Julkaisija ja pelinkehittäjä IGG Inc. täytti 12 vuotta, ja avasi juuri uuden haaran Eurooppaan pyrkiessään saavuttamaan enemmän niin sanottuja paikallisia markkinoita. Gamereactor pääsi taannoin haastattelemaan Euroopan ja brittien pomoa Jonathan Jonesia Lontoossa yhtiön tulevasta strategiasta Euroopassa.
IGG (I Got Games) on siinä mielessä perinteinen tapaus hyvin menestyneiden mobiilipelijulkaisijoiden joukossa, että heidän pelinsä ovat yleensä tunnetumpia kuin he itse. Firma on kuitenkin kehittänyt ja julkaissut yli 20 peliä eikä ainoastaan mobiilille, vaan myös PC:lle ja verkossa. Jo saavutettujen alustojen ohella muillakin alustoilla saattaa tapahtua "odottamattomia".
Jonesin mukaan tulossa on mielenkiintoisia projekteja, mutta valitettavasti tarkempia tietoja ei voi tällä hetkellä antaa. Brittien pomon mukaan tällä hetkellä noin 20 studiota työstää uusia asioita, ja ainakin osan on määrä tulla ulos ennen kuluvan vuoden loppua. Studioita on Kiinassa, Taiwanissa, Valko-Venäjällä, Kanadassa, Texasin Austinissa ja Kaakkois-Aasiassa. Näin luetteli Cabestany virallisella sivustolla, ja lisäksi vielä Thaimaa, Filippiinit, Etelä-Korea, Japani ja Arabiemiirikunnat...
Alkuvuosinaan IGG panosti paljon MMORPG-peleihin ja sosiaalisiin sovelluksiin. Silti heidän F2P-moninpelinsä nostivat heidät maailmanmaineeseen viimeisen kymmenen vuoden aikana. Nyt he tavoittavat 20 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa. Tunnetuimpia ovat vuoden 2013 tornipuolustuspeli Castle Clash ja vuoden 2016 reaaliaikastrategiapeli Lords Mobile.
Lords Mobilessa on myös elementtejä SLG:stä (Simulated Life Game), ja pelaajia on satoja miljoonia ympäri maailmaa. Keskeinen osa kokemusta on yhteisö, joten mukana on myös sosiaalinen ulottuvuus. Lords Mobile pitää kaikki kiireisinä, ja jotkut jopa muokkaavat elämänsä rytmin sellaiseksi, että Lords mobile on kiinteä osa sitä.
Lords Mobile on pelattavissa myös joukkueittain toisia vastaan. Taannoin järjestettiin Hong Kongissa suuri turnaus, joka antoi osviittaa mahdollisesta e-urheilutulevaisuudesta. Samaa mahdollisuutta toki selvitellään länsimaissakin järjestettäväksi. Hong Kongin kisa osoitti, että peli kyllä taipuu moiseen.
Maailmanlaajuisesti rekisteröityneitä pelaajia on 480 miljoonaa, ja kuukausittaisia käyttäjiä 20 miljoonaa. IGG saa tuottonsa pääasiassa Aasiasta (49%), ja loput tulevat sitten Pohjois-Amerikasta (26%) ja Euroopasta (21%). Suhdeluvut saattavat kuitenkin muuttua tulevaisuudessa lokalisoinnin ansiosta.
Eurooppa on iso markkina-alue, ja tiimejä työskentelee paikallisilla kielillä tehdäkseen sisältöä paremmin paikallisille sopivaksi. Tällä hetkellä kielet ovat englanti, ranska, espanja, italia, saksa ja portugali. Mukana on tietenkin paikallisesti kohdistettua markkinointia. Tätä osa-aluetta on tarkoitus vahvasti laajentaa tulevaisuudessa.
Cabestanyn mukaan free-to-play-mallin liiketoiminnassa tärkeintä on houkutella pelaajat mukaan, ja sen jälkeen koukuttaa heidät. Silloin raha alkaa virrata pelaajien kukkaroista kehittäjän suuntaan. Toinen tärkeä tekijä on sosiaalisuus, jonka avulla peli jatkaa leviämistään. Firmalla on kunnianhimoinen tavoite tulla maailmanlaajuiseksi johtavaksi toimijaksi peliteollisuudessa. Näin ollen IGG aikoo jatkaa kasvua, kokeilla uusia markkina-alueita ja testata uusia ideoita. Yhteistyötä muiden medioiden kanssa on myös tulossa.
Euroopan haara on perustettu ja toiminnassa, ja e-urheilutulevaisuus näyttää hyvältä Lords Mobilen osalta ja tarkoituksena on jatkaa kasvua. Näin ollen on mielenkiintoista seurata IGG:n kehitystä tulevien vuosien aikana.