Olette luoneet täysin uuden fysiikkamoottorin peliin. Eikö tällaisen muutoksen tekeminen ole riski FIFA-sarjan pitkäaikaisten fanien kannalta?
Se saattaa kuulostaa riskiltä jos ei tiedä, mitä olemme tehneet, mutta peliä pelatessa se ei tunnu siltä. Olemme rakentaneet innovaatioita, jotka toimivat kokonaisvaltaisesti yhteen uudistaakseen peliä. Fysiikkamoottori ja Player Impact Engine mahdollistavat uudenlaisen tarkkuuden törmäyksiin. Karkeasti ottaen ne ovat aina näyttäviä, mutta törmäysvaikutuksia ei ole ennalta purkitettu. Ihmiset ehkä odottivat ikään kuin räjähdyksiä ja lentäviä räsynukkeja - näin ei ole. Systeemi itse asiassa vähentää tällaisia yliampuvia tilanteita, koska törmäykset voidaan muodostaa paremmin. Vastaavasti tarkkuusharhauttelu ja taktinen puolustus yhdessä vaikuttavat pelibalanssiin fantastisella tavalla. Pelissä on nyt mahdollista suojata palloa ja hakea paikkoja rangaistusalueen ympärillä ja kentän tukkoisilla alueilla, kun taas taktinen puolustus avaa ovet kurinalaiselle puolustuspelaamiselle ohjusmaisen karvauksen sijaan. Kokonaisuudessaan olen erittäin tyytyväinen siihen, miten peli toimii ja mitä uudistuksia olemme tehneet. Uskon kaikkien pitävän niistä.
FIFA on jokavuotinen julkaisu, mutta online ja ladattava sisältö ovat nykyään huudossa. Uskotteko, että FIFA:lle olisi mahdollista luoda liiketoimintamalli, jossa yksi päätuote jatkaisi elinkaartaan verkossa myytävän materiaalin avulla, ilman uuden osan julkaisua joka vuosi?
Olemme linjanneet, että haluamme rakentaa syvää ja mukaansatempaavaa sosiaalista pelikokemusta tämän hienon lajin ympärille. Aiomme jatkaa näin vastaisuudessakin, mutta kyllä varmasti mahdollisuuksia on jossain vaiheessa tulevaisuudessa. En osaa sanoa milloin, ja ne päätökset on tehtävä korkeammalla tasolla yhtiössä, mutta olen varma, että jossain vaiheessa käännymme sille tielle. Tarjoamme tänä vuonna eräänlaisen livepalvelun EA Sports Football Clubin muodossa. Sen avulla pelissä edistymistä, tasokehitystä, omistautumista ja taitoja voidaan mitata äärettömästi. Ominaisuus on FIFA 12:ssa ilman lisämaksua.
Mitä tapahtui Nintendo 3DS:n FIFA 12:lle? Ensin peliin luvattiin online-moodia ja sitten ei?
En tiedä paljoakaan 3DS-puolesta, joskin osa sen kehittäjistä on hyviä ystäviäni! Tiedän vain sen, että he paiskivat kovasti töitä tarjotakseen mahtavan listan ominaisuuksia juuri kyseiselle käsikonsolille. FIFA 12:n PC, PS3 ja Xbox 360 -versioiden osalta emme puhu vielä online-puolesta. Siitä kerromme elokuussa Kölnissä, mutta nuo kaikki kolme versiota ovat meille joka tapauksessa samoja.
Pro Evolution Soccerissa ristiohjain tuotiin takaisin ohjausmetodeihin fanien pyynnöstä. Koska kyseessä on lähin kilpailijanne, mitä tuumitte tästä kehityssuunnasta?
Olemme tukeneet ristiohjainta ja analogista ohjausta aika monta vuotta. Minusta on vain tervettä tarjota faneille niin paljon eri vaihtoehtoja kuin he toivovat. Yksi juttu FIFA 12:ssa, mistä en ole puhunut tänään muille, on mahdollisuus säätää kutakuinkin kaikkia tekoälyn parametrejä: syöttönopeutta, syöttöjen tarkkuutta, laukaisunopeutta, laukaisutarkkuutta, juoksunopeutta... Pelissä on paljon liukusäätimiä. Pelaajat voivat muokata lähes kaikkia pelin parametrejä, mikä on hienoa. Tätä ei voi kuitenkaan tehdä verkossa. Se on ainoa asia, minkä voin paljastaa online-peleistä (nauraa). Halutessaan pelaajat voivat tehdä todella hulluja juttuja pelin kanssa.
Uramuodossa kullekin joukkueelle esitetään tiivistelmä odotuksista ja pelaajatiedoista, ikään kuin pelaajahaastatteluista... Kuinka tällainen määrä tekstiä saatiin kasaan?
Joka joukkueella on ilmeisimmät avainpelaajat, ja voimme määritellä, kuka avainpelaaja on. Kauden odotukset perustuvat tiimin kokonaisvahvuuteen ja viimeisimmän kauden menestykseen. Sitten määrittelemme, missä joukkueen tulisi olla ja generoimme tekstin tämän perusteella.
Nintendo julkisti hiljattain uuden sukupolven Wii U:n. Miten hyödyntäisitte sitä FIFA-pelissä?
En ole vielä kokeillut sitä, mutta voin arvailla. Minusta se vaikuttaa alustana jännittävältä. Siihen liittyy useita siistejä käyttötapoja FIFA:n maailmassa. Ehkä jonain päivänä pääsen työstämään peliä sille, mikä olisi varmasti hauskaa.
Ohjaimen käyttö reaaliaikaisena taktiikkatauluna?
Sillä lailla, keksit yhden. Meilläkin on muutama idea. Se antaa paljon mahdollisuuksia.