Bethesda ja Zenimax Online Studios ovat paljastaneet, että seuraava lisäosa The Elder Scrolls Onlineen vie pelaajat takaisin Skyrimin maisemiin. Gamereactor pääsi haastattelemaan luovaa ohjaajaa Rich Lambertia. Ensimmäiseksi kävi selväksi, että pelaajat tykkäsivät Season of the Dragonista. Vuoden mittainen tarina oli hyvä juttu, ja neljä isoa päivitystä muodostivat yhdessä hyvän yhtenäisen tarinan.
Seuraava lisäosa kulkee Skyrimin maisemiin, ja Lambertin mukaan sanayhdistelmä "Dark Heart of Skyrim" summaa hyvin koko vuoden. Pelaajat pääsevät tutkimaan paitsi läntistä Skyrimia ja suurikokoista luolaa nimeltä Blackreach, myös tarina on vuoden mittainen ja sävyltään tumma.
Vuoden mittainen toimintamalli tuntui toimineen, joten nyt studio tekee saman uudelleen, ja tällä kertaa hyvinkin tunnetussa ja suositussa paikassa. Luvassa on seikkailu, jonka aloittava prologitehtävä on kaikkien pelattavissa. Luvattuna on pelin historian tummasävyisimpiä event-tapahtumia eli niin sanottuja Harrowstormeja, uusi vaativa 12 pelaajan trial nimeltä Kyne's Aegis ja uusia muutoksia pelattavuuteen (kuten uusi Antiquities, jossa metsästetään Tamrielin historiasta kertovia esineitä).
Se varsinainen tarina tapahtuu 900 vuotta ennen The Elder Scrolls V: Skyrimin tapahtumia. Pelaajat käyvät taistoon muinaista vampyyriherraa vastaan, jolla on käytössään armeijallinen vampyyreja, noitia ja ihmissusia. Läntinen Skyrim on kooltaan "giganttinen". Tarinalle luvataan kestoa 30 tuntia, ja tehtäviä piisaa paljon, samoin ympäristön tutkimista kannattaa harrastaa.
The Elder Scrolls Online on vienyt pelaajia mitä erilaisimpiin paikkoihin. Mutta miksi Skyrim, ja miksi juuri nyt? Lambertin mukaan kunkin uuden laajennuksen paikan valitseminen on melkoinen prosessi. Se alkaa pohtimalla, millaisissa paikoissa on jo käyty, ja millaisia tarinoita on jo kerrottu. Siitä sitten lähdetään miettimään uusia alueita ja koetetaan ajatella, missä pelaajat haluaisivat liikkua ja tutkia paikkoja. Läntinen Skyrim on varsin monipuolinen niin maisemiltaan kuin eläimistöltäänkin, joten siksi se on hyvä paikka pelaajille tutkia maastoa. Sekin auttaa, että Skyrim on hyvin tunnettu ja tykätty paikka.
ESOssa siirrytään Morrowindin maisemista Skyrimiin, ja tavoitteena on, että läntinen Skyrim kertoo sen oman mielenkiintoisen tarinansa. Ideana ei ole tehdä uusiksi The Elder Scrolls V -peliä, toisin kuin ESOn Morrowind oli uusiksi tehty... Morrowind. Mukana on tuttuja paikkoja (Solitude, Morthal, Dragon Bridge ja niin edelleen), mutta tapahtumat sijoittuvat melkein 1000 varhaisempaan aikaan. Lisäksi pelaajat viettävät paljon aikaansa uudessa paikassa Blackreach.
Kehittäjien pitkän aikavälin tavoitteena on hiljakseen saada peliin mukaan koko Tamriel. Melkoinen määrä alueesta onkin jo mukana verrattuna siihen, kuinka paljon pelattavaa oli aikoinaan pelin julkaisussa. Vielä riittää kuitenkin alueita, ja siihen päälle sitten vielä Oblivionin maisemat. Paikkoja ja tarinoita riittää siis vielä tulevaisuudessakin.
Lambertin mukaan ESOn tilanne noin kokonaisuutena on hyvä. Pelaajayhteisö on iso, ja kasvaa koko ajan. Moinen on hyvä saavutus ottaen huomioon, että pelillä on ikää jo kuusi vuotta. Tulevaisuutta kannattaa odottaa.
The Elder Scrolls Online: Greymoor julkaistaan PC:lle ja Macille 18. toukokuuta, ja sitten 2. kesäkuuta PS4:lle ja Xbox Onelle.