Suomi
Gamereactor
artikkelit

Nintendo Switch 2 kätösissä, tästä pidin eniten, tästä vähiten

Kulutin melkein neljä tuntia uuden hybridikonsolin ja muutaman lisälaitteen kanssa, ja tässä on hyviä ja ei-niin-hyviä ajatuksia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Istun lentokoneessa, joka on pian nousemassa lentoon vietettyäni aamun Nintendo Switch 2 Premiere -tapahtumassa Pariisissa. Toisin sanoen kaikki, mitä olen kokenut uudesta konsolista, sen peleistä ja sen lisälaitteista ovat vielä melko tuoreena mielessäni, mutta riittävästi maanneena, jotta voin kertoa mielipiteeni.

Joten, miltä uusi konsoli näyttää ja tuntuu? Kera Switch2Gate-vuotojen liudan Nintendo kärsi tammi- ja helmikuussa, pelaajat tiesivät jo suurimman osan sen ominaisuuksista, kun taas tammikuinen julkistus kera taannoisen Switch 2 Direct -lähetyksen enemmänkin tekivät kuvasta kokonaisen niin teknisten tietojen, julkaisutietojen ja muun suhteen. Nyt siis ei ole oikea paikka puhua TFLOPSeista, ylihinnoitelluista ohjelmistoista tai mennä syvällisesti yksittäisen pelin maailmaan. Nyt on aika kertoa, miltä tuntui henkilökohtaisesti käsitellä eri osia, ja kertoa kiinnostavia havaintojakin. Ja antaakseni hieman näkökulmaa, puhun myös hyvistä ja huonoista puolista.

Pidin: se tuntuu kevyeltä!

Nintendo Switch 2 käsikonsolina tuntuu yllättävän kevyeltä, kun sen ensimmäisen kerran käsiin ottaa. Olen tottunut vanhaan kunnon OLED-malliini, ja Switch 2 tuntuu kevyemmältä. Se ei ole, jos tietoni oikeassa ovat, joten kyse on enemmänkin tuntumasta, ehkä kyse on laitteen tasapainotuksesta tai miten näyttö on koossa 7,9" eli melkein tuuman verran isompi kuin OLEDin vastaava, mutta usko kun sanon, että puoli kiloa tuntui vähäisemmältä.

Tämä on mainos:

Pidin: hyvä ei-OLED-näyttö

OLED-näytön jälkeen odotin Switch 2:n näytön olevan huonompi kuin 3,5 vuotta vanha päivitys. Mutta se ei ole niin huomattava, kera lisätyn koon, kohtuullisen kirkkauden LCD-paneelille, hyvät mustat, vakuuttavat värit, HDR-tuki ja 120 Hz virkistystaajuus puhumattakaan pikselilukemasta 720p aina Full-HD 1080p. Toisin sanoen kyseessä on kokoon nähden hyvää pikselitiheyttä. Älä silti tulkitse väärin, odotan Switch 2 Premium -mallia tulevaisuudessa, ja vielä kiiltävämpää OLED-näyttöä, mutta ne muutamat pelaamani pelit näkyivät ruudulla hyvin, ja olivat hyviä. Toisaalta olen käyttänyt paljon enemmän aikaa pelatessani TV:llä telakassa näissä Switch 2 -ennakoissa.

En pitänyt: vähän päivitystä valikoihin ja käyttöliittymään

Mitä nähtiin Switch 2 Direct -lähetyksessä, ja se vähä, mitä näytettiin Premiere-tapahtumassa, näyttää siltä, että käyttöliittymä on pitkälti ennallaan. "Kun jokin toimii, älä korjaa sitä", eikö? No kyllä, mutta vaikka osaan arvostaa selkeämpää ja yksinkertaisempaa valikkoa tyyliin ensimmäinen Switch, kun on oppinut käyttämään palveluiden täyttämää älytelevisiota ja konsoleita Playstation 5 ja Xbox Series X, olisin toivonut vähän uusiksi tehtyä valikkoa, jotta käyttö olisi tehokkaampaa ja tuoreempaa silmille. On toki odotettava kesäkuuta nähdäkseen, miten homma todella toimii.

Pidin: magneettisesti kiinnittyvät joy-con 2 -ohjaimet

En ole ihan varma, kun vuoto tehtiin, mutta nyt olen aivan vakuuttunut, vaikkakin on testattava, miten se kestää ajan kanssa. Se vain toimii miellyttävästi, hyvin miellyttävällä tavalla, ja se näyttää vankemmalta, ja vastustuskykyisemmältä tulokselta. Ei enää keikkumista, toivottavasti, mutta itse ele on niin helposti suoritettavissa, että se tekee alkuperäisen Switchin joy-con-liu'un kömpelöksi, huonoksi ja vanhaksi. Ohjaimien irrottaminen Switch 2:n näytöstä tai Grip-adapterista on helppoa kuin nyt isojen nappien painaminen, ja näin ne irtoavat. Mutta se miellyttävämpi tunne on, kun kiinnittää ne takaisin järjestelmään, ja ilman yritystä tai ongelmaa ne vain lähelle vietynä kliksahtavat paikoilleen kuin Voimalla. Niin ja lisähihnat ovat aiempaa helpommin kiinnitettävissä ja irrotettavissa, onneksi.

Tämä on mainos:

Pidin: Nintendo Switch 2 Pro Controller saattaa olla paras koskaan kokeilemani peliohjain

Se on niin yksinkertaista. Olin pelannut kaiken joko kahdella joy-con 2 -ohjaimella kiinnitettynä käsikonsolityyliin, erikseen käsissä pitäen tai kiinnitettynä Grip-adapteriin. Mutta sitten! Kun tuli aika kokeilla Hades 2 -peliä, otin käsiin Switch 2 Pro Controllerin ja... voi kiesus. Aiempaa pidempien analogitattien pehmeys, klikkaava tuntuma niin tavallisissa napeissa kuin ristiohjaimessa (ainoa tapa pelata Street Fighter 6 -peliä muuten). Käyttömukavuus, muoto, suunnittelu (suosin itse mustaa ja valkoista versiota). HD Rumble 2 jakautuu koko ohjaimelle, lisätyt GL- ja GR-napit, joiden tarpeellisuutta ei tiennytkään ennen kuin niitä kokeilee keskisormilla (kirjaimellisesti). Stereokuulokkeiden paikka. Tämä ohjain on todellakin sitä jotain, ja minulle tuntuu jo paremmalta kuin Switch Pro Controller, muistoihin jäänyt Wii U Controller, mutta myös Dualsense ja Xbox Controller. MUTTA! Ja mikä mutta se onkaan...

En pitänyt: Missä. Ovat. Minun. Analogiset. Liipaisimet. Nintendo?

Se oli yksi niistä asioista, joita oli lapsenomaisesti toivonut Nintendon korjaavan uudessa konsolissa. Ehkä ne olivat liian hauraita Wii U:ssa, tai ehkä Switch lasten käsissä sai kyytiä, tai muuten eivät olleet järkeviä jaettuina Wiimote-Nunchuck-ohjaimina, mutta miksi hylätä standardi kokonaan? Ja tämä teki vielä enemmän pahaa, kun otin käteen NSO Gamecube -ohjaimen (jossa nyt on mukana C, Home ja Capture-napit yläosassa) pelatakseni hieman F-Zero GX:ää. Mitä ironiaa! Nintendolla olivat ne pisimmät analogiset liipaisimet, ja nyt niitä ei ole lainkaan, ja näin tuhotaan kokonaan se asteittainen tarkkuus, mitä joissakin peleissä ja lajityypeissä tarvitaan. Ja nyt kun alkuun pääsin, kun tuntuu että nyt kun pidän niistä GL ja GR -ohjelmoitavista napeista niin Pro Controller 2:ssa kuin joy-con 2 Gripissä, miksi ei vain lisää niitä joy-con 2 -ohjaimiin siinä samalla? Tällä tavalla estää niitä olemasta järjestelmän ominaisuus, ja voisivat olla jotain erityistäkin.

Pidin: ergonomisemmat joy-con 2 -ohjaimet

Ne eivät voi kilpailla uuden ylhäällä olevan suosikkini kanssa, mutta ne ovat melko lähellä tavallista ohjainta, molemmat kiinnitettynä koneeseen, Grippiin tai omina itsenään. Viesti kuultiin, mitä tuli isompiin tatteihin ja nappeihin, enemmän lepoaluetta sormille, ja myös isommat ZL, ZR, SL ja SR-napit. Ja ikään kuin lisänä niin uudempi HD Rumble 2 ja päivitetyt gyrosensorit ovat aiempaa tarkemmat ja vaihtelevammat. Yhdessä hiiriominaisuuksien kanssa ja liikeohjaustoimintojen, ne ovat vaikuttava päivitys. Ajan kanssa on katsottava vielä liukuminen eli "driftaaminen", ongelma, jota Nintendo ei voi enää toistaa.

En pitänyt: hiiriohjaus, kun tarvitsee suorittaa monimutkaisia toimintoja

En usko, että tulen pelaamaan hiiritilassa pitkiä aikoja, ja vielä vähemmän, jos on painettava sekä ZR/R (kuten olisi tavallisella hiirellä) ja jotain ABXY-napeista (kuten olisi tavallisen hiiren sivunapeissa). Se tuntui paremmalta, kun kokeilin myöhemmin Drag X Drivea ja Nintendo Switch 2: Welcome Touria, eikä niinkään Samusin enemmän kovan luokan pelikokemusta, mutta selvää on, että joy-con 2 -ohjaimien muoto toimii ainoastaan joillakin tavoilla. Ne toimivat melko hyvin pystysuunnassa ohjaimena klikatessa tai liikkuessa, ne toimivat paljon paremmin kuin ennen NES-tyylillä sivuttain, ja ne voivat toimia jonkin aikaa tässä kolmannessa keksinnössä, mutta on se hieman keinotekoista. Miten voi yksi ainoa muoto onnistua niin hyvin kummallisessa asiassa?

Pidin: nopeammat latausajat

Juu, en mitannut latausaikoja, mutta näin useiden pelien lataamista, ja selvästi käytössä on aiempaa nopeampi muisti. Niin kävi sekä Switch 2 Edition -peleille kuten Zelda: Breath of the Wild, Kirby and the Forgotten Land tai Mario Party Jamboree, mutta myös uusille peleille kuten Mario Kart World (muistatko, miten kauan kesti ladata ratoja Wii U:lla) ja Donkey Kong Bananza. Tarvittu ominaisuus, paljon pyydetty parannus, ja mieluusti kokeilen lataamista, asentamista ja muidenkin pelien kokeilemista sen varmistamiseksi, millainen loikka tässä on käyttöliittymän suhteen, jotka ovat tottuneet alkuperäiseen Switchiin.

En tiedä yhtään: Nintendo Switch 2 -telakka, ja mitä se lisää

Kuten sanoin, tämä pohjautuu vain omaan kokemukseeni. Paperilla arvostan, mitä telakka eli Dock 2 sanoo tekevänsä. 4K-kuva ja ne muut kivat sanat, joita Nintendo ei ole aiemmin niin käyttänyt kuten 1440p (2K) ja VRR, puhallin komeutta jäähdyttämässä... Mutta juttu on niin, etten päässyt testaamaan uutta Dock 2:hta itse, sillä niitä ei voinut irrottaa. Niitä saattoi vain katsella suojalasin takaa yhdessä muiden laitteiden ja lisätavaroiden kera. Ovatko johdot aiempaa helpommin hoidettavia? Lämpeneekö laite liiaksi? Pääseekö eri paikkoihin hyvin käsiksi? On tämä kaikki ystävällisempi Switch 2 -yksikölle, kun laitteen laskee tai nostaa Dock 2:sta, eikä siis naarmuja tule? On vain odotettava sitä lopullista Switch 2 -arviota...

Näin tunnen toistaiseksi Switch 2 -laitteistosta. Ja vielä yksi juttu: tämä on yksi niitä asioita, jotka muuttuvat kokonaan paikan päällä ja läheltä tarkasteltuna, yleensä parempaan. Videot ja kuvat eivät tee oikeutta monille tässä mainituille asioille, joten jos on kiinnostunut, kannattaa kokeilla itse ennen ostamista.

Nintendo Switch 2 kätösissä, tästä pidin eniten, tästä vähiten


Ladataan seuraavaa sisältöä