Suomi
Gamereactor
artikkelit
Project Zomboid

Haastattelussa The Indie Stone

The Indie Stone on Project Zomboidin kehittäjä. Pelin kirjoittaja ja kanssasuunnittelija Will Porter vastaili Gamereactorin kysymyksiin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Muutamalla sanalla, mikä erottaa Project Zomboidin muista zombipeleistä, kuten Left 4 Dead, Dead Rising ja Resident Evil, paitsi vähemmän uhkaava nimi?

- Se on varmaankin painotuksemme "kunnon zombeihin". Yritämme tehdä peliä eloonjäämisestä säikyttelyn ja hurmeisten tappojen sijaan, vaikka niitäkin tietysti pelissä esiintyy.

Project Zomboid

Miksi pelaajien pitäisi pelätä Project Zomboidin zombeja? Ovatko ne raahustavaa tykinruokaa vai elottomia tappokoneita?

Tämä on mainos:

- Project Zomboidissa on helppo hoidella zombeja silloin kun niitä on vain yksi tai kaksi. Kun niitä on kokonainen lauma saartamassa turvapaikkaasi, ja sinulta on ruoka ja vesi lopussa, muuttuu homma vaikeammaksi. Jos pelaat peliä hyvin, et edes näe yhtään zombia. Ikävä kyllä resurssit ovat rajallisia, ja peli saattaa puskea pelaajaa kohti vaaroja.

Mikä on kehittäjäryhmän eloonjäämissuunitelma zombeja varten?

- Me emme työskentele yhdessä. Minä, pelin kirjoittaja, asun etelä-Englannissa ensimmäisen kerroksen kämpässä lähellä maaseutua, joten minun olisi helppoa karata Sussexin mäkimaastoon ja leiriytyä sinne. Taiteilijamme Mash asuu Kanadassa, ja hän varmaan linnoittautuisi asuntoonsa puolustamaan marsujaan. Chris ja Andy puolestaan työskentelevät kerrostalon huipulla Newcastlessa, joten heidän pitäisi taistella tiensä lukuisten portaikkojen lävitse päästääkseen ulos. Niinpä he varmaan keittäisivät kupin teetä ja odottelisivat tilanteen rauhoittumista.

Project Zomboid
Tämä on mainos:

Mitä suunnitelmia Project Zomboidin loppupeliä varten on? Miten pidätte pelaajien kiinnostusta yllä, kun he ovat selvinneet hengissä jo tovin ja kasanneet suuren määrän ruokaa ja ammuksia?

- Onnistuneen PZ-pelin viimeiset päivät, viikot ja kuukaudet ovat määritelmällisesti karua tavaraa. Olet nälkäinen, vähän järjiltäsi, kaikki EPH:t ovat kuolleet, ja linnoituksesi ulkopuolella mörisee satoja zombeja. Meillä on muutama temppu hihassamme tilanteen sekoittamiseksi, mutta emme halua paljastaa kättämme näin aikaisin. Tuon epätoivon esittäminen kuuluu kuitenkin ehdottomasti autenttiseen, zombimaailmanloppua kuvaavaan simulaatioon.

Tuleeko Project Zomboidiin ajettavia ajoneuvoja, ja voivatko pelaajat lisätä niihin konekiväärejä, piikkejä ja muita hulluja juttuja?

- Jossakin vaiheessa me tulemme ehdottomasti lisäämään ajoneuvot mukaan. Karttamme kasvavat luultavasti niin suuriksi, että autot tulevat pakollisiksi, mutta ne lisätään epäilemättä vasta myöhäisessä vaiheessa pelin kehittelyä. Mahdollisuudet aseistetun ajoneuvon löytämisestä ovat silti minimaaliset, jopa Muldraughin kaltaisessa, sotilastukikohdan lähellä olevassa kaupungissa. Sitä paitsi, voitko kuvitella kuinka paljon ääntä sellaisesta lähtee?

Project Zomboid

Isometrinen näkymä ei ole kovinkaan yleinen verrattuna nykyisiin, olan takaa kuvattuihin peleihin. Miten Project Zomboid hyötyy tämän perspektiivin käyttämisestä?

- PZ sai alussa paljon huomiota osakseen, koska se näytti X-Comilta. Meidän pelimme on tosin reaaliaikainen, ja kiitos uusien grafiikoiden ja animaatioiden olemme etääntyneet aika kauas siitä. Rehellisesti sanottuna Zomboidia ei voi verrata niihin olan takaa kuvattuihin peleihin, koska se on kuitenkin lähempänä (kuiskaa) The Simsiä. Tätä kautta isometrinen näkymä muuttuu paljon ymmärrettävämmäksi.

Minecraftin tapaan Project Zomboidin kehittäjät ovat pitäneet läheisiä suhteita pelaajayhteisöön. Kuinka fanien palaute on vaikuttanut pelin kehitykseen?

- Me kaikki luemme foorumia päivittäin, ja ihmisiltä tulee monesti mahtavia ideoita. Koska olemme näiden kanssa valmiiksi samalla sivulla Romero / Max Brooks -koulukunnan zombeista, ovat ideat monesti sellaisia mitä meillä itsellämmekin on jo ollut. Fanien palaute vaikuttaa eniten meidän prioriteetteihimme. Tiettyjä pelielementtejä siirretään tehtävälistan kärkeen, koska niitä vaaditaan niin innokkaasti.

Toinen suuri vaikuttamistapa on modaaminen. Olemme aina sanoneet pitävämme ydinpelin ja modit erillään, mutta Stormyn latausmodi oli vain niin hyvä, että meidän täytyi integroida se nykyiseen, julkiseen testiversioomme.

Project Zomboid

Mitä tulevaisuus lupaa The Indie Stonelle? On selvää että Project Zomboid on teille sydäntä lähellä. Kun se viimein julkaistaan, jatkatteko sen säätämistä ja uuden sisällön julkaisemista, vai siirryttekö toisiin projekteihin?

- Meillä on vielä vuosia kehitettävää Project Zomboidissa, tehtävää on helkkarin paljon. En silti usko, että lakkaamme työskentelemästä sen parissa niin kauan kuin pelaajat välittävät siitä. Aiomme myös varmistaa että modausyhteisö saa kasvaa ja rönsyillä, jotta aina löytyisi uusia ja mielenkiintoisia tapoja pelata Zomboidia.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Moninpelibeta Project Zomboidista

Moninpelibeta Project Zomboidista

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Isometrinen zombimaailmanloppu Project Zomboid on nyt saanut osakseen myös moninpelibetan, koska jaettu epätoivo on kaksinkertainen epätoivo.



Ladataan seuraavaa sisältöä