Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV arvio: Oho, luin noppia väärinpäin
Vaikka Switch 2 -päivitys tuo sekä parannuksia että uutta sisältöä juhlapöytään, se ei silti tee alkuperäiselle pelille oikeutta.
Järkyttävästä nimestään huolimatta Super Mario Party Jamboreeta pidettiin viime vuoden tärkeimpänä Nintendo Switch pelinä. Siitä tuli konsolin myydyin uusi peli sen jäähyväisvuonna, mutta sen ansiot menivät paljon pidemmälle kuin sarjan tunnistettava brändi ja konsolin valtava asennuskanta. Ja syystäkin: se on yksi kaikkien aikojen parhaista Mario Party -peleistä (ellei jopa paras), mutta se on myös yksi parhaista bilepeleistä ylipäätään.
Pelasin sitä monta tuntia perheen, ystävien ja jopa satunnaisten ihmisten kanssa verkossa. Sisällön monipuolisuus ja määrä, erilaiset säännöt joko rentoa tai kilpailuhenkistä lähestymistapaa varten, monien minipelien laatu ja sarjan hienoin esitys saivat minut ja useimmat kriitikot yksinkertaisesti ylistämään sitä (lue Mario Party Jamboree -arvosteluni täältä).
Jos peruspeli ansaitsi kuitenkin hyvän arvosanan 9, sinun on käännettävä noppaa tai selattava tätä sivua ylösalaisin löytääksesi sen Nintendo Switch 2 -paketin pisteet. Sen kutsuminen laajennukseksi olisi anteliaasti sanottu, sillä sisältö ja sen arvo on ohuempi kuin Waluigi. Ja 20 euron DLC:n oikeuttaminen... puhumattakaan peruspelin 20 euron hinnankorotuksesta? Sitä on vaikea myydä. Minun on kuitenkin myönnettävä, että aion jatkaa pelaamista kytketyllä kameralla, ja pidän Mouse Mode -minipeleistä, jotka on lisätty peliin. Joten... mikä meni pieleen?
Ehkä kyse on vain odotuksista. Tulet yli 100 minipelistä ja löydät täältä vain 17. Kaikenlaisista yhdistelmistä huomaat, että Mouse Mode minipelit, vaikka ne onkin toteutettu hyvin, kuuluvat kaikki 2v2-muotoon. Kaikille uusista säännöistä siirrytään lukitsemaan Frenzy Rules Switch 2:n maksumuurin taakse. Kiiltävistä Switch 2 julkaisuista ja HDR:ää tukevista päivityksistä siihen, että Jamboree pysyy SDR:nä uudessa järjestelmässä.
Se vain tuntuu erilaiselta, puolittaiselta tai ei vain vastaa loistavaa alkuperäistä julkaisua. Jokaiselle esille nostetulle seikalle on potentiaalinen tekosyy, mutta loppujen lopuksi tuntui, että se on ilmainen päivitys, joka on kaikkea muuta kuin ilmainen.
Sillä voi ymmärtää, miksi 14 Mouse Mode minipeliä ovat kaikki 2v2, sillä ne tulevat osana uutta Carnival Coaster -moodia, joka on pohjimmiltaan co-op-peli, jossa sinä ja leikatut naamasi nautitte hauskasta ajelusta yhdessä puhuvien kukkien kanssa. Mutta entä jos haluaisin pelata 1v1, tai kaikki-vastaan-kaikki Mouse Gamesiä? Sellaista ei ole olemassa.
Ne ovat kuitenkin ainutlaatuisia, sillä useimmissa niistä yhdistyvät hiiren kursorit käden pyörittämiseen, ravistelumahdollisuuksiin ja jopa vivahteikkaampaan HD Rumble 2:n (mikä koskee myös muita minipelejä). Vaikka ne eivät siis keksi pyörää uudelleen, nämä ovat asioita, joita ei voi tehdä tavallisella hiirellä, ja me raahasimme ja pudotimme Bowser spämmin roskakoriin, kasasimme jäätelöpalloja vuorotellen ja pelasimme dominoa sekä uteliaina että hymyillen.
Kasvoista puheen ollen, kolme muuta peliä ovat kamera- ja/tai mikrofonipohjaisia, osana uutta Bowser Live -tilaa. Jälleen hauskaa ja hyvin toteutettua, sillä sekä kuvanlaatu (virallisella Nintendo Switch 2 Cameralla, mutta voit liittää minkä tahansa muun USB-C-laitteen) että äänentunnistus (jälleen yllättävän hyvä, kun ottaa huomioon etäisyyden Switch 2:n Dock television lisäksi) olivat enemmän kuin kunnollisia, mikä tekee pelisarjasta erilaisen minipelikokemuksen. Mutta vain kolme?
Käytännössä molemmat tilat jäävät liian vähälle. Siinä missä nautin ja tulen nauttimaan näistä 14 minipelistä, ne löytyvät suuremmasta ryhmästä, sekoittuvat väliin ja ilmestyvät yhtäkkiä osaksi soittolistaa tervetulleena vaihteluna ja tyylinmuutoksena, eivätkä omissa tiloissaan.
Mitä tulee kahteen viimeiseen kritiikkikohtaani. Mikä on syy olla päivittämättä alkuperäistä Frenzy Rulesilla? Kirjoitin silloin kirjaimellisesti "Kaipaan 60 minuutin asetusta" pääasialliseksi valituksekseni, ja se, että peruspelin yli 7M omistajia ei palkita tällaisella toivotulla ominaisuudella, tuntuu ilkeämmältä ja epäreilummalta kuin Boos tässä pelissä.
- Lue lisää: Nintendo Switch 2: Kaikki nimet, jotka ovat yhteensopivia korkean dynaamisen alueen kanssa.
Ja joo, ymmärrän, että joihinkin nimikkeisiin ja niiden Switch 2 portteihin liittyy moottorivaikutuksia HDR:n tukemiseksi (kuten Super Mario 3D World tai Kirby and the Forgotten Land). Mutta kun totuttelemme "4K Nintendoon", joka oli niin myöhässä, ja niin paljon kuin 1440p Jamboree näyttää ja toimii hienommin kuin koskaan, totuus on, että kun saavut nauttimasta Mario Kartista, DK Bananzasta tai porteista, kuten neljästä Zeldasta tai Super Mario Odysseystä, tämä tuntuu väärältä, tylsynyt kuin menetetty tilaisuus loistaa vielä kirkkaammin.
Saattaa siis näyttää siltä, että saivartelen, mutta kun tulee Super Mario Party Jamboreehen, odottaa suuruutta ja maksimaalista huolellisuutta. Älkääkä käsittäkö minua väärin. Tämä ei tee alkuperäisestä pelistä yhtään huonompaa. Sinun kannattaa silti ehdottomasti ostaa se Switch 2:lle, jos et ole koskaan saanut sitä alkuperäisellä järjestelmällä, sillä se on edelleen bileiden kuningas. Vaikka sanonkin, että nautit siitä enemmän kytketyn kameran kanssa ja että Mouse minipelit ovat vankkoja lisäyksiä, Jamboree TV seuraavan sukupolvenpäivityksenä lyssähtää kuin huono sämpylä.









