Suomi
Gamereactor
artikkelit
Crayon Physics Deluxe

Haastattelussa Petri Purho

Kloonigamesin perustaja Petri Purho nousi alaa seuraavien tietoisuuteen voitettuaan Independent Games Festivalin pääpalkinnon vuonna 2008. Voittajapeli Crayon Physics Deluxe tuli myyntiin tammikuun alussa, ja Gamereactor tiedusteli Purhon kuulumisia heti julkaisun jälkeen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kloonigames on monelle uusi nimi. Mikä erottaa sen muista studioista?

Suurin ero muihin pelitaloihin on se, että Kloonigamesillä on vain yksi vakituinen työntekijä. Pelitalo on ehkä vähän väärä termi, kuvaavampi termi olisi peliopiskelijayksiö.

Miten pitkään olet tehnyt pelejä ja mistä sait kipinän pelien kehitykseen?

Innostus lähti pienenä Super Mario Brosista, pelattuani sitä halusin ehdottomasti tehdä omia pelejä. Kloonigamesin pistin pystyyn elokuussa 2006, ja silloin ideana oli, että julkaisen joka kuukausi yhden uuden pelin. Idea pätee edelleen, tosin Crayon Physics Deluxe tuntuu syövän kaiken vapaan ajan, joten en tiedä koska pääsen jatkamaan kuukausittaista prototyyppailuani.

Tämä on mainos:

Crayon Physics Deluxe sai jo prototyyppivaiheessa huomattavaa kiinnostusta osakseen. Mistä luulet pelin suosion johtuvan?

Pelissä on jotain todella maagista, joka tuntuu iskevän aika moneen pelaajaan.

Minkä koit Crayon Physics Deluxen kehityksessä haastavimmaksi ja minkä palkitsevimmaksi?

Pelin saamisen valmiiksi. Se oli sekä haastavinta että palkitsevinta koko projektissa. :)

Tämä on mainos:

Independent Games Festivalin pääpalkinto viime vuodelta oli loistava saavutus. Mikä merkitys voitolla oli Kloonigamesille ja Crayon Physics Deluxelle?

IGF-voitolla oli aika suuri henkilökohtainen merkitys. Se oli hetki, jolloin sain ylennyksen Kloonigamesilta ja nostin itseni osa-aikaisesta työntekijästä täyspäiväiseksi työntekijäksi. Osallistuin IGF:iin lähinnä siitä syystä, että ajattelin mahdollisesti pääseväni finaaleihin. Tarkoitukseni oli saada ilmainen lippu Game Developers Conferenceen, jotta pääsisin moikkaamaan kavereita. En uskonut, että minulla olisi mitään mahdollisuuksia voittaa pääpalkintoa, koska vastassa oli sellaisia mestariteoksia kuin World of Goo, Audiosurf ja Noitu Love 2. Itse olisin halunnut World of Goon voittavan.

Toiko menestys paineita lopullisen pelin suhteen?

Ei oikeastaan, koska olin sitä mieltä, että tuomarit olivat tehneet laskuvirheen. World of Goon olisi pitänyt voittaa.

Crayon Physics Deluxe
Rennon oloinen Purho on tyytyväinen pelinsä menestykseen. IGF-voiton lisäksi peli on käynyt kaupaksi odotettua paremmin.

Crayon Physics Deluxesta on tehty myös iPhone-versio. Miten pc-peli päätyi Applen multimediapuhelimelle?

Hudson Soft otti yhteyttä ja kysyi, kiinnostaisiko jos he kääntäisivät pelin iPhonelle. Vastasin myöntävästi, ja he rustasivat porttauksen. Itse lähetin vain lähdekoodit.

Oletko saanut pc-version tiimoilta yhteydenottoja pelikustantajilta? Onko pelin julkaisusta esimerkiksi Steamin kaltaisissa palveluissa neuvoteltu?

Pelin tiimoilta tuli yllättävän paljon yhteydenottoja. Olin suorastaan hämmästynyt määrästä, mutta tarkoitukseni oli aina tehdä peli indienä, joten hyvin monet pelitalot vetäytyivät kuullessaan ehdot. Steamistä en osaa tässä vaiheessa sanoa varmuudella. Asiasta keskustellaan, ja toivottavasti se tulee tapahtumaan. Näkisin mielelläni pelin mahdollisimman monessa palvelussa ja paikassa.

Nähdäänkö Crayon Physics Deluxe vielä jossain vaiheessa konsoleilla? Esimerkiksi Wiin tai Nintendo DS:n voisi kuvitella sopivan piirtelyyn.

Toivottavasti. En ole ihan vakuuttunut Wiin piirto-ominaisuuksista, mutta DS olisi ihan loistava alusta. Valitettavasti se vaatisi työskentelyä jonkun julkaisijan kanssa.

Kloonigamesin lisäksi muiltakin pieniltä tekijöiltä on viime aikoina tullut hittipelejä, joista voisi nostaa esiin vaikkapa Braidin ja World of Goon. Arvostetaanko ns. indie-pelejä eri tavalla kuin suurella rahalla tehtyjä jättipelejä?

Vaikea sanoa. Nyt kun on saanut oman pelin ulos, arvostus kaikkia niitä kohtaan, ketkä ovat ikinä saaneet mitään ulos ja valmiiksi on noussut huomattavasti.

Millaiseksi koet yhden-kahden miehen pelistudioiden tulevaisuuden tämän päivän kaupallistuneilla pelimarkkinoilla?

Yllättävän hyväksi. Yhden-kahden miehen voimin on mahdollista tehdä pelejä, joiden ei tarvitse myydä miljoonia, jotta ne olisivat kannattavia.

Mihin suuntaan näkisit Kloonigamesin ja oman urasi kehittyvän? Mikä on seuraava suuri haaste?

Näen selkeästi, että Kloonigamesistä tulee uusi Activision, joka julkaisee joka vuosi uuden Crayon Physicsin. Suurin haaste on keksiä 200 euron muoviohjain, joka on pakko ostaa, jotta peliä voi pelata.

Kiitos haastattelusta!

Crayon Physics Deluxe
Crayon Physics Deluxe
Crayon Physics Deluxe
Crayon Physics Deluxe
Crayon Physics Deluxe
Crayon Physics Deluxe

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Crayon Physics DeluxeScore

Crayon Physics Deluxe

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Suomalaisen Kloonigamesin piirtopeli antaa pelaajalle paljon vapautta, mutta samalla myös vastuun peli-ilosta.



Ladataan seuraavaa sisältöä