Suomi
Gamereactor
artikkelit
Dirt 3

Koeajossa Dirt 3

Ruotsin Gamereactorin virtuaalirallikuski Jesper Karlsson vieraili Codemastersin Walesin-studioilla kokeilemassa tulevaa Dirt 3:a. Hän vietti pari päivää liimattuna rattiin ja polkimiin kaahaten lukemattomia tunteja testissä olleilla Suomen ralliteillä. Kotiin palattiin hymy huulella.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Colin McRae: Dirt 2 oli fantastinen peli siitäkin huolimatta, ettei se oikeastaan tarjonnut sitä kaikkein kattavinta ja vaihtelevinta rallipakettia. Tämän seikan Codemasters on itsekin myöntänyt, ja lupaukset paremmasta kaikuivat koko Dirt 3:n esittelyn ajan. Codemastersin mukaan nyt noin 60 prosenttia pelistä koostuu rallista ja Trailblazer-haasteista, joten varsin suuri osa pelistä on rehellisiä erikoiskokeita ilman turhia kommervenkkejä.

Dirt 3

Dirt 3 vie pelaajat jälleen matkalle ympäri maailman. Uran aikana kuljetaan läpi tuttujen ralliympäristöjen Norjasta Keniaan ja Monacosta Coloradon Aspeniin. Uutena maana mukana on myös Suomi. Tuttujen rallihaasteiden kuten Trailblazerin, Landrushin ja Hill Climbin lisäksi mukana on täysin uusi rallimuoto nimeltä Gymkhana. Laajempaan tietoisuuteen Gymkhana nousi erityisesti Ken Blockin huimien internetvideoiden ansiosta. Videoilla mies suoritti mielipuolisia stuntteja viimeisen päälle viritellyillä autoilla. Codemasters on rakentanut peliin virtuaalisen DC Compound -leikkikentän sijoittuen Battersean asemalle Lontoossa. Siellä pelaajalla on reilusti tilaa ja vapautta kokeilla erilaisia temppuja ja stuntteja sitä mukaa, kun niitä avautuu uramuotoa pelaamalla.

Dirt 3Dirt 3
Tämä on mainos:

Gymkhana on uutuus pelisarjalle, mutta myös koko ralligenrelle. Se keskittyy hyvin tarkkaan ajamiseen usein erittäin ahtaissa ajoväylissä. Nopeat reaktiot ovat elintärkeitä niin polkimilla, käsijarrulla kuin ratillakin, jos haluaa välttää auton totaalisen romuttamisen. Gymkhanassa autoilla on yleensä tuplasti hevosvoimia kuin normiralliautolla, joten tarkka kuljettaminen ei ole mikään pikku juttu. Ohjattavuuden löytäminen vie aikansa, kun ottaa huomioon auton valtavan väännön, supervoimakkaat jarrut sekä konstikkaat painopisteen siirtymiset. Kova haaste ja tuore näkökulma saivat Gymkhanan tuntumaan erityisen viihdyttävältä pelimuodolta.

DC Compoundilla pelaaja pystyy myös nauhoittamaan pikapyrähdyksiään ja parhaita suorituksiaan. Niitä voi julkaista Youtubessa vain muutamalla napinpainalluksella. Jos puolestaan superralliautojen ohjaus tuntuu liian hankalalta, Codemaster on lisännyt mukaan uuden muokattavan Tricksteer-ohjausmallin, jonka avulla etenkin uusien pelaajien on helpompi päästä sisään rallimenoon.

Dirt 3

Autojen fysiikkamallinnuksen parantamiseen edellisestä osasta on käytetty selkeästi paljon aikaa ja vaivaa. Parannuksista sai hyvän kuvan ajamalla esimerkiksi lumisilla erikoiskokeilla Suomen metsissä. Tällä kertaa mukana ei ole yhtä paljon keinotekoista pitoa, vaan ohjaus vaatii äärimmäisen pieniä ja huolellisia liikkeitä. Aluksi täysin mahdottomalta tuntuneesta ohjauksesta tuli pian kuin toinen luonto. Tuntui täysin loogiselta, että huolimattomuudesta rangaistiin armottomasti, ja jo pienetkin onnistumiset tuntuivat harvinaisen palkitsevilta. Tien pintojen mallinnus on sekin nostettu uudelle tasolle. Jokaisen töyssyn ja kuopan tunsi ohjauksessa. Soralla ja lumella myös renkaiden ajojäljet jäävät tien pintaan, millä on vaikutusta mahdollisiin seuraaviin kierroksiin.

Tämä on mainos:

Codemasters on yrittänyt ottaa harkittuja askeleita hilatakseen Dirt 3:n rallipuolta kohti kärkeä. Esittelytilaisuudessa puhevuoron saikin rallikuljettaja Kris Meeke, joka kertoi ajofysiikoihin ja auton säätöihin tehdyistä uudistuksista. Uudessa pelissä voi halutessaan ajaa tismalleen samoilla säädöillä kuin Kris omalla Minillään ensi vuoden WRC-kaudella. On vaikeaa olla innostumatta Dirt 3:sta, kun kuunteli Codemastersin hypetystä pelistä. Tällä kertaa luvassa on vähemmän leikkimistä valtavilla jeepeillä ja rantakirpuilla ja enemmän oikeaa perinteistä rallia. Suuremman vaihtelevuuden lisäksi Codemasters on luvannut, ettei pelaajan tarvitse urallaan toistaa samoja erikoiskokeita yhä uudestaan ja uudestaan. Pelin pitäisi olla myös helpommin muokattavissa ja pelaaja pääsee muun muassa halutessaan valitsemaan, mihin aikaan päivästä kisansa ajaa.

Dirt 3Dirt 3

Kaiken kivan päälle pelaajille povataan huomattavasti parempaa verkkopelikokemusta kuin aikaisemmin. Kisoja ja turnauksia sekä niiden asetuksia pääsee vihdoin säätämään kunnolla juuri sellaiseksi kuin itse haluaa. Eikä kimppapeliä samalta sohvalta ole unohdettu. Jaetun ruudun moninpeli on mukana. Jos Codemasters todella pystyy mahduttamaan kaikki lupaamansa ominaisuudet ja parannukset lopulliseen tuotteeseen, voi käsissämme ensi vuonna hyvinkin olla kaikkien aikojen paras rallipeli.

[Käännös: Arttu Rajala]

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Dirt 3Score

Dirt 3

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Codemastersin rallipelit ovat saaneet vuosikymmenen saatossa monia muotoja, mutta miltä kaahailu tuntuu ilman Colin McRaen nimeä?



Ladataan seuraavaa sisältöä