankarin tehoa, pääpaino on hahmon omissa voimissa ja niiden kehittymisessä.
Onko pelin pääpaino soolo-, pienryhmä- vai suurryhmäsisällössä?
Olemme pyrkineet löytämään hyvän tasapainon houkuttelevan yksinpelisisällön ja korkean tason haastavamman ryhmäsisällön välille. Pelaajat voivat halutessaan hypätä nopeasti peliin valitsemalla valmiin supervoimapaketin, eesimerkiksi Salamakyvyt, Teknologiakyvyt tai Taikuussetin, tai he voivat luoda oman hahmonsa alusta asti säätämällä kaiken pilkuntarkasti ja yksityiskohtia myöten kohdalleen. Supersankari voi sitten toimia halunsa mukaan joko yksinäisenä sutena tai supersankariryhmän jäsenenä yhteisten pitkän tähtäimen tavoitteiden saavuttamiseksi. Äärimmäisenä haasteena toimivat pääpahisten suuret linnoitukset, jotka vaativat usean yhteen hiileen puhaltavan sankarin yhteistyötä.
Voiko supersankareilleen luoda salaisen henkilöllisyyden ja/tai tukikohdan? Onko niillä pelillistä merkitystä, vai onko se vain kivaa pikkunäperrettävää?
Haluamme pelistä löytyvän niin salaiset henkilöllisyydet kuin tukikohdatkin niin, että ne vaikuttavat myös suoraan peliin. Keskitymme niiden kehittämiseen kuitenkin vasta pelin julkaisun jälkeen tulevissa päivityksissä.
Monien massiivimoninpelien hurja uusien pelaajien alkuryntäys ei ole kääntynyt vankaksi pelaajapohjaksi. Miten olette varautuneet tähän Champions Onlinessa?
Tiedämme että monet pelaajat rakastavat esineiden keräilyä ja pitkän tähtäimen maalien tavoittelua. Meillä onkin useita erilaisia palkintoja kehittyville pelihahmoille - satoja uusia alueita, uusia voimia ja etuja, saavutuksia, avattavia hahmon alkuperävalintoja ja taitoja, esineitä, rakentelua, pelaajien välistä taistelua ja tietysti pelaajan oma Nemesis. Työläimmät saavutukset tarjoavat suurenmoisia palkintoja mutta vaativat tuntien panostuksen.
Pelaajat voivat myös jatkaa hahmojensa muokkaamista pelin edetessä. Asua voi muokata visiitillä paikalliselle räätälille, tai luoda kokonaan uusia asukokonaisuuksia. Tehtävien, saavutusten suorittamien ja seikkailun aikana löydetyt asun tai haarniskan osat saa näin näkymään osana hahmoa.
Mikä projektissa saa sinut hymyilemään kerta toisensa jälkeen?
Olen erittäin onnellinen päästessäni nysväämään jokaisen pelin ruuvin ja mutterin kanssa, ja juuri se, että voin todella osallistua kaikkeen tuo ison hymyn naamalleni. Tekijätiimi on todella lahjakasta, on kunnia olla osa sitä.
Kuinka suuri inspiraationlähde se alkuperäinen, nelivärisiä supersankariseikkailuja ihannoiva Champions-roolipeli on? Onko sen sääntösysteemi mukana millään tavoin Champions Onlinessa, ja onko verkkopeliin otettu hahmoja ja juonia roolipelistä?
Champions-roolipeli on julkaistu ensimmäisen kerran jo 1981. Meillä on kirjaimellisesti kymmenien vuosien edestä maailmaa, hahmoja ja pelimekaniikkaa, joita sadat tuhannet pelaajat ovat hioneet ja parannelleet. Championsin universumi on ihan yhtä rikas kuin sarjakuvistakin löytyvien maailmojen, ja meidän kannaltamme on etu, että se on alusta asti ollut peli. Olemme käyttäneet joitakin paperipelin ydinideoita, kuten statistiikkaa, voimasettejä, hahmoja, paikkoja ja niin edelleen. Alkuperäisen Championsin henki on taatusti hyvissä voimissa mukana meidänkin pelissämme. Olemme kuitenkin tehneet jonkin verran tarpeellisia muutoksia, jotta kokonaisuudesta saataisiin verkkopeliksi sopiva.
Suurin osa Champions Onlinen sankareista, konnista ja tapahtumapaikoista on otettu suoraan Champions-roolipelistä. Joidenkin tuttujen hahmojen ja voimien ulkonäköjä on jouduttu muokkaamaan kovallakin kädellä uusiksi, jotta niistä saataisiin enemmän verkkopelihenkisiä. Olemme kuitenkin jatkuvassa yhteydessä Champions-roolipelin kehittäjien kanssa varmistaaksemme, että visio on niin pöytä- kuin verkkopelissäkin yhtenäinen. Tiivis yhteistyö näkyy parhaiten siinä, että siinä missä me lainaamme alkuperäisestä roolipelistä, sen tuleva versio lainaa meiltä: yhdessä tehdyt muutokset sisällytetään Championsin seuraavaan sääntöpainokseen, jonka pitäisi tulla tänä kesänä.
Koska varsinaisia pelaajaluokkia ei ole, miten kannustatte tai ohjaatte pelaajia toimimaan perinteisissä rooleissa, kuten tankkeina tai parantajina? Vai onko se lainkaan tarpeellista?
Sankarit voivat olla mitä "hahmoluokkaa" haluavat. Sehän juuri on Champions-sääntöjärjestelmän vahvuus: pelaajat luovat omat hahmonsa alusta loppuun juuri sellaisiksi kuin haluavat, millä voimilla haluavat ja minkä näköisiksi haluavat. Pelin edetessä tätä vapaasti luotua konseptia voi kehittää ja hioa edelleen, jotta sankarista tulee juuri sellainen kuin pelaaja on kuvitellutkin.
Tämän lisäksi pelaajat voivat vaihtaa sankarinsa tavaroita, voimia ja pukua lennosta. Tämä tarkoittaa sitä, että pelaajat voivat luoda tarkkaan suunniteltuja kokonaisuuksia eri roolin pelaamista varten, oli se sitten pelaajien välistä mättämistä tai ryhmässä optimaalisen tehokkaasti toimimista varten. Systeemi on hyvin monipuolinen ja toivomme, että pelaajilla on hauskaa leikkiä sillä.
Voivatko pelaajat nollata kykyvalintojaan, ja jos voivat, mihin hintaan?
Pelissä tulee olemaan mekanismi, jolla hahmojen kykyvalintoja voidaan poistaa, mutta emme ole vielä päättäneet lopullisesti miten se tehdään ja kuinka pitkälle taaksepäin poistoja voi tehdä.
Mikä on henkilökohtainen suosikkisi kaikista supersankareiden arkkityypeistä?
Rakastan murikoita ja tankkeja, just niitä tyyppejä jotka hyppäävät keskelle toimintaa ja pistävät saman tien tuulemaan!
Millaisia ympäristöjä ja maisemia pelaajat voivat odottaa seikkailuillaan näkevänsä? Kuinka vaihteleva pelin ulkonäkö oikeastaan on?
Champions Onlinessa on joitakin käsittämättömän upeita paikkoja tutkittavaksi, sekä laaja konnakavalkadi kurmotettavaksi. Uhat vaihtelevat aina Millennium Cityn jengeistä Lemurian merenalaisiin vallankumouksiin ja Monster Islandin villissä luonnossa vaeltaviin jättihirviöihin, puhumattakaan VIPER-järjestön agenteista ja Kanadan tundrasta ja hallinnasta karanneista ja vahvasti aseistetuista roboteista ja aavikosta ja intergalaktisista valloittajista ja... listaa riittää! Pelissä on kuusi suurempaa tarinankaarta, jotka risteilevät kaikkien pelialueiden läpi, ja niitä voi tutkia yksin tai ryhmässä.
Salliiko Champions Onlinen fysiikkamoottori hieman... kekseliäämpiä vaihtoehtoja kahden nyrkin oikeuden jakamiselle, kuten ympäristön käyttäminen hyödyksi pahisten kurittamiseen? Voiko pelaaja vaikkapa poimia auton ja viskata sen pahantekijöitä kohti? Kuinka luovaksi meno oikeastaan äityy?
Pelissä on VALTAVA määrä esineitä, joita sankarit voivat käyttää juuri kuten kuvailit, aina pienistä esineistä kuten liikennemerkeistä aina autoihin ja tankkeihin asti! Tavarat joita sankarisi jaksaa nostaa ja käyttää aseena on merkitty maailmaan selvästi.
Supersankareiden harvemmin tarvitsee piitata ympäristövaurioiden seurauksista, mutta maisemien murskaantuminen mellastamisen keskellä on oleellinen osa genreä. Onko Champions Onlinen maasto tuhoutuvaa sorttia, eli jättääkö liiallinen voimankäyttö jälkensä ympäristöön?
Kyllähän voimien käyttö maailmassa näkyy, kuten hurjaa vauhtia lentävien sankareiden perässä tulevat vauhtiviivat, raskaan sankarin laskeutumisesta murtuva asfaltti, tai maan pullistuminen pelaajan kaivautuessa maan alla. Näistä jää jälkensä, mutta ymmärrettävästi jäljet katoavat ajan myötä. Instansseissa puolestaan hävityksen kauhistus on ylensä pysyvää.
Onko Champions Onlinessa mukana mahdollisuutta pelaajien väliseen välienselvittelyyn?
Championsin universumissa sankarit ottelevat keskenään hioakseen kykyjään, valmistautuakseen äärimmäisiin tilanteisiin, sekä kilpaillakseen tunnetuissa The Hero Games -kisoissa. Nämä ovat näin pelkistetysti erilaisia kisoja, jotka on kehitetty nimenomaan supersankareiden kisailtavaksi. Joukosta löytyy ryhmien välistä ottelua ja maailmanloppuskenarioita, ja niihin kaikkiin sisältyy urheilullisia elementtejä. Vähän kuin sekoittaisi supersankareiden vapaapainia extremeurheiluun. Tällä hetkellä kaavailemme kolmen tyyppistä lajia Hero Gamesiin:
Tournament of Champions
Tämä on ryhmäpohjainen taistelu ennaltamäärätyllä areenalla. Supersankaritiimit voivat kohota tilastoissa ja niittää mainetta ja kunniaa ja palkintoja saavutuksistaan. Turnaustyylinen laji sai alkunsa maanalaisista tapahtumista, joissa epätoivoiset ja vähemmän kunnialliset elementit kisasivat keskenään. Viime aikoina siitä on kuitenkin kehittynyt luvallinen laji, jota miljoonat innokkaat fanit seuraavat telkkarista ympäri maailman.
B.A.S.H.
Tämä kaikki kaikkia vastaan -mättö käydään purettavaksi määrätyssä Westsiden kaupunginosassa. Vaikka se ei olekaan yhtä siloiteltu ja siisti ottelu kuin Tournament of Champions, sillä on oma, vankka ja palkintojakin jakava kannattajakuntansa, joka pitää kirjaa voittajista ja häviäjistä. Jatkuvan tappelevien sankareiden läsnäolon ansiosta rikollisuus on Westsidessä miltei tuntematon käsite.
Apocalypse
Nämä erityisen vaikeat skenariot on suunniteltu ajamaan sankarit äärimmäisiin ponnistuksiin äärimmäisissä tilanteissa. Tämänhetkinen skenario käydään simuloidussa Strongholdin vankilassa, missä osa sankareista avittaa vanginvartijoita kukistamaan karkuteille aikovat kapinoitsijat, eli sen toisen puolen osaaottavista sankareista. Tämän lajin tarkoitus on valmistaa osanottajia toimimaan vastaavassa tilanteessa parhaalla mahdollisella tavalla, oli se sitten oikean kapinan tukahduttaminen tai vaikkapa vääriin käsiin joutuneen vankilan ikeen murskaaminen.
Onko pelissä minkäänlaista esineidenluomismekaniikkaa?
Pelissä on täysimittainen systeemi juuri tälle. Siinä on kolme koulukuntaa, Science eli tiede, Arms eli aseet sekä Mystic eli taikuus. Niiden avulla pelaajat voivat luoda laitteita, välineitä ja muita sankarien voimien päivittämiseen ja tehostamiseen kelpaavaa.
Mitkä supersankarit tai genren virstanpylväät ovat olleet itsellesi suurena innostuksenlähteenä?
Kasvoin kirjaimellisesti sarjakuvien parissa, ja olen myös aktiivisesti pelannut alkuperäistä Champions-roolipeliä kun se julkaistiin miltei 30 vuotta sitten. Se, että olen päässyt työskentelemään Champions Onlinen parissa on uskomaton tilaisuus ja jatkuva inspiraation lähde itsessään. Minua myös aina hykerryttää se, kuinka paljon vaivaa kehitystiimi näkee tuodakseen perinteisen nelivärisen supersankarisarjiksen hengen peliin mukaan. Odotan itsekin pelin valmistumista ja muiden kanssa pelaamista innolla!
Gamereactor kiittää ja kumartaa Bill Roperia oivasta haastattelusta, joka ei suinkaan vähentänyt viikarien intoa päästä toteuttamaan hyväksi havaittuja keinoja järjestyksen palauttamiseen rauhattomassa kaupungissa.