Suomi
Gamereactor
artikkelit
FIFA 11

Haastattelussa FIFA 11:n David Rutter

Gamereactorin italialaisedustusta ylläpitävä Lorenzo Mosna piipahti Milanossa järjestetyssä FIFA 11 -ennakkotapahtumassa ja pääsi haastattelemaan odotetun jalkapallouutuuden tuottajaa pelin kattavista uudistuksista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tässä sitä taas ollaan: uusi vuosi, uusi peli. Kuinka hankalaa on joka vuosi luoda uusi peli, jonka on käytännössä oltava erilainen ja ennen kaikkea parempi kuin edeltäjänsä?

Valehtelisin jos väittäisin, ettei se olisi vaikeaa. Se on vaikeaa. Todella vaikeaa. Mutta meillä on tiimimme, joka on jalkapallon suuri ystävä ja rakastaa videopelejä. Henkilökohtaisesti olen tehnyt futispelejä viimeiset 15 vuotta. Kun katson jalkapalloa telkkarista, näen aina jotain mitä haluaisin peliin. Tiimimme tekee aivan samoin. Pidämme siitä mitä teemme, olemme innokkaita ja joka päivä töihin marssiessamme tiedämme tarkalleen, mitä meidän tulisi tehdä. Meillä on mahtava peli, hiomme sitä, saamme palautetta faneiltamme ja meillä on joitakin erittäin siistejä ideoita. Teemme minusta sitä, mitä ihmiset toivovat meidän tekevän.

Yksi keskeisimmistä uudistuksista tänä vuonna on Pro Passing - mitä se tarkalleen tarkoittaa?

Kun puhuimme viime vuoden pelin faneille, paljon ennen kuin FIFA 10 oli valmis, monet olivat turhautuneita edellisten osien syöttösysteemiin. He kutsuivat sitä "ping pong -syöttelyksi", koska palloa oli mahdollista siirrellä puolelta toiselle vain näppäintä nopeasti näppäilemällä. Se ei ole realistista, eikä se ole hyvä tapa pelata peliä. Niinpä päätimme korvata syöttösysteemin uudenlaisella syöttötavalla, jota kutsumme Pro Passingiksi.

Tämä on mainos:

Systeemi pohjautuu pääasiassa kolmeen asiaan. Ensinnäkin omaan taitoon - kykyyn ajoittaa syöttö oikein. Jos ajoitus on liian hidas, vastustaja voi ehtiä katkoon. Toisekseen kyse on syötön vaikeudesta siinä kulmassa, jossa sen yrittää tehdä. Tulevan pallon nopeus ja korkeus maasta vaikuttavat syötön onnistumiseen. Kolmas osa koskee kulloinkin hallittavan jalkapalloilijan kykyjä. Helppo syöttö hyvällä pelaajalla ja täydellisesti ajoitettuna tuottaa hyvän syötön, vähän kuin "ping pong" -syötön, mutta hankala syöttö huonolla ajoituksella todennäköisesti epäonnistuu.

Ettekö pelkää, että ohjauksesta tulee liian monimutkainen?

Emme. Systeemi on intuitiivinen, palkitseva ja ennen kaikkea se perustuu inhimillisiin kykyihin, fysiikan lakeihin, joten pelaajat välittömästi tunnistavat sen. Epäilen, että kukaan peliä pelaava tuntisi olonsa turhautuneeksi. Jos ei kuitenkaan tunne oloaan hyväksi uudessa systeemissä, sen voi myös laittaa pois päältä. Pelistä on mahdollista tehdä erittäin helppo ja helposti hallittava. Kaikki sanovat, että uusi systeemi tekee pelistä vaikean. Heidän mielestään se hieman hidastaa pelitempoa, koska pelaajan on mietittävä mitä tekee, ennen kuin nappia painaa. Se kuitenkin tarjoaa lisää vaihtelua ja syvyyttä syöttelyyn.

Puhutaanpa hieman Personality Plussasta. Mistä on kyse?

Tämä on mainos:

Personality Plus on erittäin tärkeä ominaisuus. Se on massiivinen. Sen selittämiseen menisi pitkään ja kuluisi monia videoita. Oleellista on se, että pelin aloittaessaan näkee, tuntee ja ymmärtää, että jokainen jalkapalloilija pelissä on erilainen - aivan kuin oikeassa elämässä. Myös tämä on toteutettu kolmella tavalla.

Ensinnäkin kyse on siitä, miltä pelaajat näyttävät niin lähikuvissa kuin kauempaa katsottuna. Olemme kolminkertaistaneet ruumiinrakenteiden määrän tässä versiossa. Haluamme pelaajien välittömästi tunnistavan suosikkifutaajansa. Toisekseen olemme kiinnittäneet huomiota animaatioihin: kuinka he liikkuvat kentällä, käsittelevät palloa, tuulettavat maalia ja ilmehtivät kasvoillaan. Olemme muovanneet ilmeitä motion capture -tekniikalla ja pistäneet pelaajat räpyttelemään silmiään.

Kolmas ja suurempi osa Personality Plussaa ovat pelaajien attribuutit. Ne ajavat nyt koko pelimoottoria. Jos ohjaa näppärää kikkailijaa, hän voi tehdä nopeita 360 asteen harhautuksia. Attribuutit vaikuttavat syöttelyyn, laukauksiin, sijoittumiseen, spurtteihin. Joka ikinen asia, joka kentällä tapahtuu, on nyt riippuvainen attribuuteista.

Kuinka keräätte tietoa tietokantaanne? Se vaikuttaa varsin vaivalloiselta menettelyltä.

Sitä se onkin. Tietokanta, jota käytämme, on monien ihmisten aikaansaannos. Meillä on 10 henkilöä Vancouverissa, jotka ohjaavat 150 tietoa keräävän ihmisen työtä ympäri maailman. Sitten työskentelemme 1700 ihmisen kanssa tarkistaaksemme tiedot, ettei kukaan vedä sitä hatusta ja tee Englannista sen parempaa kuin se on. Todenmukaisuutta koetellaan jatkuvasti, ja jos ihmiset ovat sitä mieltä, että olemme väärässä, meillä on valtava forum-yhteisö keskustelemassa siitä ja lopulta korjaamme tiedot.

Samalla tavalla jos joku tuntee, että jonkin pelaajan kohdalla menimme aivan metsään, tänä vuonna sen voi korjata omaan peliinsä: uusi ominaisuus antaa luoda oman version olemassa olevista pelaajista, ammattilaisuraa aloittelevista nousevista tähdistä tai pelaajista, jotka ovat jo ripustaneet nappikset naulaan.

Olette parantaneet myös uramuotoa...

Olemme poistaneet aiemmat Pro Season Moden ja Manager Moden ja korvanneet ne täysin uudelle Career Modella. Se sisältää 15 kautta kattavan kampanjan, jota voi taivaltaa joko pelaajan, pelaajamanagerin tai managerin roolissa. Se mahdollistaa jalkapallomaailmaan osallistumisen useissa erilaisissa tiloissa.

Muokattavuus on myös tärkeää. Pelissä voi kuulemma luoda omat kannustuslaulut...

Custom Audio -systeemi on askel eteenpäin. Jalkapallofaneille se on aika siistiä. Pelissä on ominaisuus, joka mahdollistaa kiintolevyltä löytyvän musiikin soittamisen pelissä, mutta lisäksi on mahdollista asettaa ääniä yleisölle. Joukkueille voi antaa omia kannustuslauluja. Jotkut kysyivät, onko pelissä vuvuzeloja. Vastaus on ei, mutta jos sattuu omistamaan sellaisen, sen voi samplata, siirtää peliin ja asettaa omalle joukkuelleen.

EA Sportsin johtaja Peter Moore on sanonut, että vuotuisten pelisarjojen kuten FIFA:n on vaikeaa saavuttaa yli 90 pisteen keskiarvoa arvosanoja kokoavassa Metacritic-palvelussa. Teettekö pelejä miellyttääksenne arvosanoja antavia kriitikoita vai tavallisia pelaajia?

Minusta teemme pelejä faneille. Olemme puhuneet sadoille ja sadoille ihmisille, jotka eivät pitäneet liian yksioikoisesta syöttelystä ja halusivat realistisempaa systeemiä. Teimme sen. He halusivat fysiikkapohjaista peliä ja paransimme pelifysiikoita. He halusivat paremman manageritilan ja kehitimme Career Moden. Ihmiset sanoivat, että persoonallisuus perustuu suurelta osin voimaan ja nopeuteen ja niin olemme tehneet Personality Plussassa. Monet etelä-afrikkalaiset eivät ole saaneet joukkueilleen lisenssiä, joten annamme mahdollisuuden luoda omia joukkueita Creation Centressä. Ihmiset haluavat joukkueilleen omat kannustuslaulut, joten olemme luoneet oman äänistudion.

Uskon, että jos tekee mainion pelin ja kuuntelee sitä pelaavia ihmisiä, saa myös hyviä arvioita.

[Käännös: Kimmo Pukkila]

FIFA 11
FIFA 11
FIFA 11
FIFA 11
FIFA 11
FIFA 11
FIFA 11
FIFA 11
FIFA 11
FIFA 11
FIFA 11
FIFA 11

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
FIFA 11Score

FIFA 11

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

FIFA 11 tarjoaa jälleen takuuvarman vuosipäivityksen EA:n futissarjaan muutaman uuden ominaisuuden kera. Pelissä voi pelata myös molarina.



Ladataan seuraavaa sisältöä