Suomi
Gamereactor
artikkelit
Rift

Rift ennakkotestissä

Rift jatkaa nättien nettiroolipelien perinnettä, mutta lisää keitokseen aimo annoksen uusia mausteita ja yllätyksiä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Trion Worldsin ensi vuonna julkaistavassa nettiroolipeli Riftissä (aikaisemmin Rift: Planes of Telara) on eeppisiä sotia, hotteja haltioita ja kiukkuinen lohikäärmejumala nimeltä Regulos. Saattaa kuitenkin olla, että kiiltävän kauniiseen tuotteeseen Riftiin on lipsahtanut aitoa roolipeliäkin.

Hahmonluontiruudussa pasuunat pauhaavat ja kumisevat patarummut. Kaikki on asiaankuuluvan mahtipontista pelaajan valitessa, kun kysymys kuuluu lähteäkö pelastamaan maailmaa Guardianien (suojelijoiden) vai Defianttien (uhmakkaiden) puolella. Nämä tietysti eivät tule juttuun keskenään: pesäeron on tehnyt vääränlainen magia, jota puhtoiset Guardianit eivät soisi raspisempien Defianttien käyttävän. Molemmat osapuolet haluavat estää maailmanlopun. Ainoastaan keinoista ollaan eri mieltä.

Riftin rodut ovat samaan aikaan tuttuja ja tuntemattomia, valikoimasta löytyy seksikäs suurhaltia ja eksoottinen bahmi, aavikkoihminen vai etnohaltia Kelari? Aionin Onlinen tavoin Riftkään ei anna kovin syyläisiä kasvoja tuunattavaksi, mutta ainakin se antaa palettiin koko joukon värejä ja muotoja joista valita. Niille pelaajille, jotka mielellään kuluttavat hahmonsa veistelemiseen pitkän tovin, Rift on karkkikauppa. Muutenkin pelin graafisuus ja taiteellinen suunnittelu on hiottua. Tyyliltään maailma on tietynlaista näpelöityä realismia, jossa 3d-aamurusko kohtaa toinen toistaan nätimpiä rintapanssareita, solkia vöitä ja poskipäitä. Harvoinpa kiristyvät nahkahihnat yhtä tyylitietoisesti samoojan olkavarsiin.

Nättiydestään huolimatta Riftin varsinainen suola on jotain, mitä peliyhtiö mainostaa 'dynaamiseksi sisällöksi'. Tämä tarkoittaa, että pelaaja voi missä tahansa tallustellessaan nähdä ulottuvuusportin, riftin, repeävän tyhjästä ja syöksyä lähistöllä olevien pelaajan kanssa listimään ulkotodellisuudesta sikiäviä hirmuja. Untuvikkokin teoriassa hypätä vahvempiensa mukaan ja saada jälkeenpäin osansa rikkauksista sen mukaan kuinka raivokkaasti on purrut pomohirviöiden nilkkoja. Mitään ryhmänluontia ei tarvita. Pelkkä pelaajan osallistuminen riittää. Portaalit aukeavat missä tahansa, mikä tarkoittaa että Riftin hiekkalaatikkossa telmivät ainakin teoriassa kaikentasoiset hahmot. Koska rift saattaa saattaa revetä missä tahansa, on pelaajien välinen tasoero osittain ratkaistu metapelillä. Portin voi joko sulkea alkuunsa tai lypsää siitä irti vaikeammatkin vastukset.

Tämä on mainos:

Vapaa maailmansamoilu lienee raikas ja luonnollinen poikkeus tavalliseen PvE-junnaamiseen, jossa satumaisen kauniit alueet jäävät kokemuksen myötä hyödyttömiksi ja loppupeli keskity yhteen ja samaan alueeseen ja prosessiin. Örvelöt ovat kotoisin kuudelta eri elementaalitasolta, ja antavat jokseenkin muodollisen syyn tarinalle. Pääpahis ei ole yhtään vähempää kuin lohikäärmejumala Regulos, joka haluaa orjuuttaa vapaat kansat. Maailma on kovaa tahtia loppumassa ja se ei käy sankareille laatuun.

Siinä missä WoW-pelaaja aloittaa pahaisen pulliaisen tasolta, Riftissä astutaan valtakunnan ainoana toivona, ylösnousseena sieluna, jolla on ainutlaatuinen kyky erikoistua kuolleiden sankareiden hahmoluokkiin. Tämä toimii löyhänä aasinsiltana pelihahmon kehitykseen. Vaikka 'ainut toivo' vaikuttaakin olevan ristiriidassa MMO:n pelaajamäärässä, on sankarin muokkaaminen siitä huolimatta pelin onnistuneimpia piirteitä. Kolmen talenttipuun systeemi kuulostaa vanhalta ennen kuin valinnan tulee mukaan Kolmen talenttipuuta valitaan kahdeksasta mahdollisesta, mikä määrittää pitkälle hahmoluokan identiteettiä. Lisäksi kykypuun kasvattaminen aukaisee uusia passiivisia "juurikykyjä". Mannekiinimaisen hiotusta valtavirtapelistä kumpuaa esiin piirteitä, jotka ensinäkemältä vaikuttavat, paremman sanan puutteessa, innovatiiviselta.

Nettiroolipelien nykyinen tarjonta on runsasta, ja uuden pelin voi olla vaikea änkeä itselleen tilaa. Riftin tapa vastata markkinoiden haasteeseen on ottaa kilpailijoidensa hyviä piirteitä ja pyrkiä nokittamaan niitä. Paljon on sen varassa, miten dynaaminen sisältö ja vapaa tutkiskelu toimivat synkassa vanhan tehtäväjärjestelmän kanssa, ja lopulta kuinka palkitsevaksi rift-todellisuusrepeymien metsästäminen pelaajalle tehdään. Parhaimmillaan se on uudenlainen tyyli pelata nettiroolipeliä, joka ei perustu pelkästään aivottomaan toistoon. Toisaalta pahimmassa tapauksessa se lässähtää välimalliformaatiksi, jonka pyrkimys keksiä pyörä vain osittain uudelleen löytämättä kunnolla yleisöä. LotR: online, WoW, Warhammer online sisältävät kolossaalisen määrän taustatarinaa ja -teoksia puhaltamaan virtuaalimaailmaan henkeä. Riftillä ei kauneudestaan huolimatta ole varaa supistaa tarinaansa pelkäksi pakolliseksi pomppulinnaksi, jonka sisällä velhot ja paladiinit pyllähtelevät.

Rift
Tämä on mainos:
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
Rift
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
RiftScore

Rift

ARVIO. Kirjoittaja Eero Salminen

Rift saapuu tosissaan haastamaan nettiroolipelien valtiaat. Rift tekee ihmetyön ja onnistuu missä monet muut ovat kompastuneet.



Ladataan seuraavaa sisältöä