Suomi
Gamereactor
artikkelit
Star Trek Online

Star Trek Online -haastattelu

Star Trek Online on Cryptic Studiosin (mm. City of Heroes ja Champions Online) kehittämä scifi-teemainen, tutkimusta sekä avaruus- ja maataisteluita sisältävä massiivimoninpeli, joka ammentaa sisältönsä Star Trekin mytologiasta. Matti pääsi haastattelemaan STO:n tuottajaa, Cryptic Studiosille työskentelevää Craig Zinkievichia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Star Trek Online
Star Trek Onlinen tuottaja Craig Zinkievich on joviaali setä, joka tuntee Trekin paremmin kuin omat taskunsa.

Star Trek Online siirtyi Perpetual Entertainmentilta teille 2008. Heidän visiossaan Star Trek Online (STO) oli suunnattu satunnaisemmille pelaajille kuin nykyiset massiivimoninpelit. Mikä on teidän visionne?
Ihmiset kysyvät usein, mitä otimme heidän suunnitelmistaan. Totuus on, että emme lisenssiä lukuun ottamatta ottaneet oikeastaan mitään. Haluamme tehdä STO:sta sellaisen pelin, jota itsekin haluaisimme pelata, joten lähdimme meidän versiomme osalta puhtaalta pöydältä.

Mitä kaikkea pystyitte tuomaan edellisestä pelistänne, Champions Onlinesta, Star Trek Onlineen?
Pelit toimivat samalla moottorilla, joten kaikki Championsin parannukset ja uudistukset sekä siitä saatu kokemus voidaan kääntää suoraan STO:hon. Lisäksi pelien kehitystiimit istuvat samassa rakennuksessa, joten toisen tiimin keksimät parannukset voidaan siirtää helposti toisen tiimin käyttöön. Uskallamme siis toivoa sujuvaa julkaisua, koska tekniikka on jo tuttua ja koeteltua.

Kuinka vakavasti Cryptic ottaa Star Trekin takyonisäteitä ja aliavaruushärveleitä sisältävän, hieman humoristisen maailman?
Peli itsessään ottaa Star Trekin maailman vakavasti eri säteineen ja teknisine yksityiskohtineen. Kysyessäni pelin julkistaneelta Leonard Nimoylta (alkuperäinen Spock) mitä Star Trekistä unohtuu helposti, hän mainitsi huumorin. Pyrimme siis sisällyttämään joihinkin kohtauksiin humoristisia hetkiä ilman niiden parodiointia.

Tämä on mainos:

Törmäsittekö tilanteisiin, jossa Star Trekin mytologia ei taipunut asioihin joita olisitte itse halunneet tehdä?
Muutamissa tapauksissa olemme joutuneet tekemään kompromisseja. Esimerkiksi asetyyppejä Star Trekissä on vain muutama, joten jouduimme keksimään niitä melkoisen määrän lisää. Ja elokuvien esimerkki uuden aluksen hankkimisesta ei oikein toimi pelissä, sillä Star Trekin maailmassa kapteeni sai uuden aluksen yleensä vain vanhan tuhoutuessa.

Pelin laivastotaistelu muistuttaa paljon 1500-luvun meritaisteluita. Onko tämä tarkoituksellista vai tuottamuksellista?
Pelin taisteluita varten tutkimme tietysti paljon Star Trek -elokuvia ja sarjoja, joten osa meritaisteluhenkisyydestä tulee jo lähdemateriaalista. Huomasimme peliä kehittäessämme, että valittu suunta oli hyvä, ja että se tarjosi paljon hienoja hetkiä ja uusia strategioita eri pelikerroilla.

Onko STO:ta tarkoitus pelata usealla eri hahmolla vai yhdellä moniosaajalla?
Pelissämme yksittäinen kapteeni pystyy tekemään useampia asioita kuin perinteisissä massiivimoninpeleissä, joten pelaaja voi keskittyä kasvattamaan yhdestä hahmosta todellista moniosaajaa usealla eri pelin osa-alueella. Useiden kapteenien luominen onnistuu luonnollisesti, mutta se ei ole välttämätöntä.

Mitä STO:n korkean tason pelaajille on tarjolla, onko luvassa Borgeja, massataisteluita tai vastaavaa?
Loppupuolella pelaajat pääsevät kunnolla Pelaaja vastaan Pelaaja -taisteluihin, vaarallisiin tutkimustehtäviin vihamielisillä Alpha Quadrantin alueella sekä useita vaikeita massataisteluita (Raids) borgeineenkin.

Tämä on mainos:

STO:n hahmonmuokkaus on todella monipuolinen, mahdollistaen tekijänoikeuksien alaisten hahmojen ja rotujen luomisen. Oletteko huolestuneet mahdollisista lakiseuraamuksista?
Crypticillä taitaa olla City of Heroes -käräjöinnistä pysyvä arpi sielussaan tästä asiasta. En kuitenkaan usko, että joutuisimme siihen kierteeseen enää uudestaan, vaikka pelaajat loisivatkin suosikkisarjojensa hahmoja meidän peliimme. (toim. huom. Champions Onlinen erittäin monipuolinen hahmonmuokkaus ei ole poikinut uusia haasteita esimerkiksi kyseisen City of Heroes -oikeusjutun tehneeltä Marvelilta.)

Kuinka pitkälle pelaajien omien alusten muokkaamisessa voi mennä?
Yksittäisiä aluksen osia voi vaihtaa ja värjätä, mutta alukset säilyttävät silti oman alusluokkansa ilmeen kaikissa eri variaatioissa. Vaaleanpunaisia ralliraitoja ei siis ole luvassa.

Onko pelissä ominaisuuksia joista itse pidätte, mutta ette ole varma mitä yleisö niistä pitää?
Peliä kehittäessä tunnetilat heittelevät ylhäältä alas, etenkin lopputuotannon puolella. Välillä se tuntuu maailman parhaalta peliltä, välillä taas tuntuu ettei kukaan tule ymmärtämään sitä. Uskon kuitenkin ettemme ole niin outoja ihmisiä, etteikö joku pitäisi peleissä samoista asioista kuin me.

Aiotteko esitellä usean pelaajan alukset jossain vaiheessa, vaikka ne eivät julkaisussa olekaan?
Pidimme huolta siitä, että emme sulkeneet mitään mahdollisuuksia pois tulevista päivityksistä. Seuraamme tarkasti mitä pelaajat haluavat ja miten he ottavat pelin vastaan, ja toteutamme toiveita mahdollisuuksien mukaan.

Onko pelikehityksen aikana tullut vastaan jotain yksittäistä hauskaa tai innostavaa tapahtumaa?
Heti pelaajien välisen taistelun pohjan valmistuttuja tajusimme kuinka hauskaa avaruustaistelut toisia pelaajia vastaan on. Pelaamme sitä sekä pelitestaus- että huvimielessä perjantaisin. Mikään ei voita vastustajan houkuttelemista asteroidikenttään, jonka suojissa kolme kaveria odottaa piilossa valmiina iskemään.

Star Trek Online ilmestyy näillä näkymin helmikuun alussa tähtivuotena 2010.

Star Trek Online
Star Trek Online
Star Trek Online
Star Trek Online
Star Trek Online
Star Trek Online
Star Trek Online
Star Trek Online
Star Trek Online
Star Trek Online
Star Trek Online
Star Trek Online

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Star Trek OnlineScore

Star Trek Online

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Alkuperäismateriaalille uskollinen MMO sisältää runsaasti Star Trek -fiilistä ja kuorruttaa sen näppärällä toteutuksella ja tyylikkäällä avaruustaistelulla.

GR Livessä tänään Star Trek Online

GR Livessä tänään Star Trek Online

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Viime vuonna Star Trek Online julkaistiin PS4:lle ja Xbox Onelle eli yli kuusi vuotta PC-julkaisunsa jälkeen. On siis aika palata MMORPG:n pariin GR Livessä. Liity...



Ladataan seuraavaa sisältöä