Bugbear on ehtinyt vuosikymmenessä sorvata jos jonkinlaista ajopeliä. Vuonna 2001 julkaistun Rally Trophyn jälkeen suomalaisstudion tie on kulkenut monsteriautojen kautta FlatOutin romuralliin ja N-Gagen Glimmeratiin. Vuonna 2007 studio tarttui myös Sega Rallyyn luodessaan pelistä PSP-version. Nyt mittavasta erikoisosaamisesta pääsee nauttimaan toinen japanilaissarja, sillä Namco Bandai julkisti hiljattain työstävänsä Bugbearin kanssa täysin uudenlaista Ridge Raceriä.
Gamereactor tavoitti Ridge Racer Unboundedin tuottajan Joonas Laakson julkistuksen jälkimainingeissa.
Bugbear ja Ridge Racer - mistä moinen yhtälö?
Namco Bandai oli etsimässä uutta kehittäjää Ridge Racerille, ja me olimme etsimässä uutta projektia tehtäväksi. Aikataulut sattuivat sopimaan hyvin yhteen. Namco Bandai piti peleistämme, ja meille Ridge Racer on upea tilaisuus saada julkisuutta ja päästä työskentelemään todella pitkän linjan pelisarjan parissa.
Mitä tapahtui FlatOutille?
Me emme koskaan omistaneet FlatOutia. Se meni julkaisija Empire Interactiven konkurssin yhteydessä toisaalle. Wiille hiljattain tullut FlatOut Wii ei ole meidän tekemämme. Sarjaa olisi silti mielenkiintoista päästä joskus jatkamaan. Tällä hetkellä olemme hyvin tyytyväisiä voidessamme luoda uutta.
Mitä Ridge Racer Unboundedilta voi odottaa?
Ridge Racer Unbounded on Bugbearin näköinen Ridge Racer. Me olemme hyviä tuhoamisessa ja vaarallisesti ajamisessa, joten on aika turvallista olettaa uudenkin pelin olevan näillä linjoilla. Teaseri antaa esimakua meiningistä. Pelin mantra "drive, destroy, dominate" ("aja, tuhoa, alista") tiivistää hyvin, mitä olemme tekemässä. Sen lisäksi meillä on takataskussa kaikenlaista siistiä, mistä emme ole voineet vielä puhua mitään.
Mitä kohdeyleisöä uudella, rajummalla tyylillä tavoitellaan? Otetaanko Ridge Racer -fanit edelleen huomioon?
Olen itse Ridge Racer -fani, enkä tekisi tätä peliä ellen uskoisi, että voimme jatkaa sarjaa kunnialla. Ridge Racer on 18 vuotta vanha sarja ja osa sen faneista on ollut mukana alusta asti. Heille sarjan uusi suunta voi olla iso muutos, mutta mielestämme Ridge Racer voi tarjota muunkinlaisia jännittäviä elämyksiä kuin mitä tähän asti on nähty. Uskon, että pystymme voittamaan myös vanhan kaartin faneja puolellemme.
Fanien kuunteleminen on meille tuttua - FlatOuteja on myyty yli 2,5 miljoonaa kappaletta ja olemme aiemmin tehneet jatkoa toisellekin legendaariselle japanilaiselle autopelisarjalle, Sega Rallylle. Tietysti otamme fanit huomioon!
Jos Unboundedin uusi linja ei vaan innosta sittenkään, kun olemme päässeet näyttämään sen liikkeessä, Namco Bandai on julkaisemassa myös perinteisempiä Ridge Racereitä, nyt heti maaliskuussa Nintendo 3DS:lle ja myöhemmin iPadille.
Miten paljon vapauksia Bugbearilla on kehittää omia ideoitaan ja miten suuri osa pelistä tulee Namcolta?
Kehitämme peliä itse Helsingin toimistollamme. Namco Bandain tiimi Japanissa on työssä mukana joka viikko ja vierailee meillä usein. Pelin kehittäminen on yhteistyötä ja olemmekin pystyneet keskustelemaan luovista valinnoista hyvin vapaasti. Työ Japanin kanssa on ollut helpompaa kuin kuvittelin, ja tosi hauskaa! Namco Bandain kädenjälki tulee näkymään lopputuloksessa, mutta tuote on silti erehtymättä Bugbearin peli.
Mikä merkitys pelillä on Bugbearille?
Me arvostamme tätä mahdollisuutena päästä työskentelemään sekä legendaarisen sarjan että hienon, ison julkaisijan kanssa. Namco Bandain tuotantotiimin jäsenet ovat monet usean vuosikymmenen veteraaneja pelibisneksessä ja todella tietävät, mistä puhuvat. Verrattuna aiempiin peleihimme meitä innostaa mahdollisuus saada enemmän näkyvyyttä kuin aiemmin, ja sitä kautta tietysti enemmän faneja. Pelialalla oli hankalaa saada kunnollisia projekteja käyntiin viimeisen parin vuoden aikana, ja olemme tietysti onnellisia, että löysimme ison, innostavan pelin tehtäväksi, minkä turvin studio voi paitsi jatkaa toimintaansa myös kasvaa.
Kehitättekö vielä omia, alkuperäisiä pelejä vai nähdäänkö jatkossa enenevässä määrin lainattuja pelinimikkeitä?
Olemme aina tehneet sekä omia pelejä (Rally Trophy, FlatOut) että tilaustöitä (Sega Rally). Oma IP tuo turvaa, mutta toisaalta sellaisen kehittäminen varsinkin nykypäivän tiukoilla markkinoilla on aikaa vievää ja vaikeaa. Se ei ole meille itseisarvo. Myös vieraasta IP:stä voidaan tehdä mielekkäästi oman näköisiä, missä olemme mielestämme onnistuneet aiemmin hyvin esimerkiksi Sega Rallyn kanssa.
Mielellään jatkamme työskentelyä olemassa olevien, upeiden pelisarjojen kanssa ja samaan aikaan kehittelemme omia juonia. Emme aio suinkaan jäädä odottelemaan, mitä seuraavaksi tapahtuisi, vaan luomme omat mahdollisuutemme.
Missä kuosissa Ridge Racer Unbounded tällä hetkellä on ja milloin se löytyy kaupoista?
Ridge Raver Unbounded julkaistaan PlayStation 3:lle, Xbox 360:lle ja ensimmäistä kertaa sarjan historiassa myös PC:lle ensi vuonna (2012). Meillä on aika hieno systeemi, jolla kaikki kolme alustaa pysyvät samassa vauhdissa koko ajan. Olemme täyttä vauhtia tuotannossa, ja peli alkaa näyttää jo todella lupaavalta. Viimeksi tänään pysähdyin ihastelemaan maisemia ja harmitti, kun ei voi vielä näyttää mitään!