Suomi
Gamereactor
artikkelit
Test Drive Unlimited 2

Test Drive Unlimited 2 - elämä on luksusta

Matti kävi Lyonissa tutustumassa Eden Gamesin paratiisikaahailu Test Drive Unlimited 2:een. Luksusautojen lifestyle-porhoilu viehätti Mattia kovasti, sillä mies teki yhden studiovisiitin sijasta kaksi.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kauniita autoja, nopeita naisia ja yleistä elämän luksusta - näitä kaikkia pörrää superautojen omistajien ympärillä ainakin päivänokosien aikaan. Pääosin pelit ovat kuitenkin keskittyneet vain kapeaan osaan Ferrari- tai Aston Martin -omistajien maailmasta. Ensimmäinen Eden Studiosin Test Drive Unlimited toi mukaan myös auton ulkopuolisen elämän keskustan penthouse-asuntoineen ja kivitalon kokoisine jahteineen.

Test Drive Unlimited 2

Nyt studion tarkoituksena on antaa pelaajille entistä täydellisempi käsitys siitä kaikesta, mitä modernin maantienielijän omistaminen tarkoittaa. Test Drive Unlimited 2:ssa rakettireen ohjastamisen lisäksi ostetaan kattoasuntoja autotalleineen, perustetaan kavereiden kanssa autoklubeja ja otetaan kaikki irti rannikkoa pitkin kaahailusta. Tämän lisäksi Eden Studios lupaa kuunnella pelaajia ladattavan sisällön suhteen. Jos yhteisö haluaa vaikkapa moottoripyöriä, Eden tekee moottoripyörät peliin. Uusia ratoja ja autoja on varmasti myös luvassa.

Tulevassa kakkososassa on kaksi suurta saarta. Tuoretta antia edustaa lomaparatiisi Ibiza, joka on suunnilleen 2,5 kertaa suurempi kuin ensimmäisen pelin ympäristönä toiminunt Havaijin pääsaari Oahu. Satelliittikuvien mukaan mallinnetulta, bileistään tunnetulta ja maantieteellisesti monipuoliselta saarelta löytyy rantahietikon lisäksi metsää, avomaastoa, vuoristoa ja rauniokyliä. Myös Oahu on kakkososassa mukana uusine haasteineen, sisältäen sekä uusia että vanhoja reittejä. Saari on päivitetty topografiansa ja ulkoasunsa puolesta Ibizan tasoiseksi, ja sille pääsee rellestämään jo pelin alkupuoliskolla.

Tämä on mainos:
Test Drive Unlimited 2

Ensimmäisestä osasta tuttua on myös yksin- ja moninpelin yhteen sulauttaminen. Luvassa on esimerkiksi kaverin kanssa suoritettavia yhteistyötehtäviä esimerkiksi toisen ajaessa ja toisen toimiessa kartanlukijana samassa autossa. Monet ominaisuuksista saavat pelin muistuttamaan hieman massiivimoninpelejä, sillä pelaajat voivat yhteistyössä kehittää perustamaansa autoklubia, kisata muita kerhoja vastaan tai vain sekoilla yhdessä.

Rahalla ostetaan kiesien lisäksi asuntoja autotalleineen ja pintamuotia pelihahmolleen. Omaa klubia sponsoroimalla saa käyttöönsä päheämpien edustustilojen lisäksi yksinomaan klubien kautta ostettavia autoja, joita mielenkiintoisesti voi ajaa vain yksi klubilainen kerrallaan. Moninpeliaula on muuten korvattu nokkelasti mahdollisuudella palloilla omalla pelihahmollaan muiden autojen ympärillä osanottajien saapuessa paikalle. Vankasta nettipeliosuudesta huolimatta peli ei vaadi yksinpelissä pahamaineisen Ubisoftin kopiosuojauksen tavoin jatkuvasti päällä olevaa nettiyhteyttä.

Test Drive Unlimited 2
Tämä on mainos:

Kisaamisesta saatavan rahan lisäksi edistymistä mitataan myös neliosaisella kokemuspisteytyksellä. Jos kilpailu ei kiinnosta, sosialiseeraamisellakin voi edetä pelin aikana. Systeemiä ei selvennetty tarkemmin, mutta tarkoituksena on joka tapauksessa tarjota erilaisia tapoja pelin kokemiselle. Näppäränä lisäyksenä normaalista autoilustakin saa rahaa näyttäviä manöövereitä ketjuttamalla, joten pelkkä kruisailukin palkitaan, kunhan kylki ei kolahda vastaantulevaan autoon, poliisin takapuskuriin tai kannon nokkaan.

Muiden hiekkalaatikkopelien tapaan kaikkiin horisontissa siintäviin mielenkiintoisiin pakkoihin voi myös oikeasti ajaa. Uutuutena tuleva päivän ja yön vaihtuminen sytyttää sitten katulamppuja ja kaupunkien valoja määränpäähän paineltaessa. Muita pelaajia voi haastaa suoraan kadulta kisaamaan vapaavalintaista reittiä. Kaahaminen onnistuu teiden ulkopuolellakin, sillä nyt mukana on myös asvaltin ulkopuolella pörrääviä maastureita pelaajien sisäisen tutkimusmatkailijan iloksi. Koska teitä ja mutkia ei tarvitse kunnioittaa, myös radan ulkopuolinen maasto on huolellisesti mallinnettu.

Test Drive Unlimited 2

Rällätessä myös rypistyy, sillä ajoneuvot ottavat vahinkoa maalipinnan naarmuista aina irtoaviin paneeleihin asti. Puun ympärille Lamborghiniansa ei sentään voi kietaista. Vaurioiden vaikutus ajettavuuteen oli vielä sorvipenkissä ja tiukan pohdinnan alla. Sadekelissä liukas asfaltti asettaa haasteita mutka-ajoon ja ilman nelivetoa maastossa posottaminen kostautuu äkkiä pyörähdyksenä ja vauhdin katoamisena.

Kuolattavien autojen ulkokuoren lisäksi Test Drive Unlimited 2:ssa panostetaan erityisesti myös sisustukseen ja näkymiin. Ulkoasu ei ole välttämättä täysin ennennäkemättömän mahtavaa, mutta yksityiskohtien määrä on huimaava. Auton sisältä löytyy toimivan mittariston, penkkien tikkauksen ja käsin kirjaillun valmistajan logon kaltaisia yksityiskohtia, jotka varmasti jäävät osalta huomaamatta, mutta ovat osa oikean auton aitoa sisustusta. Autokaupassa autoja voi kierrellä ihailemassa niin sisältä kuin ulkoakin, tai ottamassa pienelle testiajolle ennen lopullista ostopäätöstä. Autoilun realismia voi tavoitella muutakin kautta kuin neljän pyörän pidon simuloinnilla tai jarrujen kulumisen seurantana. Esimerkkeinä tyylikkäistä mukana olemisen tuntua vahvistavista seikoista rättikatto nousee automaattisesti sateen yllättäessä, ikkunat voi avata ja pitkät ajovalot menevät päälle illan tullen.

Test Drive Unlimited 2

Autojen ohjattavuudessa on pyritty löytämään autopelien Graalin malja pelattavuuden ja realismin väliltä. Kaikkien autojen halutaan olevan helppoja oppia, mutta niiden todellinen hallitseminen ääritilanteissa olisi haastavaa. Realistiseen auton käyttäytymiseen on kiinnitetty huomiota pelkän ohjattavuuden ohella immersion luomiseksi. Esittelyversiossa autot tuntuivat kuitenkin käyttäytyvän hieman turhan terävästi, mutta asiaa varmasti viritellään vuoden loppupuoliskon julkaisua varten.

Valitettavan lyhyen ja pelkkään kruisailuun rajoittuneen session aikana testattiin sekä löysempää Mustangia että tiukempaa Audia. Suurimpana pettymyksenä pelattavasta demosta puuttui sekä vauriomallinnus että eri ajoalustojen vaikutus. Siksi etenkin sinänsä erinomaisesti ja napakasti käyttäytynyt Audi tuntui hieman liiankin helpolta ajettavalta, kun mutkien oikominen ei tuntunut ohjattavuudessa. Mustang oli tuntumaltaan täysin erilainen, kääntyen helpommin nelipyöräluisuun ja vaatien enemmän ajajaltaan. Esitellyn perusteella autojen käyttäytymisessä on runsaasti eroja, vaikka yleinen fiilis pyöriikin enemmän hauskan pelattavuuden kuin nippelintarkan realismin puolella.

Test Drive Unlimited 2

Suunnattomien saarien, lukemattomien luksusautojen ja monipuolisen moninpelin kyllästämä Test Drive Unlimited 2 hyppäsi korkealle odottamieni autopelien joukossa. Testisession hieman raakilemaisen demon takia ohjattavuus on edelleen hieman kysymysmerkki, mutta pelistä näkee kyllä, että hauskan pelattavuuden ja realismin välimaasto on varsin hyvin haarukoitu, ja latausajat ja siirtymät saarella ovat miellyttävän sutjakkaita. Pelin pitäisi ilmestyä vuoden 2010 toisella puoliskolla, ja jäämme odottamaan mielenkiinnolla kunnon testiversiota ja sen tuhansia tieosuuksia. Luksusta, moninpelimuotoja ja pieniä yksityiskohtia pursuava Test Drive Unlimited 2 voi olla ilmestyessään todellinen kultakimpale.

Test Drive Unlimited 2
Test Drive Unlimited 2
Test Drive Unlimited 2
Test Drive Unlimited 2
Test Drive Unlimited 2
Test Drive Unlimited 2
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Test Drive Unlimited 2Score

Test Drive Unlimited 2

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Massiiviajopeli Test Drive Unlimited saa jatkoa ja lisää Havaijin oheen Ibizan. Kimmo soluttautui eliitin autoyhteisöön koeajamaan ökypirssit.



Ladataan seuraavaa sisältöä