Suomi
Gamereactor
artikkelit

Saksalainen gamescom kutsui musiikin ja liikunnallisten pelien pariin

Tämän vuoden suurin eurooppalainen pelitapahtuma järjestettiin elokuun puolessa välissä Saksan Kölnissä. Messualueelle saapui 245 000 kävijää ja 458 näytteillepanijaa 31 maasta. Nelipäiväinen yleisötapahtuma antoi mahdollisuuden paeta elokuun helteitä suhteellisen viileisiin messuhalleihin, joissa kokeilemaan pääsi jos jonkinmoista pelipläjäystä ja -vimpainta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Messujen annissa oli kuitenkin selkeä sävy. Messualueella oli yhteensä neljä suurta yleisöhallia, joissa lähestulkoon jokaisessa oli näytillä jonkin sortin musiikkipeli. Nintedon ja Namco Bandain asuttamassa hallissa tuli ovella vastaan Lego Rock Band, Sonyn hallissa Singstar houkutteli fanejaan mega- ja mikrofonien ääreen, Xboxin alueella Lips huudatti biisejään faneilleen ja Guitar Heron kyljessä demottiin suurin elkein uutta sankaripeliä, DJ Heroa.

Saksalainen gamescom kutsui musiikin ja liikunnallisten pelien pariin
Antaumuksellista Singstarin fanittamista.

Mimeettiset eli luonnollisia käyttöesineitä mukailevat pelikäyttöliittymät olivat myös hyvin esillä. Segan Wiille lanseeraama Mario & Sonic at the Olympic Winter Gamesin ja Dance Dance Revolution Hottest Party 2:n lisäksi messuhalleissa törmäili moneen vielä aidompaa tuntumaa hakevaan pelivimpaimeen. Skeittailua pystyi kokeilemaan skeittilautakäyttöliittymällä ja surffausta oikean näköisillä surffilaudoilla. BigBenin Cyberbiken takalistonveivaamista pääsi kokeilemaan itsekin, ellei halunnut vain tyytyä messutytön pelaamisen ihailemiseen.

Saksalainen gamescom kutsui musiikin ja liikunnallisten pelien pariin
BigBenin Cyberbike ja messutyttö.
Tämä on mainos:

Pelimessuilla syntyy helposti pakottava tarve päästä näyttämään, kuinka pelisuoritus sujuu paremmin juuri omissa kätösissään. Itse sorruin tähän syntiin uusinta Ratchet and Clank Future: A Crack in Time messudemoa pelatessani. Vaikka itsellänikin meni hetki kenttäpomon heikkouden löytämisessä, olin jo pian avustamassa vieressäni pelannutta miesyksilöä, joka ei meinannut millään päästä perille edes pelin perusmekaniikasta. "No, ei siinä mitään, mä oonki pelannu jo nää kaikki."

Esiintymisen ja näyttämisen tarve oli huomioitu erityisesti musapelien kohdalla. Räppiä rakastavat pääsivät kokeilemaan Def Jamin Rapstaria joko yksityisiin tiloihin tai korkealle lavalle, jossa välissä esiintymässä saattoi olla myös joku saksalainen räppijulkimokin. The Beatles: Rock Bandia jonotti jatkuvasti muutama nörttimiesten kokoonpano näyttämään legendaarisia taitojaan. Valitettavasti lavakarisma ei peliin keskittyessä päässyt loistamaan. Zombiyhtyeitä ei jaksa pitkään fanittaa.

Silmänruokaa ja parempaa spektaattorikokemusta tarjosi messuilla julkistettu Ubisoftin koko kansan tanssipeli Just Dance. Tanssiliikkeitä vimmatusti toistavat pelaajat näyttivät oikeasti hauskoilta, meni pelisuoritus sitten miten tahansa. Kaiken varalta paikalle oli kuitenkin palkattu myös useita asiaan perehtyneitä nättejä promotyttöjä ja -poikia. Innokkaimmat fanit pääsivät kokeilemaan nelinpeliä kolmen messuisännän ja -emännän kanssa lavalle. Lopulta palkkioiksi sai t-paidan.

Saksalainen gamescom kutsui musiikin ja liikunnallisten pelien pariin
Just Dancen pelaajat olivat viihdyttäviä.
Tämä on mainos:

Ilmaista kamaa jaeltiin lamasta huolimatta. Jos jaksoi jonottaa puolesta tunnista pariin tuntiin pääsyä AAA-titteleiden näytöskoppeihin, saattoi lopuksi saada palkakseen t-paidan tai muuta roinaa. Tai sitten ei yhtään mitään. Jos kaikille ei kilkettä riittänyt, niin luultavasti ilmaan heitetty t-paita meni jollekin nopeammalle saksalaisteinille. Myös koppien ulkopuolella yleisöä huudatettiin ilmaisjakelujen perässä. Haman ständillä yleisöä innostettiin huutamaan kilpaa: "Was Hama? Spass Hama" Sitten satoi päähän ja silmäkulmiin peliohjaimia tai lohdutuspalkinnoksi nallekarkkeja.

Tosimaailman keräilypelin tauoilla saattoi vilkuilla oikeita pelijulkaisuja. Kiinnostavimpia tapauksia minulle olivat kestosuosikkini Ratchet and Clank ja Katamari-sarjan jatko-osat sekä nelinpelattava New Super Mario Bros. Wii. Uusista julkaisuista hilpeä ja massamusiikkimakuani hivelevä Just Dance on tietysti ostoslistallani. Myös koko perheelle ja kenties vielä enemmän perheen pienemmille kohdistettu EyePet löytynee pelihyllystäni ensimmäisten joukoissa. Project Natalin innovaatiovirtaa ennakoiva Eyetoy-peli ei välttämättä ole syvällisimpiä pelikonsepteja, mutta uudenlainen digileikki varmasti ehtii hetken huvittaa.

Saksalainen gamescom kutsui musiikin ja liikunnallisten pelien pariin
EyePetin elukat syntyvät munasta, jonka saa kuoriutumaan taputtamalla käsiä yhteen.

Perinteisille himopelaajille oli kyllä edelleen tarjontaa, suurin osa löytyi vaan jonon päästä. Itse jaksoin osallistua jonottamiseen vasta lauantai-iltana väen hälventyessä Bioshockin ja Borderlinen videokoppiin. Näin minusta tuli myös onnellinen Bioshock 2 t-paidan omistaja. Minua kiinnostavia tulevia hc-julkaisuja olivat myös Heavy Rain ja Alan Wake. Jonottamisen laiskuus kadutti kuitenkin vain ainoastaan Aionin kohdalla. Koska koppien annista ei etukäteen voinut tietää, sain vasta jälkeenpäin kuulla, että Aionia promottiin elävien näyttelijöiden vuoropuhelulla. Oli ollut ilmeisen vaikuttava kokemus.

Gamescom oli järjestetty pelinkehittäjien ammattikonferenssin Games Developers Conference Europen jatkeeksi. Itse pääsinkin nauttimaan kokonaisen viikon pelialan uusista näkökulmista ja ammattilaisten taidonnäytteistä. Alan Wakea saimme kurkistella jo maanantain viimeisellä luennolla, kun Matias Myllyrinne avasi Remedyn suunnittelufilosofiaa. Keskiviikkona Gamescomin jonot olivat vielä kovin lyhyitä, kun alue oli avattu vain konferenssin osallistujille ja medialle. Nähtävää riitti puolesta viikosta myös Kölnin keskustaan eksyneille, kun iltaisin kahdella ilmaiskonserttilavalla pauhasi saksalainen laaturokki. Pelifestivaaleilla tarjottiin pelikokemuksia myös messulippua omaamattomille saksalaisille.

Saksalainen gamescom kutsui musiikin ja liikunnallisten pelien pariin
Kaupunkifestareilla pääsi laulamaan Singstaria myös bussissa.

Messualueen business-puolella saattoi törmätä myös vähän eksoottisempaan ilmiöön. Iranilainen peliteollisuus oli hinautunut ihan pohjoismaisen Nordic Game -organisaation ständin viereen. Pelejä ei päässyt kokeilemaan paikanpäällä, mutta demovideoiden perusteella taso oli ihan perusvaikuttavaa. Omaa kopiotani Age of Pahlevanista en ole vielä ehtinyt asentamaan, odotan kyllä tätä kokemusta mielenkiinnolla. Taustatarinat eivät kovin helposti avaudu, sillä persian taitoni ovat vähän kateissa. Toivottavasti lobbaaminen oli viidelle iranilaiselle yritykselle suosiollista ja ensi vuonna tuotteet ovat jo pelaajien käsissä ja vähintään englanniksi käännettynä.

Gamescomissa joutui heikko koulusaksani melkoiselle koetukselle. Englannin kieli loisti poissaolollaan niin peleissä kuin messujuonnoissa. Jos demon halusi pelata siitä jotain ymmärtäen, oli usein järjestelmä bootattava. Uskoisin, että saksalaiset pelaajat osaavat sen verran englantia, että se olisi voinut olla oletuskielenä. Englanniksi puhutut juonnot tosin käännettiin hanakasti saksaksi. Tämä kielipoliittinen teko oli toki ymmärrettävä, mutta vähensi merkittävästi kansainvälistä tuntua.

Gamescom palaa Kölnin messukeskukseen ensi vuonna 18.-22. elokuuta.



Ladataan seuraavaa sisältöä