Suomi
ARTIKKELI - SPONSOROITUA SISäLTöä

NVIDIAn tekoäly niin Photoshopille, Premierelle kuin DaVincille

Lähemmässä tarkastelussa se, miten voi käyttää tekoälyominaisuuksia näytönohjaimellaan parantaakseen ja helpottaakseen kuvien ja videoiden muokkaamista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Tekoäly on toden teolla murtautunut kansan syvien rivien tietoisuuteen aivan toisella tavalla kuin vuosikymmeniin. He, jotka työskentelevät kuvien ja videoiden muokkaamisen parissa, ovat jo vuosia olleet tietoisia, että tekoäly on oikea työkalu, jota voi käyttää tehokkaasti tuottavuuden lisäämiseen, mutta myös innoittamaan ja, ennen kaikkea, tekemään tylsän ja itseään toistavan työn. Tässä tekoäly on täydellinen korvaamaan ihmistyövoiman.

HQ

Toisin kuin monet muut tekoälymallit, jopa jotkut planeetan isoimmat, käyttävät ammattimaista tekoälyä kuten millaisen on tehnyt Adobe Firefly - käyttäen NVIDIA RTX -näytönohjaimia pilvipalveluissaan - luottaa täysin lisensioituun sisältöön Adobe Stockilta varmistaen, ettei käyttäjä koskaan ajaudu vaikeuksiin lain kanssa käyttäessään tekoälyä kaupallisiin tarkoituksiin - arkaluontoinen aihe, jota usein monet tekoälyn tarjoajat välttävät.

Yksi tällainen ominaisuus on Adobe Photoshopin Generative Fill. Niin kuin mikä tahansa muukin tekoälymalli, voi tätä yksinkertaistaa aina merkitsemällä haluttu alue, joka sitten täyttyy millä ikinä haluaakaan ilmoittamalla asian ohjelmalle yksinkertaisella tekstichatilla. Tällä on massiivisia seurauksia tuotannon tasolla, missä kokonaiset uusintakuvaukset voidaan välttää säästäen mahdollisesti ei ainoastaan tunteja, vaan päiviä tuotannossa yksittäisen kohtauksen tasolla.

NVIDIAn tekoäly niin Photoshopille, Premierelle kuin DaVincille

Tämä ulottuu myös, no, ulottamiseen. Käsin tehtävän työn sijasta voi tekoäly laajentaa kuvaa käyttäjälle. Käyttäjä voi jopa luoda kuvia tyhjästä lisäämällä tekstiä tai kuvaa, ja näin mahdollistetaan uusien ideoiden kokeileminen ja niiden täydelliseksi hiominen ennen projektin aloittamista.

Jos taas on enemmän videoiden suuntaan, on Adoben Firefly AI, NVIDIA RTX:n avulla, käytettävissä ikäviin tehtäviin, kuten taustamelun jatkamiseen, ruutujen lisäämiseen tai jopa auttamassa taustan kanssa silkalla yksinkertaisella tekstisyötöllä kertoen, mitä käyttäjä haluaisi lisätä projektiin. Tällä voi olla suuri vaikutus käyttäjän jälkikäsittelyyn, sillä äänien uusintaleikkauksia ja äänien uusintaäänityksiä ei enää tarvita, ja samalla säästetään kuluissa, kun näyttelijöiden ja oikeiden äänitehosteiden henkilökunnan ei tarvitse tehdä ylityötunteja.

Jos tarvitsee digitaalisia tehosteita, voi se toimia toiseen suuntaan poistaen kohteita ja tekoäly sitten luoden tilalle puuttuvan osan kuvaan käyttäjän puolesta. Tämä ei toimi ainoastaan kohteille, vaan voi myös helposti poistaa rekisterikilpiä, logoja tai jopa näkyvissä olevia tuotantovälineitä vaivatta. Tämä säästää käyttäjältä suuria määriä aikaa, kun enää ei tarvitse tehdä uudestaan isoja osia projektista tai voi helposti poistaa tuotemerkintöjä, joiden ei kuvatessa huomannut olevan näkyvissä.

Tämä menee niinkin pitkälle, että on mahdollista jatkaa kuvaa ylimääräisillä ruuduilla lisäten ylimääräisiä kohteita suuremmassa mitassa, tai jos avustajat unohtivat solmionsa, voi nekin lisätä mukaan. Ja kuten tekoälykerros asettuu alkuperäisen päälle, voi käyttäjä aina peruuttaa prosessin ja palata helposti takaisin alkuperäiseen materiaaliin.

Edistyneemmille videoiden muokkaajille, jotka käyttävät DaVinci Resolvea, on helppoa huomata, miten Neural Engine -pohjainen tekoäly toimii, ja on käytettävissä. DaVinci Resolve tunnetaan suurimmaksi osaksi värimäärittelystä ja digitaalisista tehosteista ja on optimoitu käyttäjille, joilla on NVIDIA RTX -vahvisteiset työasemat. Se on yksi ohjelmistoista, jotka ottavat täyden hyödyn siitä, että käytössä on näytönohjain kera NVIDIAn Tensor-ytimien.

Kun suurin osa korjauksista väreihin, uudelleen tarkennetussa materiaalissa, hidastetussa kuvassa tai kohteen poistamisessa vaativat ihmisen tekemään työtä alusta loppuun, on DaVinci Resolve onnistunut käyttämään tekoälyä tavalla, jota useimmat ihmiset toivovat laittamalla tekoälyn tekemään suurimman osan lapiotyöstä. Mutta kaiken tämän lisäksi on mukana joitakin todella vaikuttavia ominaisuuksia ohjelmiston uusimmassa versiossa, 19, viedäkseen RTX-näytönohjaimen äärirajoille niin kohteiden jäljityksellä kuin kuvia tasapainottamisellakin. Se voi jopa ennustaa ja tehdä äänen panorointia - jota tarvitsee sen jälkeen, kun on käyttänyt tekoälyä tekemään panoroivan otoksen, jota ei ole koskaan tehty, ja kun samaan aikaan tehdään melunpoistoa ilman tarvetta tinkiä äänenlaadusta tai naamioida äänen alkulähdettä.

NVIDIAn tekoäly niin Photoshopille, Premierelle kuin DaVincille

40-sarjan NVIDIA RTX -näytönohjain myös parantaa kiihdytystä monille perinteisille tehosteille DaVinci Resolve 19:n ominaisuuksille tehden oman työaseman päivittämisestä paljon houkuttelevamman, sillä se säästää selvästi aikaa pitkässä juoksussa.

Jos siis oikeasti haluaa laittaa kaiken kuntoon tekoälyn käytössä, on toisena vaihtoehtona käyttää juuri julkaistuja RTX 50 -sarjan näytönohjaimia. Rauta on selvästi päivitettyä antaen käyttäjälle suuresti parannellun tekoälyn suoriutumisen, ja näytönohjaimet ovat erittäin keskittyneitä sisällöntuottamiseen tarkoittaen sitä, että jopa tekoälyä ilman tehtävissä töissä, jotka silti edelleen vievät paljon aikaa, kuten koodinvaihto, vievät enää murto-osan siitä, mitä aiemmin.

Joten vaikka monet valtavirran käyttäjistä kokevat tekoälyn vain hauskana kikkana, on kyseessä erittäin voimakas työkalu niille, jotka ovat muokkaamassa materiaalia ammattimaisella tasolla, ja joilla on NVIDIA RTX -järjestelmät, on se sitten pilvipalvelimen malliin tai fyysisesti heidän PC-laitteillaan.



Ladataan seuraavaa sisältöä