Suomi
Gamereactor
artikkelit
Crysis 2

Testissä Crysis 2

Tanskan Gamereactorin uljas nuori lupaus Philip Gyde Poulsen matkasi New Yorkiin tutustumaan Crysis 2 -räiskintäpeliin. Eeppinen spektaakkeli vaikuttaisi jättävän kaikki kilpailijansa kauas taakseen niin toteutuksen kuin tarinansakin ansiosta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Blues-laulajattarelta kuulostava naisääni hyräilee pehmeästi outoa muunnelmaa New York, New York -kappaleesta. Kyseinen kaupunki avautuu silmiemme eteen raunioituneena teräs- ja betoniviidakkona. Manhattanista on tullut dystooppinen ja vaarallinen, mutta tajuttoman kaunis sotatantere. Pimeys laskeutuu postapokalyptisen Ison Omenan ylle. Sotilashelikopteri piirtyy tummaa taivasta vasten ja voimme erottaa sen kyydissä matkaavien sotilaiden kasvoilta pelonsekaisia ilmeitä. Yksi heistä yrittää epätoivoisesti nähdä pimeän keskellä jotain, ja lopulta sinnikäs yritys palkitaan. Varjoista syöksyy kammottavia otuksia, jotka saavat painajaisten möröt näyttämään Barbie-nukeilta. Joku avaa tulen. Helvetti pääsee irti.

Crysis 2

On vaikea olla jäämättä vain tuijottamaan paikalleen, sillä - sanotaan se nyt ihan suoraan - Crytekin uutukainen näyttää kerrassaan ilmiömäisen hienolta jo näin varhaisessa vaiheessa kehitystä. On edelleen vaikea uskoa kaikkea, mitä silmä näki: Nomad itse, tekstuurit ja valaistus, animaatiot, yleinen design, puhumattakaan puista putoavia lehtiä, jylhästi yläilmoihin kurottuvista pilvenpiirtäjistä tahi tulitaisteluiden tuoma hävityksen kauhistus. Graafinen taso on aivan omaa luokkaansa, ja peli jättää kilpailijansa kuin pahaiset nallit kalliolle. Vaikka konsoleilla graafinen kukoistus ei varmastikaan yllä huippuvarustellun PC:n tasolle, Crysis 2 tulee vuorenvarmasti olemaan toteutukseltaan iso ilo silmille.

Crysis 2 ei kuitenkaan aio tyytyä olemaan pelkkä grafiikkademo. Ensimmäisessä osassa futuristisia aseita käyttävien avaruushirviöiden kurmottaminen oli vähintäänkin nautinnollista, eikä kakkososa aio jäädä yhtään jälkeen. Myös moneen taipuva nanopuku tekee paluun. Tällä kertaa panssaria voidaan kustomoida erilaisin parannuksin, jotta pelaaja saa eniten tehoja irti juuri niissä tempuissa, mitä hän itse tykkää eniten käyttää. Pelien välillä nanopuvun energiataso on noussut 20%, siinä on 60x suurennokseen kykenevä kiikari, fyysinen suorituskyky on kasvanut 32% ja puvun pinnoite toimii EMP-kilpenä. Crytek lupaa, että kaikkea tätä tullaan toden totta tarvitsemaan, kun pelaaja yrittää pistää ulkoavaruudesta kimppuun käyville öttiäisille kampoihin.

Tämä on mainos:
Crysis 2

Crytekin mukaan ensimmäisessä Crysisissä suojakilpi ja häiveominaisuudet olivat puvun suosituimmat käyttötavat. Tämän vuoksi näistä kahdesta ominaisuudesta tuli kakkososan kulmakivet. Kakkosessa voi myös käyttää useampaa ominaisuutta kerrallaan. Tämä ei kuitenkaan takaa pelaajalle etulyöntiasemaa, sillä viholliset ovat vahvempia ja taktikoivat enemmän. Demossa kimppuumme kävikin nippu harvinaisen lannistumattomia vihulaisia, jotka antoivat Nomadille koko rahalla kyytiä.

Yön laskeutuminen New Yorkin ylle ei vähennä ympäristöjen visuaalista voimaa piiruakaan. Sankarimme loikkii auton katolta toiselle ja käyttää vuoroin suojakilpeä, vuoroin näkymättömyyttä, välillä juoksunopeutta tai lihasvoimaa, ja välillä paria kykyä kerralla. Kranaatit ujeltavat päidemme yli, ja muhkeiden, maastoa valaisevien räjähdysten värikylläisyys huokuu kuumuutta. Vastassa olevat alienit ovat todella vaikea vastus ja juuri kun luulemme taistelun olevan vihdoin ohitse, maassa viruvat raadot mutatoituvat joksikin entistä vaarallisemmaksi ja iskevät takaisin... Demo päättyy tähän, ja jäämme suut kuolaten janoamaan lisää.

Crysis 2
Tämä on mainos:

Niin Crytek kuin EA:kin myöntävät, että ensimmäisen osan juoni ei ollut erityisen hyvä. Siksi studio onkin värvännyt apuun scifikirjailija Richard K. Morganin, jonka teokset Altered Carbon ja Broken Angels ovat syystäkin niittäneet mainetta ja kunniaa. Morganin mukaan Crysis 2:n tarina painottaa haavoittuvaisuutta ja epätoivoisuutta.

Mutta entä moninpeli? Tästä osasta peliä pitävät kehittäjät suunsa täysin kiinni. Crytek ei myöskään paljasta lisätietoja pelin juonesta, saati muista hahmoista kuin Nomad ja Prophet. Suunnitelmissa on selvästikin paljastaa tietoja vähän kerrallaan ja pitää siten pelimaailman kuumotusta yllä.

Crysis 2

Crysis 2 on jo tässä vaiheessa kehitystyötään hyvä ehdokas vuoden parhaaksi peliksi. Pelin tarinaelementit, nanopuvun ominaisuudet ja säihkyvä graafinen loisto saavat pelaajan haukkomaan henkeään. On vaikea kuvitella miten paljon tästä voi enää pistää paremmaksi, vaikka kehitysaikaa on vielä seitsemän kuukautta jäljellä.

Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
Crysis 2
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Crysis 2Score

Crysis 2

ARVIO. Kirjoittaja Petter Hegevall

Crytekin tulikuuma uutuusjatko-osa on vihdoin hyppysissämme. Lue ensimmäinen pohjoismainen arvio pelistä ja päätä itse, onko odotus ollut sen arvoista.



Ladataan seuraavaa sisältöä